Po rokoch obnovili stavbu ťažkého úseku diaľnice pri Žiline

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Poklopanie základného kameňa stavby diaľničného úseku D1 Hričovské Pod
Zľava: Generálny riaditeľ Doprastav Dušan Mráz, predseda ŽSK Juraj Blanár, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek, primátor mesta Žilina Igor Choma, zástupca EK na Slovensku Dušan Chrenek, generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš a zástupcovia zhotoviteľa počas poklopania základného kameňa stavby diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Žilina, 20. február 2014. Foto: SITA/Milo Fabian

ŽILINA 20. februára (WEBNOVINY) – Po štyroch rokoch opäť začínajú stavať diaľničný obchvat Žiliny, výstavba vyše jedenásťkilometrového úseku diaľnice D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku má trvať štyri roky a stáť 427 mil. eur bez DPH.

Úsek stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav – SK a Metrostav. Ide o projekt, ktorý je spolufinancovaný z eurofondov v dvoch fázach a v rámci dvoch po sebe nasledujúcich programových období.

Obrazom: Poklopanie diaľničného úseku D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku

Celkový príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur, pričom z aktuálneho finančného rámca eurofondov bude na projekt vyčlenených 190 miliónov eur, zvyšok bude dofinancovaný z nového programového obdobia. Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku sa v súčasnosti finalizuje, minister dopravy by ju mal podpísať do konca februára.

Úsek má vyslobodiť Žilinu

Problém nastal v tom, že sa zmenila vláda a bývalá vláda si určila iné priority a dopadlo to tak, ako to dopadlo. Našťastie dnes sme sa vrátili naspäť do hry a mohli sme tu v Žiline zahájiť výstavbu tohto kľúčového úseku na diaľnici D1,“ konštatoval minister dopravy Ján Počiatek s tým, že dnes sa už nemôže zopakovať situácia spred štyroch rokov, keď premiér Robert Fico v Hričovskom Podhradí poklepal základný kameň rovnakého diaľničného úseku, no stavať sa nakoniec nezačalo. „To už sa nemôže stať, pretože teraz je to už nemenný proces. Teraz sa už začala výstavba a už sa na tom nič nezmení,“ dodal minister dopravy.

Podľa ministra dopravy Jána Počiatka ide o jeden z najťažších diaľničných úsekov, ktorý bude z väčšej časti vedený estakádami a tunelmi. „Začali sme stavať ďalší rozhodujúci úsek, ktorý scelí diaľnicu D1 a zároveň vyslobodí Žilinu a okolie z dopravného zovretia. Jeho význam, samozrejme, ešte narastie po dobudovaní tunela Višňové, ktorý plánujeme začať stavať do polovice tohto roka,“ povedal Počiatek.

Poklopanie základného kameňa stavby diaľničného úseku D1 Hričovské Pod
Foto: SITA/Milo Fabian

Dva tunely a 11 mostov

Na 11,32-kilometrovom úseku bude 11 mostov a dva tunely Ovčiarsko a Žilina. Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať ŽSR Bratislava – Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka.

Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou Bytčicou. Úsek sa končí v mieste napojenia na plánovanú križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka – Žilina. Od tejto križovatky sa už začína ďalší zatiaľ nerozstavaný úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján PočiatekRobert Fico