Spravodajským slovom roka 2014 bola Ukrajina

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: SITA / AP

BRATISLAVA 15. januára (WBN/PR) – Spoločnosť NEWTON Media predstavuje šiesty ročník rebríčka s názvom Spravodajské slovo roka.

Spravodajským slovom roka 2014 je Ukrajina. Novinári ju spomenuli v 16 180 spravodajských príspevkoch. Medziročne postúpila o jedenásť priečok nahor a v rebríčku nahradila víťaza minuloročnej ankety, slovo nezamestnanosť. Premiér Robert Fico s počtom príspevkov 7 560 obsadil druhé miesto, ktoré mu patrilo aj v roku 2013. Medziročne však zaznamenal o 1006 príspevkov viac. Tretiu priečku obsadilo novo zaradené slovo sankcie, ktoré médiá spomenuli v 6 380 príspevkoch.

V prvej desiatke sa presadili aj ďalšie novozaradené slová. Vladimír Putin obsadil štvrté miesto, slovo zdravotníctvo skončilo na piatom mieste. Minuloročný víťaz, slovo nezamestnanosť, obsadilo šieste miesto, jeho medializácia klesla medziročne o viac ako 2000 príspevkov. Prezident Slovenskej republiky Andrej Kiska obsadil siedme miesto, v roku 2013 nebol ani v prvej päťdesiatke. Na ôsmom mieste skončilo slovo Krym, deviate bolo slovo korupcia a desiatu priečku uzatvára novozaradené slovo rodina. „Slovo rodina má vzhľadom na blížiace sa referendum potenciál na ďalší rast medializácie,“ povedal Martin Gonda, mediálny analytik NEWTON Media.

Druhá desiatka

Do druhej desiatky sa na 17. miesto prepracovalo nové slovo Islamský štát a vypadol z nej bývalý prezident Ivan Gašparovič. Naopak miesto v druhej desiatke najpoužívanejších slov si obhájil Barack Obama a Robert Kaliňák.

Tretia desiatka

Tretiu desiatku slov uzatváral v roku 2014 Pavol Paška. Pár miest pred ním (27. miesto) sa umiestnil Pápež František, ktorý si udržal medializáciu na úrovni okolo 1 500 príspevkov. „V štvrtej desiatke je zaujímavý Radoslav Procházka, ktorému medziročne publicita rástla približne o 500 príspevkov. Spoločnosť v štvrtej desiatke mu robia Daniel Lipšic, Peter Pellegrini, Miloš Zeman, Angela Merkelová či Milan Kňažko,“ dodáva k medializácii ďalších slov Martin Gonda.

Posuny

Naďalej klesala medializácia slova kríza. V roku 2014 skončila na 40. mieste, v roku 2013 jej patrilo 34. miesto, rok predtým 2. miesto. V rebríčku medziročne klesli aj slová Gorila, Eurozóna, Grécko, Egypt a Pavol Frešo.

Minuloroční víťazi

Nezamestnanosť – víťaz za rok 2013

Robert Fico – víťaz za roky 2012, 2010, 2009

Iveta Radičová – víťazka za rok 2011

Metodika spracovania:

NEWTON Media, spol. s r. o, vypracovala kvantitatívnu analýzu na vzorke relevantných spravodajských médií, ktoré spoločnosť NEWTON Media monitoruje. Analýza pozostáva z rebríčka vytipovaných kľúčových slov (názvy káuz, mená politikov, iné udalosti), ktoré v roku 2014 v slovenských médiách najviac rezonovali. Nezaraďujú sa športové a bulvárne udalosti.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Angela MerkelováBarack ObamaDaniel LipšicIveta RadičováMiloš ZemanPápež FrantišekPavol FrešoPavol PaškaPeter PellegriniRadoslav ProcházkaRobert FicoRobert Kaliňák