Bratislava zmluvu k prestavbe hlavnej stanice nevypovie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zo stanice v Bratislave jazdia dočasne električky
Pohľad na električku na obratisku na Hlavnej stanici Bratislava. Dopravný podnik Bratislava spustil skúšobnú prevádzku električkových liniek 1 a 2 na hlavnú stanicu len pár dní pred komunálnymi voľbami. Bratislava, 11. november 2014. Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 19. marca (WEBNOVINY) – Súčasné vedenie Bratislavy zmluvu k prestavbe okolia Hlavnej stanice Bratislava nakoniec nevypovie. Radnica počká, či investor do stanoveného termínu projekt uskutoční. Ak to nestihne, zmluva s investorom vyprší a potom mesto plánuje vyhlásiť na revitalizáciu priestoru medzinárodnú súťaž.

Na pracovných raňajkách o tom vo štvrtok hovoril primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. Investor projektu, spoločnosť Transprojekt, má na prestavbu okolia stanice a vybudovanie podzemnej električkovej trate čas do konca roka 2016, no stavať zatiaľ nezačal.

Vypovedanie zmluvy by nebolo v prospech mesta

Súčasný bratislavský primátor Nesrovnal sa v minulosti netajil tým, že riešením zlého stavu priestoru pred bratislavskou hlavnou stanicou je vypovedanie zmluvy s investorom. Na tento krok vyzýval ešte ako mestský poslanec, pokračoval v tom aj ako kandidát na bratislavského primátora.

Dnes hovorí, že tým chcel investora donútiť, aby buď začal stavať, alebo aby priznal, že projekt uskutočniť nevie. No časy sa podľa primátora zmenili, dnes by už vypovedanie zmluvy nebolo v prospech mesta. Spoločnosť Transprojekt totiž prípadné vypovedanie zmluvy nemienila nechať len tak, radnicu v minulosti verejne upozorňovali, že dôsledky takého kroku by boli drahé a snaha o vypovedanie zmluvy mohla viesť k súdnemu sporu.

Nesrovnal teda časom zmenil rétoriku, dnes hovorí, že tu nie je na to, aby sa s niekým súdil. „Teraz je najlepšia stratégia pre mesto počkať, kým zmluva vyprší,“ priznáva primátor. S investorom sa vraj už stretol a vyzval ho, aby plánovaný projekt dokončil.

O miesto sa zaujímajú i zahraniční podnikatelia

Spoločnosť Transprojekt výstavbu chystá už roky, dodnes stavať nezačali. Mesto tvrdí, že zatiaľ nemá ani potrebné stavebné povolenia. Investor má pritom pri stanici do konca roka 2016 vybudovať infraštruktúru, cesty a križovatky i podzemnú električkovú trať.

Na dokončenie projektu má síce investor ešte približne rok a deväť mesiacov, no podľa primátora sa už dnes o priestor zaujímajú iní podnikatelia, domáci i zahraniční. „Asi si oni sami vyhodnotili súčasnú realizáciu toho zámeru ako slabú a chcú ísť do toho,“ domnieva sa primátor.

No jedným dychom dodáva, že mesto má aktuálne zmluvu so spoločnosťou Transprojekt a investora už vyzval, aby projekt v stanovenom čase dokončil.

Mesto podľa investora poriadne nespolupracovalo

Investor má na celú vec iný názor, hovorí, že zodpovednosť za súčasný stav nesie hlavne mesto. „Z nám neznámych dôvodov vedenie mesta v uplynulých štyroch rokoch neposkytovalo dostatočnú súčinnosť, zamietalo žiadosti investora, odkladalo, či dokonca blokovalo realizáciu súvisiacich krokov a svojím konaním tak spôsobilo minimálne 2,5-ročné omeškanie štartu projektu,“ priblížila mediálna zástupkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová s tým, že do roku 2010 sa projekt vyvíjal v rámci riadnych schvaľovacích postupov.

Ako dodala, investor v posledných týždňoch aktualizoval dokumentáciu k projektu, prerokovať to chce s mestom a za účasti právnikov oboch strán na osobnom stretnutí. Investor aj naďalej trvá na tom, že k existujúcej Zmluve o budúcej kúpnej zmluve z roku 2010 treba podpísať dodatok.

„Existujúca Zmluva o budúcej kúpnej zmluve nedefinuje spôsob realizácie, konkrétny časový harmonogram výstavby jednotlivých objektov, ani záruku ich postupného preberania zo strany hlavného mesta,“ priblížila Adamová. Posledný návrh dodatku riešilo ešte bývalé zloženie mestského zastupiteľstva, vlani v októbri ho neschválili.

Investor žiadal o posunutie termínu odovzdania

Primátor Nesrovnal hovorí, že v tomto volebnom období návrh od investora nedostal. Dodáva však, že v záujme mesta nie je uzatvárať dodatky k zmluve, investor vraj mal dosť času na uskutočnenie projektu v stanovenom čase. V poslednom dodatku totiž investor žiadal posunúť termín ukončenia a odovzdania stavieb do konca roka 2017.

V prípade, že ani dovtedy by to nestihol a mal by už postavených aspoň polovicu sľúbených objektov, mohol by dostať ešte pol roka navyše. Okrem toho sa mal zaviazať, že do jedného roka predloží hlavnému mestu kompletnú projektovú dokumentáciu k vydaniu stavebných povolení. Ak by tak neurobil, pre mesto by to mohol byť podľa dodatku dôvod na odstúpenie od zmluvy.

Radnica jednostranne odstúpiť nemôže

Podľa zmluvy uzavretej ešte primátorom Andrejom Ďurkovským totiž radnica v súčasnosti od projektu jednostranne odstúpiť nemôže, investor totiž zmluvu zatiaľ plní. Prvú časť kúpnej ceny zaplatil a termín odovzdania dokončenej a skolaudovanej stavby vyprší až na konci roka 2016.

Mesto a investor sa tak stále riadia pôvodnou Zmluvou o budúcej kúpnej zmluve. V nej sa mesto zaviazalo investorovi predať pozemky s rozlohou približne 22-tisíc metrov štvorcových za cenu 23,7 milióna eur. Prvú časť kúpnej ceny vo výške 365-tisíc eur investor zaplatil, zvyšných 23 miliónov predstavujú stavebné objekty a investície, ktoré má investor odovzdať do vlastníctva mesta.

Ak investor v dohodnutom termíne stavby nedokončí a neodovzdá mestu, zmluva sa ruší, navyše prvá časť kúpnej ceny ostane Bratislave ako pokuta za nesplnenie záväzku.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ivo Nesrovnal
Firmy a inštitúcie Hlavná stanica v Bratislave