Potok vo Vrátnej spevňujú kameňom zo vzdialenejšieho lomu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Búrky na Slovensku za sebou zanechali dramatickú spúšť
Pracovníci cestných stavieb opravujú poškodenú vozovku vo Vrátnej doline v dôsledku silnej búrky. Terchová, 22. júl 2014. Foto: SITA/Milo Fabian

VRÁTNA 31. augusta (WEBNOVINY) – Kameň, ktorým vodohospodári spevňujú brehy potoka vo Vrátnej doline, vozia na žiadosť ochranárov zo vzdialenejšieho lomu, má totiž vhodnejšiu farbu. Podľa generálneho riaditeľa Slovenského vodohospodárskeho podniku Mariána Supeka úprava poškodeného koryta Varínky sa tým o niečo predraží aj predĺži.

„Bola to podmienka ochranárov. Je tu bližší lom, ale tá kvalita kameňa a hlavne farebné odlíšenie toho kameňa im proste nevyhovovalo, tak sme sa prispôsobili tej požiadavke a preto máme aj tú dlhú dovoznú vzdialenosť. Nemám presné čísla, ale samozrejme, že je to drahšie, keď je tá vzdialenosť väčšia,“ povedal Supek, podľa ktorého sa pri obnove potoka v malofatranskom národnom parku snažia využiť aj kamene, ktoré do Vrátnej priniesla prívalová vlna.

Obrazom: Pohľad na zničenú Vrátnu dolinu

Kameň budú dovážať z lomu Dubná skala

„Samozrejme snažili sme sa využiť aj ten materiál, ktorý sa tu nahromadil počas tej povodne, ale napríklad pri úprave koryta v lokalite Starý dvor sa snažíme na spevnenie brehov použiť ťažké päťstokilogramové kamene, takže aj preto tá vzdialenosť a dovoz toho kameňa z lomu Dubná skala, pretože potrebujeme naozaj masívny kameň,“ dodal šéf vodohospodárov.

S úpravou asi šiestich kilometrov poškodeného koryta potoka Varínka by mali byť vodohospodári hotoví v polovici októbra, celkové náklady odhadujú na 2,1 milióna eur. Podľa Supeka by mohli byť hotoví aj o niečo skôr, ale lom Dubná skala musí v súčasnosti dodávať kameň aj na výstavbu diaľnic a modernizáciu železníc v okolí Žiliny a kapacitne preto nestíha tak rýchlo obslúžiť aj Vrátnu dolinu.

Koryto dávajú do pôvodného stavu bez použitia betonáží

Pracovníci štátneho podniku musia dávať koryto Varínky do pôvodného stavu bez použitia betonáží, keďže ide o územie národného parku s tretím až piatym stupňom ochrany. Podľa Supeka prvoradá je stabilizácia brehov a upratanie koryta do pôvodného tvaru, aby bol potok pod kontrolou a zvládol prípadné ďalšie nápory vody.

Prívalová vlna vody, bahna a skál, ktorá sa 21. júla po prietrži mračien prehnala turisticky obľúbenou Vrátnou dolinou, zničila koryto potoka Varínka, poškodila jedinú prístupovú cestu do doliny a kamením zasypala dolnú stanicu kabínkovej lanovky na Chleb. Voda vytrhla kusy asfaltu a spolu s hlinou a skalami zmietla aj päťdesiat zaparkovaných áut. Horská chata Vrátna zostala zatopená a na cestu pod ňou sa zosunul svah.

Desiatky turistov zostali odrezaných na chate aj na hrebeni Malej Fatry. Záchranárom sa ešte v ten deň v neskorých večerných hodinách podarilo z chaty Vrátna a stanice lanovky pod vrcholom Chlebu evakuovať 122 ľudí. Živelná pohroma si nevyžiadala žiadne úrazy ani obete. Obnova celej Vrátnej doliny potrvá najmenej do konca októbra a stáť bude zhruba desať miliónov eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia