Test: Seat Leon 1.2 TSI Copa

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Seat Leon 1.2 TSI Copa
Foto: Ondrej Rabatin

Seat Leon nie je žiadnou novinkou. Naopak, ide o jeden z najstarších modelov nižšej strednej triedy. To však neznamená, že to nemôže byť dobré auto. Leon ma veľmi príjemne prekvapil aj v roku 2011, šesť rokov od spustenia produkcie tohto modelu. Iste, dizajn nie je najmodernejší, ako zvonku, tak ani zvnútra, no Leon stále nepôsobí vyslovene zastaralým dojmom. Atraktívnejším ho robia aj jeho športovejšie krivky, ktoré sú doplnené 16-palcovými zliatinovými diskami kolies. Tie sú súčasťou akčného balíčka Copa.

Interiér

Interiér je miestom, kde sa šetrilo asi najviac. Tu vidíte, že auto nestálo ani 13 000 €. Je to ale iba otázka priorít. Seat patrí do koncernu Volkswagen, takže interiér rozhodne nie je nekvalitný. Iba nie je vyzdobený. Všade sú nudné čierne plasty. Leon však dokáže zaujať zaujímavo tvarovanou palubnou doskou, červeným podsvietením, či športovou prístrojovkou s otáčkomerom v strede.

Seat Leon 1.2 TSI Copa
Foto: Ondrej Rabatin

Priestorovo je na tom Leon uspokojivo. Viacerí z vás ste sa o tom už určite mali možnosť presvedčiť. Predsa len je v predaji už šesť rokov. Pre úplnosť iba dodám, že štyri priemerne vysokí chlapi sa v Leone odvezú bez akýchkoľvek problémov. Batožinový priestor s objemom 341 litrov nie je najväčší, no myslím, že sa to dá prežiť.

Motor

Motor je na tomto aute jednou z najlepších vecí. Malý 1,2-litrový štvorvalec ma neprestáva udivovať. Montuje sa do množstva modelov naprieč koncernom Volkswagen a ešte som nenarazil na auto, s ktorým by mal tento malý turbodúchadlom prepĺňaný benzínový motor problémy. S Leonom si rozumie ukážkovo. V oblasti dynamiky je tento motor pre Seat Leon úplne postačujúci. Pochopiteľne, výkonu by Leon zniesol viac, veď sa robí aj verzia Cupra, no ako k základnej motorizácii nemám k tomuto motoru absolútne žiadne výhrady. O atmosférickej „jedna-štvorke“, ktorá sa dodáva iba s najnižšou výbavou Entry, by mi ani nenapadlo uvažovať.

Seat Leon 1.2 TSI Copa
Foto: Ondrej Rabatin

Malý turbomotor sa môže pochváliť nečakanou dynamikou jazdy, no za svoje služby si účtuje adekvátne množstvo paliva. Nie je to ale nič strašné. V meste by spotreba nemala presiahnuť hranicu osem litrov na 100 km, na diaľnici sa spotreba pohybuje okolo tejto hranice. Mimo mesta Leonu 1.2 TSI postačí zhruba šesť litrov benzínu na 100 km.

Jazda

Seat nezaprie svoje športové gény. Leon, obzvlášť tento za rozumnú cenu, sa netvári príliš bojaschopne. Nestačil som sa však čudovať, čo tento obyčajný Leon dokáže na ceste. O dynamickom motore som už hovoril. Aj tak ma zrejme viacerí majú za blázna. „Jedna-dvojka“ a ono sa to vôbec hýbe? Áno, predstavte si, že je to naozaj celkom svižné auto. Pochváliť musím aj odstupňovanie šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Konečne niektorý z výrobcov pochopil, že keď použije šiesty prevod, otáčky by mali byť nižšie, ako v prípade, keby bola prevodovka iba päťstupňová. Leon 1.2 TSI točí pri 130 km/h veľmi sympatických 2800 ot./min., pochopiteľne pri zaradenom šiestom prevodovom stupni.

Najväčším prekvapením pre mňa ale ostáva podvozok. Z úžasných jazdných vlastností ale trochu upodozrievam aj 16-palcové kolesá. Áno, podvozok Leonu je vyladený geniálne, no podľa mňa mu na našich nie práve najkvalitnejších cestách pomohol profil pneumatík. Skutočnosť je totiž taká, že väčšina testovaných áut má pekné veľké kolesá na nízkoprofilových pneumatikách, aby vyzerali dobre na fotkách. Automaticky to majú všetky športovejšie ladené autá, takže častejšie jazdím na nízkoprofilovkách, ako na takýchto obyčajnejších kolesách. Na našich cestách však kombinácia tvrdšieho podvozku Leona s „mäkšími“ pneumatikami s vyšším profilov fungovala až neuveriteľne výborne. K tomu si prirátajte skvelú polohu za volantom, presné radenie a príjemné riadenie. Razom je z Leonu až nebezpečne dobré auto.

Seat Leon 1.2 TSI Copa
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Ak by som si mal kupovať auto nižšej strednej triedy, určite by som uvažoval aj o Leone. Aj bez zliav a akcií je to dobré auto. No za takéto peniaze? U väčšiny konkurentov zostávate pri sume 13 000 € ešte o triedu nižšie, v segmente B. Ak teda nepotrebujete zásadne najnovší model na trhu a rozhodujete sa skôr racionálne, myslím si, že auto s lepším pomerom ceny a úžitkovej hodnoty by ste hľadali iba veľmi ťažko.

Základná cena modelu – Seat Leon 1.4i 16v Entry: 10 590 €

Základná cena testovanej verzie – Seat Leon 1.2 TSI Reference Copa: 12 890 €

Seat Leon 1.2 TSI Copa
Foto: Ondrej Rabatin

Seat Leon 1.2 TSI Copa
Foto: Ondrej Rabatin
Seat Leon 1.2 TSI Copa
Foto: Ondrej Rabatin
Seat Leon 1.2 TSI Copa
Foto: Ondrej Rabatin
Seat Leon 1.2 TSI Copa
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

4 / 8

Zdvihový objem (cm3):

1197

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

77 / 5000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

175 / 1550-4100

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

187

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

10,9

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

7,1 / 4,9 / 5,7

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

341

Objem nádrže (l):

55

Pohotovostná hmotnosť:

1275

Rozmer pneumatík:

205/55 R16

Dĺžka (mm):

4315

Šírka (mm):

1768

Výška (mm):

1455

Rázvor (mm):

2578

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Seat