Mitsubishi má novú „jedna-osmičku“

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mitsubishi 4J10
Foto: Mitsubishi

BRATISLAVA 23. októbra (WEBNOVINY) – Mitsubishi Motors Corporation vyvinulo ďalšie dve nové technológie, ktoré pomáhajú šetriť palivo – ľahký kompaktný zážihový agregát „4J10“ s objemom 1,8 litra obsahujúci novú generáciu technológie variabilného časovania sacích ventilov MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control) a najnovšiu verziu technológie zastavenia a naštartovania motora, systému Auto Stop & Go (AS&G).

Nový motor „4J10“ vybavený systémom AS&G bude najskôr poháňať japonskú verziu kompaktného crossoveru ASX, neskôr príde na rad Lancer a Lancer Sportback. S novým pohonným agregátom dosahujú všetky 3 vyššie uvedené modely zlepšenie úspory paliva až o 12% (v zmysle merania MMC tzv. „Japanese 10-15 mode). Nový motor sa do týchto modelov dostane už v priebehu tohto mesiaca. To však platí pre Japonsko. Každopádne, Európa by mala nasledovať čoskoro.

Motor MIVEC „4J10“

Nový motor „4J10“ (1,8 litra, radový 4-valec, 16 ventilov SOHC) využíva novú generáciu systému MIVEC, ktorý reguluje dobu otvorenia sacích ventilov kontinuálne. Nový systém MIVEC disponuje vylepšeným priebehom horenia zmesi a znížením trenia piestov o steny valcov, čo prispieva k zníženiu spotreby paliva pri zachovaní výkonu motora a krútiaceho momentu a tým pádom aj k zníženiu emisií CO2 oproti predchádzajúcemu motoru so systémom MIVEC „4B10“ (1,8 litra, radový 4-valec, 16 ventilov DOHC).

Po prvý raz použila spoločnosť MMC svoj systém variabilného časovania ventilov MIVEC v motore z dielne Mitsubishi Motors v roku 1992 s cieľom dosiahnuť väčšiu úsporu paliva pri akýchkoľvek otáčkach motora. Odvtedy bola technológia MIVEC využitá v množstve pohonných agregátoch Mitsubishi Motors, čo zásadným spôsobom prispelo k dosiahnutiu väčšej ohľaduplnosti voči životnému prostrediu (nižšie emisie CO2 + vyššia palivová efektívnosť) a k zvýšeniu výkonu motora. Doteraz používalo Mitsubishi Motors dva typy systému MIVEC. V jednom systém reguluje zdvih ventilov a dobu ich otvorenia v súlade s otáčkami motora zatiaľ čo v druhom, ktorý je použitý aj v motore „4B10“, systém variabilne časuje otváranie ventilov na kontinuálnej báze.

Nový vylepšený systém MIVEC použitý v novom pohonnom agregáte „4J10“ dokáže robiť to, čo robili oba predchádzajúce systémy, avšak súčasne a po celú dobu. To všetko vďaka jedinému mechanizmu, ktorý mechanicky reguluje zdvih sacích ventilov, časovanie a dobu trvania ich otvorenia umožňujúc týmto trom parametrom, aby fungovali súčasne a kontinuálne. Výsledkom čoho je, že nový systém zabezpečuje ideálne ovládanie činnosti ventilov, čo taktiež vedie k zníženiu „strát pri nasávaní“ vďaka využitiu časovania sacích ventilov pre riadenie objemu nasávanej zmesi, čo následne prispieva k úspore paliva. Navyše môže byť nový systém MIVEC aplikovaný aj vo ventilových rozvodoch SOHC, čo vedie k zníženiu hmotnosti a veľkosti motora vďaka zredukovaniu počtu dielcov.

Technické údaje nového motora 4J0 MIVEC:

Typové označenie motora

4J0 MIVEC

Počet valcov / ventilov

16 ventilov SOHC radový 4-valec

Vŕtanie a zdvih

86.0 mm x 77.4 mm

Zdvihový objem motora

1798 cm3

Kompresný pomer

10.7

Maximálny výkon

102kW (139k) pri 6000 ot./min.

Maximálny krútiaci moment

172Nm pri 4200 ot./min.

Nový Auto Stop & Go

Auto Stop & Go (AS&G) je systém, ktorý znižuje spotrebu paliva pomocou automatického vypnutia motora v momente, keď vozidlo zastaví na križovatke a pod. Spoločnosť MMC už momentálne používa túto technológiu v niektorých svojich modeloch s manuálnou prevodovkou určených pre európske trhy ako napr. crossover Mitsubishi ASX, či model Lancer.

Najnovšia verzia systému AS&G bola špeciálne vyvinutá pre modely vybavené CVT prevodovkou (prevodovkou s kontinuálne meniteľným prevodovým pomerom – variátorom). Novým prvkom tejto kontrolnej jednotky (AS&G ECU) vo vzťahu k systémovému riadeniu vozidla je, že nový AS&G je súčasne kontrolovaný motorom, CVT prevodovkou, systémom aktívnej regulácie stability (ASC) a klimatizáciou. Ostatné zmeny zahŕňajú použitie viac odolnej 12V batérie a meniča DC/DC (prevencia prerušovania zvuku audio systému a samovoľného resetovania naplánovanej trasy na navigačnom systéme pri opätovnom štarte motora).

Kombinácia AS&G s novým MIVEC motorom poskytuje rýchlejší opätovný štart motora a lepší výkon pri počiatočnej akcelerácii, ktorý je porovnateľný s vozidlom bez AS&G. Navyše, zvýšená bola aj úspora paliva, keďže nový MIVEC motor dovolí motoru opätovne naštartovať pri použití menšieho množstva nasávaného vzduchu a paliva pri udržaní nízkeho zdvihu ventilov pri štarte motora.

Nový AS&G tiež kontroluje a využíva brzdnú silu motora pre opätovný štart motora pomocou integrovaného kontrolného systému vozidla. To znamená, že vozidlo vo svahu zostane stáť až dovtedy, kým sa nezačnú poháňať kolesá.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Mitsubishi Motors