Test: Alfa Romeo Giulietta 1.4 T MultiAir

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Alfa Romeo Giulietta
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 20. decembra (WEBNOVINY) – Laurel a Hardy, Bonnie a Clyde, Rómeo a Júlia. Asi tušíte, kam tým mierim. Hneď ako vyslovíte to „Romeo“ v názve talianskej automobilky Alfa Romeo, žiada sa vám povedať aj „Júlia“. Giulie sa dočkáme možno už v roku 2012, ale zatiaľ tu máme jej menšiu sestru, Giuliettu.

Ako to už býva zvykom, Alfy dokážu svojim dizajnom očariť aj v spoločnosti exkluzívnejších vozidiel. Giuliette sa to prvýkrát podarilo na jar tohto roku, kedy mala výstavnú premiéru na autosalóne v Ženeve. Aj napriek tomu, že na tomto autosalóne svetového formátu nechýbali ani automobily tých najprestížnejších značiek, okolo Giuiliety bol riadny frmol. Určite patrila medzi najobletovanejšie novinky autosalónu.

A ako je to v realite? Úplne rovnako. Je známe, že nežnejšie pohlavie sa aj pri výbere auta do značnej miery rozhoduje podľa dizajnu. Väčšinou ženy nejavia záujem o moju prácu, no ako náhle sa spustila mimoriadne vydarená reklamná kampaň na Giuiliettu s Umou Thurman, začali na mňa smerovať otázky typu: „Kedy budeš mať to nové Alfa Romeo? Povozíš ma potom?“ Takže chlapi, ženám sa to auto páči a tie vedia, čo je pekné. Môžem teda smelo prehlásiť, že nové Alfa Romeo Giulietta je jedno nádherné auto. Myslia si to aj ženy, takže je to proste pravda.

Alfa Romeo Giulietta
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér

Neviem sa rozhodnúť, či je nová Giulietta krajšia zvonku, alebo zvnútra. Dievča nemá byť iba pekné, ale aj to vnútro je veľmi dôležité. Rodičia Giulietty, Alfa a Romeo, to vedia, a tak svoju dcérku dobre vychovali. Ale teraz vážne. Interiér je maximálne štýlový. Iné autá, a to nie len v rámci triedy, môžu iba ticho závidieť. Taliani „to“ proste vždy vedeli a Alfa Romeo obzvlášť. Aj dizajn interiéru je jednoducho na výbornú a pochvalu si zaslúži aj kvalita jeho vypracovania a použitých materiálov. Všade je veľa kovu, čo interiéru dodáva na optickej dravosti. Dokonalý celok je zložený z detailov. Všimnite si logá automobilky na pedáloch, alebo hlavicu radiacej páky – kovová guľa. Pripomína mi to niektoré klasické modely Ferrari. Krásnym detailom sú tiež prepínače na stredovej konzole, ktoré pripomínajú lietadlá, alebo tak isto veterány.

Sedenie je skvelé, predné sedadlá majú vynikajúce bočné vedenie. Vzadu je dostatok miesta. Naozaj. Na Alfu to síce nie je zvykom, ale s každým novým modelom sa aj v tejto oblasti čoraz viac zlepšujú. Dovolím si tvrdiť, že v Giuliette je vzadu takmer toľko miesta, ako vo väčšej Alfe 159, ak nie náhodou viac. Batožinový priestor ponúka sympatických 350 litrov a navyše disponuje otvorom na prenos lyží.

Alfa Romeo Giulietta
Foto: Ondrej Rabatin

Motor

Pod kapotou pracovala známa benzínová „jedna-štvorka“ preplňovaná turbodúchadlom. V tomto prípade s výkonom 125 kW (170 k). Ide o motor s technológiou MultiAir, čiže s elektrohydraulickým ovládaním ventilov. Čo to znamená? Sacie ventily nie sú ovládané klasicky prostredníctvom vačkového hriadeľa, ale pomocou elektrohydraulického aktuátora. Ten je vybavený solenoidovým ventilom, ktorý je schopný otvárať sací ventil do značnej miery nezávisle na polohe vačkového hriadeľa a predovšetkým nezávisle od ostatných valcov. Výrazne sa tak skvalitňuje a spresňuje reguláciu cirkulácie vzduchu a výfukových plynov. Zjednodušuje sa tiež mechanická konštrukcia motorov, pretože odpadá nutnosť použitia vačiek ovládajúcich sacie ventily. Tak isto nie je potrebný zložitý mechanizmus variabilného časovania ventilov ani EGR ventil, pretože systém je schopný značného prekrytia otvorenia sacích aj výfukových ventilov a tým nízkostratovej vnútornej recirkulácie v oveľa väčšej miere, ako to dokážu najlepšie systémy s variabilným časovaním ventilov.

