Ústup ministerstva, v intravilánoch miest bude nulové mýto

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Elektronické mýto
Foto: ilustračné, SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 20. februára (WEBNOVINY) –

Je to nesystémové opatrenie, tvrdí NOVA

Hnutie NOVA Daniela Lipšica považuje rozhodnutie ministerstva dopravy pozastaviť platenie mýta v intravilánoch obcí a miest za nesystémové opatrenie. Podpredseda hnutia Marcel Klimek tvrdí, že tento krok nerieši problém autodopravcov ani obyvateľov obcí a ide len o improvizáciu na odvrátenie štrajku kamionistov pred prezidentskými voľbami.

Autodopravcov nemotivuje vrátiť sa na diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy, odkiaľ ich vyhnalo predražené mýto,“ uviedol vo štvrtok Klimek.

Po prezidentských voľbách, ktorých prvé kolo bude 15. marca, podľa neho reálne hrozí, že sa ministerstvo vráti k súčasnému stavu.

Autodopravcovia od 15. marca už nebudú platiť mýto v intravilánoch miest a obcí, s výnimkou vyše 20-kilometrového diaľničného obchvatu Bratislavy. Na spoplatnených úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy vedúcich cez intravilány bude nulová mýtna sadzba pre sledovanie intenzity nákladnej dopravy.

Zástupcovia Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia sa na tom dohodli s ministerstvom dopravy po ukončení série rokovaní. „Znamená to naplnenie požiadaviek našich dopravcov,“ povedal vo štvrtok na tlačovej besede prezident ČESMAD-u Ľubomír Honíšek. K tejto problematike sa chcú vrátiť po dokončení monitoringu v druhej polovici tohto roka.

Likvidačné opatrenie

Protest autodopravcov
Foto: SITA/Michal Burza

Súčasťou rozsiahlych zmien v mýtnom systéme, ktoré zaviedol rezort dopravy od začiatku tohto roka, bolo spoplatnenie 980 kilometrov diaľnic a ciest v intravilánoch, čo vyvolalo protesty autodopravcov. Podľa prezidenta ČESMAD-u sa to prejavilo v náraste spoplatnených úsekov cez 40 %.

Tieto zmeny sa najviac dotkli regionálnych dopravcov, ktorí rozvážajú tovar a intravilány obcí pri svojej práci využívajú. V tejto kategórii tvoril nárast na mýte 60 až 80 % podľa typu prepráv, vozidiel a ciest,“ povedal Honíšek. Toto zvýšenie označil za neprimerané až likvidačné najmä pre uvedenú kategóriu dopravcov. Týmito opatreniami podľa neho neboli postihnuté len dopravné spoločnosti, ale majú vplyv aj na ostatných používateľov ciest v iných sektoroch ekonomiky.

ČESMAD, združujúci okolo deväťsto členov, zároveň žiada, aby mýtom neboli spoplatnené ani cesty II. a III. triedy. Na týchto cestách, ktoré sú vo vlastníctve krajov, je od začiatku roka nulová sadzba mýta a pokračuje monitoring pohybu nákladných vozidiel. Ten ukáže, ktoré úseky sú najviac vyťažené. Ministerstvo dopravy má v apríli zvolať stretnutie, na ktorom by mali podpísať s autodopravcami a krajmi memorandum o nespoplatnení ciest II. a III. triedy mýtom.

Štrajk naďalej hrozí

Autodopravcovia chcú aj zníženie a zjednotenie sadzieb dane z motorových vozidiel, ktoré patria v SR k najvyšším v Európe a znižujú ich konkurencieschopnosť. Výšku sadzieb tejto dane v súčasnosti určujú kraje. „Našim cieľom je, aby sa sadzby zjednotili, aby sme sa sadzbami priblížili okolitým štátom a aby sme výrazne preferovali ekologické vozidlá,“ dodal Honíšek. Na základe výsledku monitoringu ciest II. a III. triedy sa podľa neho budú môcť v druhom polroku rozhodnúť o svojom ďalšom postupe. Jednotné sadzby dane z motorových vozidiel by mali predbežne začať platiť od roku 2015.

