Slovensko má zelené školy, deti sa učia priamo v prírode

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 21. decembra (WEBNOVINY) – Matematika na vyvýšenom záhone, telesná výchova v bludisku medzi stromami, hudobná a výtvarná výchova pri školskom jazierku, fyzika aplikovaná na stavbe záhradného prístrešku, prírodoveda na skutočných rastlinách či geografia na slnečných hodinách – aj takto sa vyučuje v ôsmich základných a stredných školách.

Základné školy zo Spišského Hrhova, Kremnice, Žiliny, Zaježovej a dve z Dolného Kubína a stredné školy z Lučenca a Šiah si vytvorili pilotné vzdelávacie školské záhrady a plány na vyučovanie v nich. Agentúru SITA o projekte Záhrada, ktorá učí informovala koordinátorka projektu Jana Koťková.

Opatrovateľky varia čaj z vlastných byliniek

„Podporujeme školy v tom, aby v školskej záhrade vyučovali nielen biológiu, ale aj chémiu, fyziku, slovenský jazyk, matematiku a ostatné predmety. Ide to vďaka rôznym učebným pomôckam umiestneným na školskom pozemku a tvorivosti učiteľov. Aj rôzne záhradné prvky ako záhony, kompost či sad sa dajú využiť vo vyučovaní,“ uvádza Koťková zo Živice. Priekopnícke školské záhrady vznikajú ako súčasť projektu Záhrada, ktorá učí.

„Naše budúce kuchárky varia z vypestovaných plodov, opatrovateľky pripravujú čaj z vlastných byliniek, murári spoznávajú rôzne stavebné materiály a všetci sa učia aj na slnečných hodinách či zelenej streche,“ približuje vyučovanie na Odbornom učilišti internátnom v Lučenci riaditeľka školy, Miriam Garajová.

Matematika pomocou záhradných prvkov

Zástupkyňa riaditeľa na Základnej škole Petra Škrabáka v Dolnom Kubíne Daniela Facunová opisuje novú školskú vzdelávaciu záhradu: „Vytvorili sme vlastné záhončeky, permakultúrne hriadky, na ktorých pestujeme kvety aj zeleninu a altánkovú triedu v prírode. V záhrade sa žiaci učia na rôznych vyučovacích predmetoch. Na matematike získavajú informácie a údaje pre odhady a výpočty obvodov, obsahov a objemov záhradných prvkov. Počítajú napríklad obvod kruhu prostredníctvom živého stromu či veľkosť uhlov na sklone svahu. Učia sa výtvarnú kompozíciu na zeleninovom záhone, potravinársku chémiu s pomocou vypestovaných plodín alebo získavajú inšpiráciu pre literárnu tvorbu.“

Projekt Záhrada, ktorá učí podporili Island, Lichtenštajnsko a Nórsko prostredníctvom Programu Aktívne občianstvo a inklúzia, ktorý realizuje Nadácia Ekopolis v spolupráci s Nadáciou pre deti Slovenska a SOCIA – nadácia pre sociálne zmeny.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať