Z Prahy do Košíc bude premávať Leo Express, ceny klesnú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Leo express
Správca železničnej infraštruktúry uzavrel dohody o odklade splátok za odber trakčnej elektriny s RegioJetom aj Leo Express. Foto: facebook.com/LEOExpress

BRATISLAVA 1. septembra (WEBNOVINY) – Český súkromný vlakový dopravca Leo Express, a. s. potvrdil, že spojenie z Prahy do Košíc začne prevádzkovať 14. decembra tohto roku. Pôjde o jeden pár spojov namiesto pôvodne plánovaných dvoch párov denne, pričom vlak z Košíc bude nočný s ranným príchodom do Prahy.

Spoločnosť chce konkrétny cestovný poriadok z taktických dôvodov komentovať až po jeho finálnom schválení. Vlaky budú na uvedenej trase jazdiť na náklady prepravcu, teda bez dotácie od štátu poskytované na objednané výkony vo verejnom záujme.

Ceny by mali výrazne klesnúť

Leo Express predpokladá, že vplyvom vysokej konkurencie na tejto trati ceny výrazne klesnú. „Špecifikom nášho spoja bude fakt, že z Košíc pôjdeme v noci. Tým cestujúcim, ktorí dnes využívajú nočné autobusy, tak ponúkneme atraktívnu alternatívu, ktorá bude pohodlnejšia, rýchlejšia a zároveň cenovo výhodná,“ informovala agentúru SITA manažérka pre komunikáciu Leo Express Petra Valentová. „V službách sa zameriame na špecifiká miestneho trhu a časové polohy spoja,“ uviedla zatiaľ bez podrobností.

Tak ako v Českej republike, aj na Slovensku bude Leo Express prevádzkovať vlaky od švajčiarskeho výrobcu Stadler. „Súpravy Flirt sú konštrukčne špecifické napríklad svojou ľahkou hliníkovou konštrukciou a majú päť vozňov. Cestujúcim ponúkneme tri cestovné triedy,“ priblížila Valentová. V triede Economy bude 212 miest, v triede Business devätnásť a v najvyššej triede Premium šesť miest. Vo vlaku je tiež päť miest pre kočíky a dve miesta pre invalidné vozíky. „Vlaky Stadler Flirt sú úplne nové vlaky a v prevádzke sú iba od decembra 2012,“ dodala hovorkyňa Leo Express.

Vlaky absolvujú skúšky a merania

Súpravy Stadler Flirt vstúpia na slovenské koľajnice prvýkrát práve na traťovom úseku Čadca – Košice. Pre získanie potrebných opatrení preto musia absolvovať rôzne skúšky a merania. Na ich základe a po predložení dokumentov môže prepravca získať všetky potrebné podklady pre uzavretie zmluvy so Železnicami Slovenskej republiky ako správcom infraštruktúry. „Ide o štandardný postup, ktorý bude pokračovať ešte v septembri, kedy následne zmluvu podpíšeme,“ uviedla Valentová. Pre zhodu vlakov s infraštruktúrou sa nedávno testovali vlaky v Krásne nad Kysucu. Išlo o test posledného prvku kompatibility, a to počítadlo náprav.

Doterajšie vlakové spojenie Praha – Žilina predĺži do Košíc od polovice decembra aj ďalší súkromný dopravca RegioJet. Pridá aj spojenie na kratšej trase z Prahy do Martina. Okrem toho bude na vlastné náklady prevádzkovať aj tri páry vlakov denne z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a navyše aj spojenie z Martina do Bratislavy. Prepravca už dostal súhlas na prevádzku vlakov od ŽSR a vyhlásil výberové konania na personál.

Jeden vlak zrušia

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) by mala z Košíc do Prahy prevádzkovať tri páry vlakov. Z toho dva nočné, pričom jeden má jazdiť až z Humenného. „Nie je to definitívne riešenie. V kuloároch sa hovorí, že České dráhy by chceli ešte zaviesť Pendolino na linke Praha – Poprad,“ tvrdí odborníčka na železničnú dopravu a šéfredaktorka časopisu Železničná revue Desana Mertinková.

V súčasnosti jazdia medzi Košicami a Prahou tri páry nočných vlakov a jeden denný vlak. „Zrušenie jedného z nich môžeme spájať s nižším záujmom o cestovanie v noci, ale aj s príchodom konkurencie. Menej nočných vlakov jazdí v celej Európe, ale väčšinou preto, že rýchlovlaky skracujú vzdialenosti aj o polovicu oproti bežným vlakom,“ dodala Mertinková.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať