Štátne IC vlaky produkujú stratu, v januári skončia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlaky
Foto: SITA/ AP

BRATISLAVA 5. decembra (WebNoviny.sk) – Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) od 18. januára 2016 zastaví prevádzku stratových InterCity (IC) vlakov na linke Bratislava – Žilina – Košice a späť. Manažment osobného vlakového dopravcu o tom rozhodol v piatok z dôvodu situácie na trhu komerčnej železničnej dopravy. ZSSK nedokáže naplniť očakávania ministerstva dopravy ako akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú IC vlaky produkujú. ZSSK tak rozhodla deň po tom, čo minister dopravy Ján Počiatek v parlamente pripustil zastavenie prevádzky štátnych IC vlakov a ustúpenie pozície súkromnému dopravcovi RegioJet.

„Ekonomická kondícia InterCity vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor. IC vlaky neboli od roku 2012 dotované ani objednávané štátom. Hoci tržby IC vlakov pokrývajú náklady prevádzky a priebežný výsledok na úrovni EBITDA (bez nákladových úrokov a odpisov) je kladný, celkovo v tomto roku vygenerujú účtovnú stratu na úrovni minulého roka 2014. „Urobili sme všetky možné opatrenia na zlepšenie ekonomiky a súčasne sme priniesli citeľné skvalitnenie služieb cestujúcim. Napriek tomu končíme, pretože sme zodpovední manažéri a nemôžeme sa správať iracionálne a nehospodárne. K životu v konkurenčnom prostredí patria aj takéto nepríjemné rozhodnutia,“ dodal Gábor.

ZSSK použije vozne aj personál z IC vlakov na zlepšenie úrovne a služieb v rýchlikoch na rôznych linkách v rámci Slovenska. Na trase IC vlakov ZSSK v súčasnosti realizuje ešte dopravu na objednávku štátu – diaľkové vlaky (každé dve hodiny v oboch smeroch, na častiach trasy každú hodinu) a na kratších úsekoch regionálne vlaky. „Manažment štátnej organizácie má povinnosť správať sa hospodárne, preto každé rozhodnutie vedúce k lepšiemu hospodárskemu výsledku vítame,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Dôležité pre nás je, že občania nestratia kvalitu cestovania, keďže súkromný dopravca už dal prísľub, že voľné kapacity na trhu luxusných vlakov vie plne nahradiť,“ dodal.

RegioJet, ktorý prevádzkuje diaľkové komerčné vlaky z Bratislavy do Košíc a späť, označil rozhodnutie ZSSK o zastavení IC vlakov za zodpovedné a správne, najmä z pohľadu súťažného práva a rozvoja férových podmienok v podnikaní na železnici. „Vlaky IC ZSSK boli stratové ešte v dobe 100 % monopolu ZSSK – teda pred našim vstupom na trh. Stratový monopol alebo dominant nemôže bojovať s novou slabšou konkurenciou tým, že zníži ceny, pretože ide vždy o ceny podnákladové a nekalú súťaž,“ zareagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. „Ak by niekedy na niektorej trati dosiahol dominantné postavenie RegioJet, viac ako 40-percentný podiel na trhu, bude to isté pravidlo platiť aj pre neho. Pokiaľ bude chcieť zareagovať cenovo na novú konkurenciu, tiež bude musieť preukázať, že je ziskový,“ dodal.

RegioJet sa pripravuje na prevádzku až trinásťvozňových súprav na trase Bratislava – Košice tak, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali všetky komerčné vlaky oboch dopravcov dokopy. „Sústredíme sa na to, aby bol tento produkt obchodne úspešný a dokázal kvalitnými službami získať pre modernú železnicu čo najviac zákazníkov,“ uviedol Ondrůj. RegioJet chce nasadiť vlaky s kapacitou vyše sedemsto miest na sedenie. Na trase Bratislava – Košice bude od 13. decembra nasadzovať denne tri spoje v každom smere (spolu šesť spojov). V budúcom roku môže na tejto trati prevádzkovať pôvodne plánovaných šesť spojov v oboch smeroch denne (spolu dvanásť spojov, z toho desať denných a dva nočné).

RegioJet koncom novembra oznámil, že s prevádzkou diaľkových vlakov z Bratislavy do Košíc a späť skončí v prvom štvrťroku 2016. Zdôvodnil to nečinnosťou ministra dopravy Jána Počiatka, ktorý podľa prepravcu nezabránil ZSSK v poškodzovaní konkurenta nekalou súťažou a podnákladovými cenami v IC vlakoch. Ministerstvo a štátny prepravca to odmietli. RegioJet zároveň informoval, že od zavedenia nového cestovného poriadku 13. decembra budú medzi Bratislavou a Košicami jazdiť iba tri páry vlakov, zruší nočný spoj a už nezavedie ďalšie plánované denné spoje. RegioJet prevádzkuje vlaky na uvedenej trase od polovice decembra minulého roka.

Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec očakáva, že RegioJet zvýši počet vlakov a miest vo vlakoch, veľmi mierne upraví ceny nahor a bude pokračovať cenová vojna medzi nedotovanými IC vlakmi a dotovanými rýchlikmi. „RegioJet bude neustále útočiť na štát, že zvýhodňuje štátneho dopravcu dotáciou a cestovaním zadarmo. Je to len pokračovanie cenovej vojny s cieľom ovládnuť segment diaľkovej dopravy na našej top trati,“ uviedol Kravec pre agentúru SITA. „Zároveň sa tým otvorí otázka ďalšej liberalizácie a potreby transformácie štátnej spoločnosti, ktorá začína dostávať iný charakter,“ dodal. Kravec ako šéf ZSSK rozhodol o vyňatí IC vlakov spod štátnej dotácie, čo podľa neho bola príprava na príchod RegioJetu na hlavnú trať.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján PočiatekPavel Kravec
Firmy a inštitúcie RegioJetŽSR Železnice Slovenskej republiky