Majú rýchlostné limity na diaľniciach zmysel?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Topspeed
Foto: topspeed.sk

Písal sa rok 2008, keď kompetentní začali zvažovať maximálnu rýchlosť 160 km/h na vybraných úsekoch našich diaľnic. V tom istom roku NDS začala rozširovať úsek Bratislava-Trnava na tri pruhy.

Tento úsek však dodnes nie je dokončený! Téma 160 km/h limitu na diaľnici sa vrátila v na prelome rokov 2009 a 2010. Povedalo a napísalo sa toho mnoho, aby bol návrh na 160 km/h na diaľnici nakoniec v roku 2012 zrušený.

Prečo to spomínam? Mám na to dôvod. A to ten, že teraz už existuje príklad, ktorý bol nasadený do praxe.

V ďalekej Austrálii majú tzv. Stuartovu diaľnicu, ktorá sa tiahne krajinou od severu k juhu. Tá je dlhá viac ako 2800 km.

V severnej polovici diaľnice bola do roku 2006 povolená neobmedzená rýchlosť. V tomto roku sa však v Severnom teritóriu, kade vedie časť tejto diaľnice, zmenila vláda, ktorá na nej zaviedla limit 130 km/h. Máme tu teda dva dostatočne dlhé časové úseky, kde je možné porovnávať.

Dialnica, cesta, auto
Foto: SITA/AP

Severné teritórium chce teraz neobmedzenú rýchlosť obnoviť. Zatiaľ však len na vybranom úseku medzi Alice Springs a Barrow Creek. Tento úsek je dlhý 200 km.

Čo ich k tomu viedlo? Zmena vlády a pohľad do štatistík. Tie hovoria, že v období medzi rokmi 2000 a 2006, zomrelo na diaľniciach Severného teritória 292 ľudí.

Za ďalších 6 rokov, keď už platil rýchlostný limit 130 km/h to bolo 307 ľudí. Z týchto čísel je vidieť, že prínos obmedzenej rýchlosti na diaľnici nie je v najlepšom prípade žiadny a v horšom prípade na nej zomrie viac ľudí.

Austrálsky minister Peter Styles chce vrátiť zodpovednosť späť do rúk motoristov. Snaží obnoviť neobmedzenú rýchlosť na diaľnici, ktorá bola v roku 2006 nahradená 130-kou.

Úsek medzi Alice Springs a Barrow Creek dostane teda od februára 2014 znova neobmedzenú rýchlosť. Bude to však iba na rok, potom úrady vyhodnotia prínos tohto opatrenia.

„Vraciame zodpovednosť späť do rúk motoristov – musia byť schopní šoférovať v rámci svojich schopností a primerane stavu vozovky,“ vyjadril sa k téme neobmedzenej rýchlosti tamojší minister dopravy Peter Styles.

Dialnica
Foto: topspeed.sk

Minister informoval, že zrušenie rýchlostného limitu neznamená, že polícia nebude na tento úsek diaľnice dohliadať.

Budú sa venovať hlavne nebezpečnej jazde, nezapnutým pásom a jazde pod vplyvom alkoholu, pretože toto sú hlavné príčiny smrteľných dopravných nehôd v Severnom teritóriu.

Samozrejme neobmedzená rýchlosť má aj svojich odporcov. Jedným z nich je Ray Watt z Únie zamestnancov v doprave. Ten sa k neobmedzenej rýchlosti na diaľnici vyjadril takto: „Zvyšovanie rýchlostných limitov prinesie zvýšené riziko a ľudia budú v dôsledku toho umierať. Je to zahrávanie sa s ľudskými životmi. Je absolútne nevyhnutné, že ľudia budú následkom tejto zmeny umierať.“

Zaujímavé však je, že období bez rýchlostného limitu zomrelo na diaľniciach Severného teritória o 15 ľudí menej ako v dobe keď bol rýchlostný limit v platnosti. Tento fakt si asi pán Watt nevšimol.

Autor: topspeed.sk

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Topspeed.sk