RegioJet viní kraje, že mu nechcú povoliť linku na Slovensku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlaková suprava RegioJet
Pohľad na interiér nového vagónu Astra spoločnosti RegioJet, ktorý bude súčasťou súpravy jazdiacej na trati Bratislava - Košice. (7. október 2014) Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 13. novembra (WEBNOVINY) – Vlakový dopravca RegioJet, člen holdingu Student Agency, by chcel jazdiť aj na pravidelnej autobusovej, nedotovanej diaľkovej linke Bratislava – Nitra – Banská Bystrica.

Zatiaľ nemôže, pretože Bratislavský samosprávny kraj mu doteraz nevydal dopravnú licenciu. Nitriansky kraj totiž nesúhlasí s vydaním licencie so zdôvodnením, že na to nedalo súhlas mesto Nitra, hoci pôvodne kraj dal súhlas.

Jančura podozrieva Bratislavský kraj z klientelizmu

Majiteľ Student Agency Radim Jančura za tým vidí snahu krajov spolu s autobusovými spoločnosťami nepustiť na trasu konkurenta a vedenie Bratislavského kraja podozrieva z klientelizmu. Bratislavský kraj podľa zákona o cestnej doprave môže vydať licenciu na zriadenie autobusovej linky len so súhlasom všetkých dotknutých krajov, teda Banskobystrického, Nitrianskeho a Trnavského.

„Každý dopravca má právo dostať licenciu do 60 dní. To sa malo stať 27. októbra. Keď sme požiadali licenciu pred vyše dva a pol mesiacom, tak sme sa dozvedeli, že licenciu nedostaneme,“ informoval v stredu Jančura na protestnej akcii v úrade Bratislavského kraja.

„Nechali sme si vypracovať právny posudok, ktorý dnes odovzdáme primátorovi Nitry. Podľa záverov posudku rozhodoval protizákonne,“ povedal vo štvrtok na tlačovej besede pred Mestským úradom v Nitre Jančura. Myslí si, že primátor Nitry Jozef Dvonč nekonal v súlade s verejným záujmom a toto konanie označil za klientelizmus.

Vlaková suprava RegioJet
Foto: archívne, SITA/Jozef Jakubčo

Primátor Nitry obvinenia odmieta

Zdôvodňoval to tým, že časť stanoviska dopravnej spoločnosti Arriva a.s., ktorá prevádzkuje medzimestskú dopravu v Nitrianskom kraji, je identická so stanoviskom mesta Nitry k udeleniu licencie. „Je nízka pravdepodobnosť, aby túto nelogickosť vypracovali nezávisle dvaja ľudia. Bolo to diktované spoločnosťou Arriva, čo je dôkaz, že primátor konal v záujme súkromnej spoločnosti, a to sa nazýva klientelizmus,“ myslí si Jančura.

Primátor Dvonč odsúdil túto podľa neho nátlakovú akciu a obvinenia RegioJetu odmieta. „Neexistujú kapacity pre ďalšie autobusy aj pre dopravné obmedzenia, ktoré prináša rekonštrukcia autobusovej stanice od 1. novembra,“ uviedol pre agentúru SITA Dvonč. Navyše sú podľa neho trasy, o ktoré mal záujem RegioJet, vykryté už licencovanými dopravcami dostatočne.

Zhodu svojho stanoviska so stanoviskom firmy Arriva považuje za logické vyústenie dvoch triezvych a nezávislých pohľadov na momentálnu dopravnú situáciu. „Podnikateľ si nemôže takýmto spôsobom vynucovať miesto na trhu,“ vyhlásil Dvonč. Zdôraznil, že nemá rozhodovaciu právomoc v tejto veci a len vyjadril svoj názor. Rozhoduje Bratislavský samosprávny kraj, ktorý o licenciu spoločnosť RegioJet požiadala.

Frešo tvrdí, že RegioJet vytvára neprimeraný nátlak

Predseda Bratislavského kraja Pavol Frešo považuje stredajšiu nátlakovú akciu spoločnosti RegioJet za neprimeranú a neopodstatnenú. Kraj podľa neho postupuje v zmysle zákona, v súčasnosti beží konanie a rozhodnutie vo veci vydania licencie bude do 25. novembra.

„Zo strany súkromnej spoločnosti ide o nátlakovú akciu. Tiež sa nám vyhrážali a dožadovali sa, aby bola vydaná kladná licencia ihneď. Táto komunikácia bude súčasťou interného auditu, ktorý sme si nechali vypracovať a postúpime ju právnikom,“ povedal Frešo.

Ako dodal, nie je možné, aby si ktorýkoľvek podnikateľ vynucoval súhlas na svoju podnikateľskú činnosť v kraji. „Súkromný prepravca sa prezentuje nízkymi cenami, vysokým komfortom, ale k dnešnému dňu sa nezapojil do Bratislavskej integrovanej dopravy v kraji,“ poznamenal Frešo.

Bratislavský kraj údajne konal v rozpore so zákonom

Šéf Student Agency upozornil, že regulovaná môže byť len krajmi dotovaná prímestská autobusová doprava. Bratislavský, Trnavský, Banskobystrický a pôvodne aj Nitriansky kraj s vydaním licencie súhlasili.

„Bratislavský kraj pred štrnástimi dňami požiadal Nitriansky kraj o nové stanovisko a ten zrazu nesúhlasil. Žiadosť o nové stanovisko bola v rozpore so zákonom. Na základe troch kladných stanovísk mal vydať licenciu a už by sme štrnásť dní jazdili,“ povedal Jančura s tým, že im tak vzniká škoda. O dopravnú licenciu treba žiadať kraj, kde autobusová linka začína. „Keby sme žiadali Banskobystrický kraj, tak by sme už pravdepodobne jazdili. Nečakali sme, že by Bratislava bola spojená s klientelizmom,“ dodal.

Vydávanie licencií na vnútroštátnu autobusovú dopravu je v kompetencii samosprávnych krajov. „V prípade, ak sa dopravca proti rozhodnutiu vyššieho územného celku odvolá, ministerstvo ako odvolací orgán preskúma všetky relevantné dokumenty a až následne bude vedieť zaujať k celej veci stanovisko,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

„Vyššie územné celky nesmú zjavnou podporou zvýhodňujúcou určitého podnikateľa alebo iným spôsobom obmedzovať súťaž,“ zareagovala s odvolaním sa na zákon o ochrane hospodárskej súťaže Monika Kaczorová z odboru ekonomiky a kancelárie Protimonopolného úradu SR (PMÚ). Úrad zatiaľ nevie, či má kompetenciu konať v tejto veci, keďže nedostal podnet a nevykonáva tak žiadne šetrenie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Jozef DvončPavol Frešo
Firmy a inštitúcie RegioJet