Formula 1 sa po jedenástich rokoch vracia do Rakúska

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Formula
Foto: SITA/AP

SPIELBERG 20. júna (WEBNOVINY) – Motoristická formula 1 zavíta po jedenástich rokoch na staré známe miesto, na jazdcov čaká počas nadchádzajúceho víkendu Veľká cena Rakúska. Na okruhu v štajerskom Spielbergu sa konali preteky efjednotky naposledy v roku 2003, z triumfu sa vtedy tešil Michael Schmacher na monoposte Ferrari. Na stupni pre víťazov ho doplnil Kimi Räikkönen z McLarenu a tímový kolega Rubens Barrichello. Schumacher drží z toho istého roku aj rekordný čas na jedno kolo, ktorý má hodnotu 1:08,337 min.

V súčasnosti je situácia v štartovom poli odlišná, tradičné stajne Ferrari a McLaren nestíhajú na Red Bull a v tomto roku po zmene pravidiel na suverénny Mercedes. Už po siedmich pretekoch tohtoročného šampionátu sa dá s istotou povedať, že majstrovský titul bude oslavovať jeden z pilotov nemeckej stajne. Buď si Nico Rosberg vybojuje premiérové celkové prvenstvo alebo sa bude Lewis Hamilton tešiť po roku 2008 z druhého triumfu. Na čele poradia MS je Rosberg o 22 bodov pred Hamiltonom.

Rosberg si pôjde po kvalitný výsledok

Nico Rosberg
Foto: SITA/AP

„Teším sa na návrat do Rakúska, opäť budeme mať šancu dostať sa na víťaznú vlnu. Aj keď som na tejto trati už jazdil, bolo to pred vyše desiatimi rokmi v seriáli F3. Vtedy sa okruh volal ešte A1-Ring. Samozrejme, bude úplne iné jazdiť tu v aute poháňanom hybridnou pohonnou jednotkou s turbom. Osobne mám rád takéto výzvy, už sa neviem dočkať návratu do monopostu a ísť si po ďalší kvalitný výsledok,” povedal Rosberg pre oficiálnu stránku nemeckého zoskupenia.

Do ostatnej veľkej ceny v kanadskom Montreale vyhrali piloti Mercedesu všetkých šesť podujatí, no potom sa objavili nečakané problémy s elektronikou. Hamilton najprv musel odstúpiť z druhého miesta a Rosberg síce udržal auto v pretekoch, no prišiel o vedúcu pozíciu. Prekvapivým víťazom sa stal Daniel Ricciardo z Red Bullu. Rakúska stajňa, ktorá teraz mieri na domáce preteky, urobila z ostatných tímov v štartovom poli najväčší pokrok a najviac sa dotiahla na dominantný Mercedes.

Ricciardo sa sústreďuje na Silverstone

„Rakúske preteky môžu byť zaujímavé, ale stále sa viac sústreďujeme na Silverstone. V blízkej budúcnosti nasleduje niekoľko okruhov, kde sa môžeme dostať z problémov. Aerodynamicky sme silní a myslím si, že Silverstone môže byť pre nás veľkou príležitosťou. Podľa mňa, výraznejšie sa môžeme priblížiť k Mercedesu po letnej prestávke,” povedal Ricciardo pre portal Sky Sports.

Výhradný dodávateľ pneumatík pre formulu 1 Pirelli priviezol do dejiska VC Rakúska rovnaké zmesi ako pred dvoma týždňami do kanadského Montrealu – dve najmäkkšie. Počas súťažného víkendu sa očakáva premenlivé počasie. Kým v piatok by mohlo aj spŕchnuť, v sobotu by sa mala objaviť už len oblačnosť bez zrážok a v deň samotných pretekov má byť jasno. Maximálne teplota by mala podľa predpovedí vystúpiť na 25 stupňov Celzia. Nedeľňajšia VC Rakúska sa začne tradične o 14.00 h, sobotňajšia kvalifikácia štartuje v tom istom čase.

VC Rakúska:

Dejisko: Red Bull Ring v Spielbergu, dĺžka 4326 m

Dĺžka pretekov: 71 okruhov (307,020 km)

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1:08,337 min (2003)

Najviac víťazstiev – jazdec: 3 – Alain Prost (1983, 1985, 1986)

Najviac víťazstiev – tím: 6 – McLaren

História:

Historicky prvá VC Rakúska sa uskutočnila v roku 1963, ale ešte nebola súčasťou šampionátu F1. Preteky vtedy vyhral legendárny Austrálčan Jack Brabham. O rok neskôr sa na letisku v Zeltwegu konalo už oficiálne podujatie MS. Po značnom úspechu prišli sťažnosti ohľadom bezpečnosti trate a rakúska veľká cena sa uskutočnila potom až o šesť rokov – už na Österreichringu taktiež v blízkosti Zeltwegu. Na toto miesto sa jazdci pravidelne vracali do roku 1987. Vtedy sa počas pretekov udialo niekoľko incidentov, pre ktoré FIA podujatie zrušila. Reštart VC Rakúska prišiel po desiatich rokoch na A1 Ringu v Spielbergu, kde sa súťažilo do roku 2003. Potom vedenie šampionátu vyradilo trať z programu MS pre plánované úpravy. Časť síce zrekonštruovali, ale práce sa zastavili a niekoľko rokov sa nič nedialo. Okruh napokon odkúpil majiteľ tímu Red Bull Dietrich Mateschitz a začal s prestavbou. Komplex nazval symbolicky Red Bull Ring a slávnostne ho otvorili v 15. mája 2011. V Spielbergu sa už v tom roku konali preteky seriálov DTM a F2.

Kuriozity a zaujímavosti:

– v roku 1972 bol po víťazstve na Österreichringu blízko svojho prvého majstrovského titulu brazílsky jazdec Lotusu Emerson Fittipaldi. O primát ešte síce mohol prísť, ale to by na nasledujúcich troch podujatiach nesmel získať ani bod a jeho rival Denny Hulme všetky vyhrať. V ďalších pretekoch však Fittipaldi triumfoval a mohol definitívne oslavovať.

– v sedemdesiatych rokoch sa trikrát po sebe tešili z víťazstva nefavorizovaní piloti. Pamätné je najmä prvenstvo Vittoriu Brambillu v skrátených pretekoch pre dážď v roku 1975. Kuriózna situácia prišla po odmávaní šachovnicovou vlajkou – Brambilla víťazoslávne zdvihol ruku z kokpitu, stratil kontrolu nad svojím monopostom a narazil do bariéry. Talian bol však schopný dokončiť víťazné kolo.

– v roku 1982 taliansky jazdec v službách Lotusu Elio de Angelis zdolal v strhujúcom finiši fínskeho pilota Kekeho Rosberga na Williamse iba o 50 stotín sekundy. Bolo to pre neho prvé a zároveň posledné víťazstvo v formule 1.

– v roku 1999 prišiel na A1-Ring Mika Häkkinen z McLarenu s osembodovým vedením v šampionáte a jeho najväčší rival Michael Schumacher vtedy pauzoval pre zlomeninu nohy. Majstrovské ambície fínskeho pretekára mohol ohroziť len Schumacherov tímový kolega vo Ferrari Eddie Irvine. Häkkinen vybojoval pole position a všetko mu hralo do kariet. Stalo sa však niečo neočakávané, cestu za víťazstvom mu skrížil paradoxne kolega z McLarenu David Coulthard. Tesne po štarte pri nájazde do druhej zákruty Coulthard strčil do Hakkinena, ktorý urobil hodiny a prepadol sa na koniec poradia. Fínsky pilot však dokázal finišovať na treťom mieste, no Irvine zvíťazil a stiahol Häkkinenov náskok na dva body.

– o tri roky neskôr sa na A1-Ringu mal tešiť z víťazstva Rubens Barrichello v službách Ferrari, ale zasiahla tímová réžia. Dve kolá pred koncom dostal Brazílčan pokyn spomaliť a pustiť pred seba tímového kolegu Michaela Schumachera, aby mohol získať plný počet bodov do hodnotenia šampionátu. Ferrari následne dostalo pokutu, pretože obaja jeho jazdci stáli na najvyššom stupni na pódiu a FIA po tomto incidente urobila rázny krok k zákazu tímovej réžie.

Prehľad posledných víťazov VC Kanady:

2003 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2002 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2001 – David Coulthard (V. Brit.) McLaren

2000 – Mika Häkkinen (Fín.) McLaren

1999 – Eddie Irvine (V. Brit.) Ferrari

1998 – Mika Häkkinen (Fín.) McLaren

1997 – Jacques Villeneuve (Kan.) Williams

Poradie MS (po 7 pretekoch z 19):

1. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 140 bodov, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 118, 3. Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull 79, 4. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 69, 5. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 60, 6. Nico Hulkenberg (Nem.) Force India 57

Pohár konštruktérov:

1. Mercedes 258 bodov, 2. Red Bull 139, 3. Ferrari 87, 4. Force India 77, 5. McLaren 66, 6. Williams 58.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Daniel RicciardoDavid CoulthardFernando AlonsoJack BrabhamKimi RäikkönenLewis HamiltonMichael SchumacherNico HülkenbergNico RosbergRubens BarrichelloSebastian Vettel