Vettel môže na VC Japonska oslavovať štvrtý titul po sebe

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Sebastian Vettel
Nemec Sebastian Vettel je po letnej prestávke v obrovskej forme. Foto: SITA/AP

SUZUKA 10. októbra (WEBNOVINY) – Kolotoč motoristickej F1 pokračuje v rýchlom slede tento víkend Veľkou cenou Japonska, pätnástym podujatím tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta.

Svoj štvrtý majstrovský titul za sebou môže na okruhu v Suzuke oslavovať Nemec Sebastian Vettel z Red Bullu v prípade, ak zvíťazí a jeho najväčší konkurent v boji o primát svetového šampióna Fernando Alonso na monoposte Ferrari obsadí ôsme alebo horšie miesto.

Dvadsaťšesťročný rodák z Heppenheimu má pred španielskym pilotom 77-bodový náskok a môže zopakovať situáciu spred dvoch rokov, keď v Japonsku obhájil svoj prvý titul.

Red Bull a najmä Vettel je po letnej prestávke v obrovskej forme, vyhral všetky štyri podujatia (Belgicko, Taliansko, Singapur, Kórejská republika) a aj v Japonsku bude najväčším favoritom na najvyšší stupienok na pódiu. Talentovaný Nemec získal v ostatných troch sobotňajších kvalifikáciách v rade pole position.

Video: Okruh Suzuka

Alonso potrebuje dobrý výsledok

Veľká cena Talianska
Foto: SITA/AP

Vettel vyhral v Japonsku tri z ostatných štyroch pretekov. „Suzuka patrí medzi moje najobľúbenejšie trate. Spolu s Nordschleife a Macau je to jeden z najkrajších okruhov na svete a jazdiť na nich je splneným snom. Predbiehanie je ťažšie, než sa zdá. Ak prepásnete brzdný bod a vaše auto nie je v prednej časti dobre nastavené, je tu veľké riziko nehody,“ cituje Vettela internetová stránka autosport.com.

Alonso z Ferrari potrebuje na udržanie šance na majstrovský titul dobrý výsledok, pred týždňom v Kórejskej republike však obsadil len šieste miesto. Predtým bol trikrát po sebe druhý.

Stajni z Maranella v tejto sezóne spravidla nevychádzajú kvalifikačné soboty, čo sa do konca sezóny už pravdepodobne nezmení. Naopak, silnou stránkou Talianov sú vydarené Alonsove nedeľňajšie štarty a jeho schopnosť bojovať o popredné pozície.

„Potrebujeme dobrý výsledok, stále je o čo jazdiť: druhé miesto v Pohári konštruktérov a ani v hodnotení jazdcov ešte nie je koniec. Pôjde o kľúčové preteky celého šampionátu. Suzuka je trať, ktorú mám veľmi rád a je to najlepšie možný okruh, ako získať veľký počet bodov. Prichádzame z miesta, kde nebola vysoká návšteva, zatiaľ, čo v Japonsku sú fantastickí fanúšikovia, ktorí skutočne milujú efjednotku. Dúfame, že im budeme schopní dať výsledok, aký očakávajú,“ povedal Alonso pre formula1.ferrari.com.

Štýl starej školy

Tretí v poradí jazdcov Kimi Räikkönen z Lotusu a štvrtý Lewis Hamilton z Mercedesu už majú len minimálnu šancu na zisk titulu svetového šampióna. Obaja prídu o túto možnosť v prípade víťazstva Vettela.

„Suzuka je jedným z mála okruhov, ktorý si zachoval v F1 štýl starej školy. Prvýkrát som tu jazdil v roku 2009. Každý rok chvíľu trvá, kým získate potrebnú rýchlosť, pretože trať plynie veľmi rýchlo. Ak ‚chytíte‘ trávu na akomkoľvek mieste, skončíte na múre. Takže ide o okruh, ktorého zákruty vyžadujú maximálnu presnosť pri momente zatáčania. Je to skutočná pretekárska trať, kde ako pilot potrebujete rozmýšľať dopredu a ktorá vyžaduje nenormálny prítlak. Z môjho pohľadu sa auto v Kórei správalo fantasticky, takže sa teším na Japonsko,“ uviedol Hamilton pre autosport.com.