Čo to v preklade znamená? O 10 % vyšší výkon, o 15 % vyšší krútiaci moment a o 10 % nižšiu spotrebu paliva oproti motorom bez systému MultiAir. Čo sa týka tej spotreby paliva, tá je v skutočnosti o niečo vyššia, ako udáva výrobca, no na auto s výkonom 170 koní to nie je vôbec zlé. Pri veľmi ľahkej nohe na plynovom pedáli sa vám môže podariť mimo mesta spotrebovať 6 litrov benzínu na 100 km. Po meste by ste mali bez väčších sebazáporov jazdiť za 8 litrov benzínu na 100 km.

Alfa Romeo Giulietta
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Všetky automobilky sa snažia vyrábať čo najlepšie autá vo všetkých aspektoch, no každá vyniká v niečom inom. Niekedy sa to líši aj od modelu k modelu v rámci jednej značky, no všetky modely automobilky Alfa Romeo majú spoločné minimálne dve črty. Omračujúci dizajn a nadpriemerné jazdné vlastnosti. Výnimkou nie je ani nová Giulietta. Podobne ako Alfa Romeo MiTo, aj Giulietta je vybavená elektronickým systémom DNA, ktorý v troch režimoch (D-Dynamic, N-Normal, A-All Weather) mení reakcie na plynový pedál, intenzitu posilňovača riadenia, ale aj citlivosť stabilizačného systému. V režime „D“ vám jednoducho dovolí viac, ale neustále nad vami bdie, keby bolo najhoršie. K dispozícii tiež máte o 20 Nm krútiaceho momentu viac. No a ako sa vlastne s Giuliettou jazdí?

Výborne. Pozícia za volantom? Bezchybná. Radenie? Príjemne presné. Riadenie? Veľa do neho zasahuje elektronika, čo trochu otupuje cit, ale má to aj svoje výhody. V režime „D“ je príjemne tuhé, zatiaľ čo v režime „N“ má posilňovač riadenia vyšší účinok, čo pocítite najmä pri parkovaní. No a samotný motor? Veľmi dobrý. „Jedna-štvorka“ a 170 koní. Kto by to bol povedal…Ale naozaj sú tam. Ak poriadne zatlačíte plynový pedál, pocítite ich silu. Jazdu navyše skrášľuje pekná zvuková kulisa. Čo viac si môže športovo založený vodič priať? Snáď iba Giuliettu vo vrcholnej verzii Quadrifoglio Verde.

Alfa Romeo Giulietta
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

S Giuliettou som prežil jeden krásny týždeň. Už to síce bolo dávnejšie, ale stále na ňu myslím. Ak sa teda páči aj vám, zájdite na testovaciu jazdu a garantujem vám, že sa do nej zamilujete. V tomto prípade sa však nemusíte báť, že z toho zamilovania po čase vytriezviete. Giulietta je nie len krásne, ale aj prakticky využiteľné auto, a tak by vám nič nemalo brániť v šťastnom spoločnom cestovaní životom.

Základná cena modelu – Alfa Romeo Giulietta 1.4 T Progression: 16 990 €

Základná cena testovanej verzie – Alfa Romeo Giulietta 1.4 T MultiAir Distinctive: 21 490 €

Alfa Romeo Giulietta
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Alfa Romeo Giulietta
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Alfa Romeo Giulietta
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Alfa Romeo Giulietta
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1368

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

125 / 5500

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

250 / 2500

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

218

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

7,8

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

7,8 / 4,6 / 5,8

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

350

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostná hmotnosť:

1290

Rozmer pneumatík:

205/55 R16

Dĺžka (mm):

4351

Šírka (mm):

1798

Výška (mm):

1465

Rázvor (mm):

2634

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Alfa Romeo