Test: Nissan 370 Z

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 19. apríla (WEBNOVINY) – Športové modely japonskej automobilky Nissan so „Z-etkom“ v názve majú za sebou už 40-ročnú históriu. Prvý model s označením 240 Z, vtedy vyrábaný ešte pod značkou Datsun, bol predstavený už v roku 1969. Išlo o veľmi obľúbené auto, ktoré sa stalo jedným z najpredávanejších športových automobilov vôbec. Klasickej koncepcii – silný šesťvalec pod dlhou prednou kapotou a pohon zadných kolies, sú modely radu „Z“ verné až dodnes. Nissan 370 Z je vlastne už piatou generáciou tohto legendárneho auta.

Dizajn

Ako u všetkých športových áut, dizajn Nissanu 370 Z je šokujúci. Pri tvorbe športového auta je totiž všetko podriadené rýchlosti. Auto je nízke a široké, dizajnéri sa nemusia trápiť tým, ako navrhnúť auto s čo najväčším vnútorným priestorom na danom pôdoryse. Športové auto musí mať z technického hľadiska iba dobre vyriešenú aerodynamiku a potom musí byť už iba pekné. Vyzerá to tak, že Nissan 370 Z spĺňa obe požiadavky.

Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

Oproti svojmu predchodcovi, Nissanu 350 Z, dostalo nové „Zetko“ trochu extravagantnejšie tvarované svetlá. Predné aj zadné. To sú azda jediné prvky, ktoré by mohli na niekoho pôsobiť rušivo. Dá sa na to však rýchlo zvyknúť. Naživo totiž vyzerá auto oveľa lepšie ako na fotkách a biela farba mu navyše veľmi pristane. Ale ak by mal niekto stále výhrady k vzhľadu, stačí jedno zvezenie a garantujem, že vás vzhľad prestane veľmi rýchlo zaujímať.

Interiér

Podobné je to aj s interiérom. Asi ešte na žiadnom aute som nepreviezol toľko mojich známych, ako na tomto. Boli takí, ktorí pod drobnohľadom hodnotili materiály použité v interiéri a nepáčilo sa im napríklad, že veci, ktoré vyzerajú ako kovové, napríklad kľučky, sú v skutočnosti plastové. Trápilo ich to ale iba do tej chvíle, kým som prvýkrát nezoznámil plynový pedál s koberčekom. Uznávam, že materiály možno nie sú najkvalitnejšie, ale aj tak ide o značný pokrok, čo sa týka vypracovania interiéru, oproti predchodcovi 350 Z.

Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

Ja som sa ale takýmito detailmi nezaoberal, pretože som od začiatku vedel, s akým autom mám dočinenia. So „Zetkom“ sa proste jazdí. Nami testované auto malo aj vstavanú satelitnú navigáciu. Nepoviem vám ako funguje. Nemal som čas ani potrebu ju vyskúšať. Rovnako ani audio aparatúru značky Bose. Párkrát som si pustil hudbu, no väčšinu času som sa plne sústredil na riadenie a vychutnával si charakteristický zvuk šesťvalca.

A aby som nezabudol, „Zetko“ má aj kufor. Nie je veľký, no s batožinou pre dve osoby by nemal mať problém. Na danú triedu je jeho 235 litrov naozaj skvelá hodnota, ktorou sa nemôžu pochváliť dokonca ani niektoré malé automobily. Napríklad také Suzuki Swift má objem batožinového priestoru 210 litrov.

Motor

Pod dlhou kapotou ukrýva Nissan 370 Z 3,7 litrový vidlicový šesťvalec s výkonom 241 kW (328 k) pri 7000 ot./min. a krútiacim momentom 363 Nm pri 5200 ot./min. Čo dodať? Čísla hovoria samé za seba. Snáď už iba to, že motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej manuálnej prevodovky. K dispozícii je aj sedemstupňový automat, ale kto by sa v takomto aute dobrovoľne ochudobňoval o zážitky z jazdy?

Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

Nečakajte, že „Zetko“ bude „žrať“ ako vaša dieselová Octavia. Za svoje excelentné služby si vypýta daň v podobe 98-oktánového benzínu. Na objem 3,7 litra a výkon 328 koní by sa však dal Nissan 370 Z nazvať úsporným autom. Výrobca udáva spotrebu 15,4 litra benzínu na 100 km v meste. Bez problémov sa však dá jazdiť aj za 14. Ak sa veľmi snažíte, tak aj za 12. Motor má vďaka objemu dosť sily aj v nízkych otáčkach a tak mu nevadí, keď ho trochu „podtáčate“. Mimo mesta by si malo „Zetko“ údajne vystačiť iba so 7,8 litra na 100 km, no ja som sa pod 9 nedostal.

Jazda

Konečne sa dostávame k tomu, čo je pri športových autách naozaj podstatné. Ak ste dočítali až sem, určite neprestávajte, a ak začínate odtiaľto, v podstate ste o nič neprišli. Už samotné naštartovanie motora vás môže priviesť do rozpakov a slabším povahám spôsobiť ľahší úľak. Hlasný štartér najprv rozhýbe veľký šesťvalec, ktorý sa následne ozve z dvojice koncoviek výfukov, ktorých priemer sa blíži k priemeru odkvapových rúrok. Obzvlášť rešpekt vzbudzujúco znie auto keď je motor studený. Pri vyšších otáčkach totiž chytá zvuk taký „chrapľavý“ podtón. Dosť však o zvuku. Kto pozná Nissan 350 Z vie, že šesťvalec od Nissanu má svoj charakteristický a ťažko zameniteľný zvuk. Tento zvukový prejav zdedil aj nový Nissan 370 Z, čo je len dobré. Škoda len, že pri jazde nepočuť motor viac. Oveľa hlučnejšie sú pneumatiky. Na testovanom aute však ešte boli obuté zimné plášte. Pri šírke zadných gúm 275 mm je to však pochopiteľné.

Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

Poloha za volantom je dokonalá. Volant sa nastavuje spolu s „budíkmi“, aby ste na ne mali za každých okolností dobrý výhľad. Sedí sa nízko. Sedadlo v najnižšej polohe a volant v tej najvyššej znamená, že hornú časť venca volantu budete mať takmer vo výške očí, presne ako v skutočných pretekárskych autách. Teraz možno sklamem „nežnejšiu časť populácie“, ale bez akejkoľvek urážky by som nazval „Zetko“ čisto „chlapským“ autom. Všetko tam totiž ide ťažko. Od volantu, cez spojkový pedál až po presnú kulisu šesťstupňovej prevodovky.

Nesmiem zabudnúť na sedadlá, ktoré síce majú dobré bočné vedenie, no výplň operadiel by mohla byť trochu hrubšia. Pri prejazde nerovnosťami som totiž párkrát zacítil stavcami chrbtice druhú stranu sedadla. Predsa len by som športovo nastavený podvozok „Zetka“ nenazval komfortným.

Pri jazde samotnej si však nič z toho neuvedomujete. „Zetko“ si vyžaduje vašu maximálnu pozornosť. Ak z neho chcete dostať všetko, musíte sa plne koncentrovať a nemyslieť na nič iné. Je to proste rýchly stroj skonštruovaný iba na to, aby vám za každých okolností dokázal vyčarovať úsmev na tvári. A presne to „Zetko“ dokáže kedykoľvek. Stačí mu vaše požiadavky mierne naznačiť pravou nohou. Zároveň však netreba jeho silu brať na ľahkú váhu, pretože nevenovanie sa riadeniu by sa nemuselo skončiť dobre. A aj práve to je na jazde so „Zetkom“ také vzrušujúce. Skrátka, vyžaduje si, aby ste sa sústredili na riadenie a za odmenu vás ochotne vtiahne do deja. Nemal som z neho taký odmeraný a nezúčastnený pocit, ako z iných nových áut.

Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

Osobne považujem za jedno z najlepších „čísel“ z repertoáru „Zetka“ takzvané „Zrýchlenie z 50 na 90 km/h pri výjazde z obce“. Vychádzate z obce, zaradená je štvorka, motor sa len tak prevaľuje niekde okolo 1500 ot./min. Nadýchnete sa, podradíte do dvojky a na 90-tke ste skôr ako stihnete vydýchnuť. Samozrejme, stále na dvojke. A to ešte aj tak nie ste na 7000 ot./min., kedy má motor plný výkon.

Už keď sme pri podradzovaní, Nissan predstavil v novom „Zetku“ jeden absolútne geniálny systém, ktorý nazval „Synchro Rev Control“. Zjednodušene povedané ide o automatické „medziplyny“. Pri podradení na nižší rýchlostný stupeň elektronika sama dorovná otáčky na takú hodnotu, akú budú mať pri pustení spojky. Samozrejme, viem, že tí skúsenejší to dokážu aj bez elektroniky, no pri brzdení je to občas problém, pretože potrebujete naraz použiť špičku aj pätu pravej nohy a to ešte aj s citom, ako na brzde, tak aj na plyne, aby ste nebrzdili ako čerstvý absolvent autoškoly a zároveň trafili otáčky. Najmä tí, ktorí ani nevedia, o čom teraz hovorím, to veľmi ocenia. Tento systém nie len že priaznivo vplýva na plynulosť jazdy a aj z priemerne zdatného vodiča tak urobí „profíka“, ale najmä markantne zvyšuje životnosť spojky a vlastne celého hnacieho ústrojenstva. Keď som o tomto systéme počul prvýkrát, nevedel som si predstaviť, ako to môže fungovať. Myslel som si, že je to iba ďalšia elektronika, ktorá bude vodiča pri jazde obťažovať. Opak je však pravdou. Je to geniálna vec a ideálne by bolo, keby takýmto systémom boli vybavené všetky autá.

Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

O tom, čo všetko „Zetko“ na ceste dokáže, by som vedel rozprávať ešte veľmi dlho. Nech by som však napísal čokoľvek, nikdy by som to nevystihol tak, ako keď sa na aute sami preveziete. Uznávam, že existuje ešte množstvo silnejších áut, ktoré dokážu sprostredkovať zážitky z úplne inej sféry, ale je iba málo takých, ktoré vám ponúkajú dynamiku napríklad Porsche Cayman S za 2/3 jeho ceny. Nissan 370 Z však nie je iba „lacnejším Porsche“. „Zetko“ má vlastný charakter, na ktorý môže byť hrdé, a to je to, čo sa cení.

Základná cena modelu – Nissan 370 Z: 40 500 €

Základná cena testovanej verzie – Nissan 370 Z Balík 2: 47 860 €

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, vidlicový

Valce / ventily:

6 / 24

Zdvihový objem (cm3):

3696

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

241 / 7000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

363 / 5200

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

250

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

5,3

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

15,4 / 7,8 / 10,6

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

235

Objem nádrže (l):

72

Prevádzková hmotnosť:

1496-1525

Dĺžka (mm):

4250

Šírka (mm):

1845

Výška (mm):

1315

Rázvor (mm):

2550

Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Nissan 370 Z
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Nissan