Výhradný dodávateľ pneumatík pre F1 Pirelli doviezlo do „krajiny vychádzajúceho slnka“ dve najtvrdšie zmesi – tvrdé P Zero Orange a stredne tvrdé P Zero White.

„Suzuka je okruh, kde sme dosiahli najvyššie stupne opotrebovania a degradácie vzhľadom na pomerne drsný povrch a predovšetkým vysoké energetické zaťaženie gúm. Nie je to všetko len o rýchlych zákrutách ale aj o tvrdom brzdení,“ povedal šéf Pirelli pre motoršport Paul Hembery.

Meteorológovia hlásia, že počas soboty a nedele by v Suzuke nemalo pršať. Jedine v piatok sa očakávajú slabé prehánky, pričom má byť 29 stupňov Celzia. V sobotu 23 a v nedeľu 21 stupňov.

Veľká cena Japonska:

Dejisko: okruh Suzuka

Dĺžka okruhu: 5807 m.

Dĺžka pretekov: 307,471 km (53 okruhov)

Divácka kapacita: 120 000 divákov

Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren 1:31,540 (2005 – 228,37 km/h)

Najviac víťazstiev – jazdec: 6 – Michael Schumacher (1995, 1997, 2000 – 2002, 2004)

Najviac víťazstiev – tím: 9 – McLaren

História:

Prvá VC Japonska sa jazdila v sezóne 1976 na okruhu Fudži, ďalší rok však monopost Ferrari Gilesa Villeneuvea, ktorý vyletel z trate, zabil dvoch divákov a preteky v Japonsku vypadli z kalendára. Tam sa opäť vrátili v sezóne 1987, keď VC Japonska privítal okruh v Suzuke patriaci automobilovému gigantovi Honde.

V roku 2007 sa preteky vrátili na okruh Fudži, ktorý v roku 2000 kúpila automobilka Toyota a nechala ho zmodernizovať a prestavať známym nemeckým architektom okruhov F1 Hermannom Tilkem. Svetová kríza spôsobila v roku 2009 odchod Toyoty z motoristického športu a návrat F1 do Suzuki.

Okruh v Suzuke navrhol ako testovaciu trať pre automobilku Honda v roku 1962 holandský architekt by John Hugenholtz. Je to jedna z mála tratí, ktorá má tvar osmičky. Okruh poskytuje možnosť troch rôznych konfigurácií tratí – celý okruh, Suzuki východ a Suzuki západ.

Kuriozity:

Počas 24 ročníkov VC Japonska F1 sa práve na týchto pretekoch 12-krát rozhodlo o majstrovi sveta. Japonsko patrí medzi šesť krajín, ktoré v jednom roku hostili dvoje preteky F1.

V rokoch 1994 a 1995 sa okrem VC Japonska v Suzuke išla aj VC Pacifiku na japonskom okruhu TI Circuit Aida. O VC Japonska je obrovský divácky záujem.

V roku 1990 sa do lotérie o 120 000 dostupných vstupeniek prihlásili 3 milióny záujemcov. V roku 2004 tajfún spôsobil, že kvalifikácia na VC Japonska sa išla až v nedeľu predpoludním a samotné preteky popoludní.

Víťazi uplynulých ročníkov VC Japonska (ročník 2007 a 2008 vo Fudži):

2012 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2011 Jenson Button (V. Brit.) McLaren

2010 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2009 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull

2008 Fernando Alonso (Šp.) Renault

2007 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren

2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault

2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren

2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2003 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari

2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari

Poradie MS (po 14 z 20 pretekov):

1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 272 bodov, 2. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 195, 3. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 167, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 161, 5. Mark Webber (Aus.) Red Bull 130, 6. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 122.

Pohár konštruktérov:

1. Red Bull Racing 402 bodov, 2. Ferrari 284, 3. Mercedes 283, 4. Lotus 239, 5. McLaren 81, 6. Force India 62.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Fernando AlonsoJenson ButtonKimi RäikkönenLewis HamiltonMark WebberMichael SchumacherNico RosbergRubens BarrichelloSebastian Vettel