ČESMAD nepodporuje štrajk a uprednostňuje rokovanie. Únia autodopravcov Slovenska hrozí štrajkom v prípade, že rezort dopravy nebude akceptovať minimálne ich hlavné požiadavky na zmiernenie dopadov zmien v mýte. Ministerstvo dopravy uvažuje v budúcnosti kompenzovať zvýšené náklady autodopravcov pre zmeny v mýte cez nižšie dane z motorových vozidiel v spolupráci s rezortom financií, prípadne cez množstevné alebo ekologické zľavy. „Našim cieľom nie je vyberať viac peňazí od dopravcov, ale nasmerovať tranzitnú dopravu na cesty, ktoré sú pre ňu určené a konštrukčne prispôsobené. Nie je mysliteľné, aby tranzitná nákladná doprava ničila vidiecke cesty aj kvalitu života tamojších obyvateľov,“ vyhlásil v stredu rezortný štátny tajomník Viktor Stromček po rokovaní so zástupcami ČESMAD-u.

Mýto, UNAS
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

Ministerstvo sa dohodlo s autodopravcami z UNAS

Ministerstvo dopravy sa dohodlo s Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS) na spôsobe riešenia jej hlavných požiadaviek týkajúcich sa mýta. Autodopravcovia, ktorí hrozili štrajkom pre dopady zmien v mýtnom systéme, zavedených začiatkom tohto roka, však zatiaľ zostávajú v štrajkovej pohotovosti.

Ako po niekoľkohodinových ťažkých rokovaniach povedal rezortný štátny tajomník Viktor Stromček, dohodli sa napríklad na zrušení spoplatnenia v intravilánoch obcí a miest s platnosťou od 15. marca. Výnimkou bude len diaľničný obchvat Bratislavy. O tomto bode sa ministerstvo dohodlo už v stredu aj zo Združením cestných dopravcov ČESMAD Slovakia.

Ďalšou časťou dohody ministerstva dopravy s UNAS je, že nebude rozšírené spoplatnenie mýtom na ďalších cestách ktorejkoľvek kategórie. Pokuty za mýtne priestupky by sa mali znížiť na úroveň okolitých krajín. „Takisto sme sa dohodli na spoločnom stretnutí so zástupcami vyšších územných celkov. Viackrát sme deklarovali, že sledovanie intenzít dopravy na cestách II. a III. triedy nikdy nebude mať za následok spoplatnenie týchto ciest,“ informoval Stromček. Autodopravcovia žiadali, aby o tom ubezpečili aj kraje.

Podpredseda UNAS Robert Huran potvrdil, že sa s ministerstvom dopravy dohodli. „Čo má za následok to, že nebudeme nútení štrajkovať, ale zostaneme zatiaľ v štrajkovej pohotovosti,“ povedal. Autodopravcovia ešte chcú počkať, kým sa dohodnuté veci stanú skutočnosťou. „Boli to náročné rokovania. Verím, že čoskoro sa stav na Slovensku upraví do štandardu, aký je v iných krajinách a ministerstvo dopravy nám bude nápomocné,“ dodal Huran.

DKV Euro Service mýto ilustračka
DKV Euro Service mýto ilustračka

Ministerstvo bude s autodopravcami tiež rokovať o odstraňovaní bežných nedostatkov v prevádzke mýtneho systému. Rezort vyhovel aj požiadavke, aby užívatelia mýtnej palubnej jednotky mohli čerpať mýto do mínusu. Zároveň bude hľadať riešenie, aby diaľnice boli využívané hlavne pre tranzitnú dopravu a cesty I. triedy najmä pre obslužnú činnosť.

„Po júni sa vrátime k rokovaniam, ktoré sa týkajú zľavových bonusov pre autodopravcov,“ dodal Stromček s tým, že ministerstvo dopravy bude zastupovať UNAS pri rokovaní s rezortom financií o sadzbách dane z motorových vozidiel a spotrebnej dane, najmä z nafty.

Stromček pripomenul, že všetky zmeny v mýte od začiatku tohto roka vznikli na základe spoločnej dohody UNAS, ČESMAD-u, samosprávnych krajov a ministerstva dopravy. O problematike mýta chcú v budúcnosti už rokovať spoločne s oboma združeniami autodopravcov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Viktor Stromček