Bratislavskému letisku sneh nespravil škrt cez rozpočet

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Pomoc pre Haiti
Dnes nakladali na bratislavskom Letisku Milana Rastislava Štefánika do vládneho špeciálu humanitárnu pomoc pre Haiti. Humanitárna pomoc má tri zložky - prvá je materiálna humanitárna pomoc, ktorá sa skladá zo stanov, poľných lehátok, spacákov a prikrývok. Tento materiál vyberali zo zásob humanitárneho strediska v Limbachu podľa toho, čo na Haiti práve najviac chýba. Druhou časťou je poľná nemocnica a treťou záchranári, ktorí budú robiť dezinfekčné práce. Foto: SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 10. decembra (WEBNOVINY) – Vďaka špeciálnej letiskovej technike a vyškoleným pracovníkom zostáva prevádzka na letisku Bratislava v období hustých snehových zrážok nedotknutá, letisko nezrušilo počas sneženia žiadny let.

Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa letiska Dana Madunická, na prevádzky schopný stav všetkých dráh bratislavského letiska dohliadajú špecialisti zimnej údržby, pričom ďalší letiskoví zamestnanci postriekavajú lietadlá protinámrazovou kvapalinou.

Bratislavské letisko zachováva maximálne bezpečie cestujúcich a letovej prevádzky aj počas mrazivého počasia v spojení so snežením. „Letisková spoločnosť disponuje dostatočným množstvom zásob odmrazovacej tekutiny pre flotily dopravcov a špeciálnou letiskovou mobilnou technikou,“ uviedla Madunická.

Používa sa najmä v období výdatných snehových zrážok na starostlivosť o vzletové a pristávacie dráhy, rolovacie dráhy, stojiská lietadiel, vybavovaciu plochu o celkovej výmere 832 445 metrov štvorcových ako aj o prístupové a obslužné komunikácie vo verejnej časti letiska.

Podstatná je kvalita a rýchlosť zásahu s prioritou bezpečnosti leteckej prevádzky,“ priblížila Madunická s tým, že za bezpečnosť, kvalitu a včasnosť zásahu na letových prevádzkových plochách zodpovedá technik zimnej údržby. Ten priamo riadi činnosť vodičov na ploche a rozhoduje o najvhodnejšej technológii čistenia a odmrazovania plôch v závislosti od aktuálneho počasia, jeho avizovaného vývoja a plánu letov.

Sneh
Foto: SITA

Neoddeliteľnou súčasťou celého procesu je tiež aktívna a odborná komunikácia so zamestnancami letiskového dispečingu, ktorí v pravidelných intervaloch špeciálnou technikou merajú klzkosť povrchu vzletových a pristávacích dráh a tým posudzujú prevádzkyschopnosť letiska. Letiskový dispečing potom informuje o stave dráh jednotlivé posádky lietadiel.

Aby bola zabezpečená maximálna bezpečnosť cestujúcich počas letu, musia byť lietadlá pred vzletom čisté, pretože námraza mení aerodynamické vlastnosti lietadiel,“ poznamenala Dana Madunická. Dodala, že použitá kvapalina dokáže rozpustiť akékoľvek formy námrazy na ich povrchu. Niektoré časti lietadla si navyše vyžadujú špeciálnu starostlivosť, a preto vrstvy snehu napadané v motoroch sa odstraňujú pomocou horúceho vzduchu a brzdy spolu s podvozkovými kolesami sú chránené proti námraze rozprašovaním rozmrazovacej kvapaliny.

Odmrazovanie lietadiel poskytujú leteckým dopravcom špeciálne školení zamestnanci Letiska Bratislava na vyžiadanie kapitána lietadla, ak teplota vzduchu poklesne pod tri stupne nad nulou v kombinácii zo zvýšenou vlhkosťou vzduchu. „V týchto prípadoch vzniká inovať, mrznúca hmla a mrznúci dážď, ktoré môžu zvýšiť hmotnosť lietadla až o niekoľko stoviek kilogramov a zároveň tak zmeniť jeho aerodynamické vlastnosti,“ uzavrela pre agentúru SITA hovorkyňa Letiska Bratislava Dana Madunická.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Letisko M. R. Štefánika