Do roku 2020 má na Slovensku vzniknúť 118 kilometrov diaľnic

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Diaľnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 8. mája (WEBNOVINY) – V novom programovom období eurofondov 2014 až 2020 by malo byť vybudovaných najmä z prostriedkov Európskej únie 118 kilometrov diaľnic a 78 km rýchlostných ciest.

Ministerstvo dopravy plánuje, že za sedem rokov bude zmodernizovaných aj 289 km ciest I. triedy. Celkové náklady na rozvoj cestnej infraštruktúry v uvedenom období by mali dosiahnuť 1,72 mld. eur, z toho z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) 1,646 mld. eur a z fondu CEF (nástroj na prepájanie Európy) 74,3 mil. eur. Zmodernizovaných má byť 130 km železničných tratí v celkovom objeme 1,515 mld. eur. Z OPII by malo na to ísť 846,32 mil. eur a z CEF 668,7 mil. eur.

Prioritou D1 a D3

Budeme pokračovať v sceľovaní kľúčovej slovenskej diaľnice D1 zo západu na východ. Pôjde o cestné projekty v náročnom teréne, čo si vyžaduje aj primerané technické opatrenia,“ priblížil pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Vybuduje sa kompletný severojužný obchvat Košíc, ktorý umožní motoristom pokračovať v ceste ďalej na východ. Ďalšou prioritou je diaľnica D3.

Vybudujeme na nej ďalšie úseky tak, aby Slovensko malo plnohodnotné diaľničné spojenie s Poľskom,“ uviedol hovorca. Iné projekty budú zamerané na modernizáciu ciest I. triedy, budovanie obchvatov miest, zvýšenie bezpečnosti cestnej dopravy, ale aj na železničných priecestiach. „V oblasti železničnej infraštruktúry sa dokončí modernizácia hlavnej trate z Bratislavy do Žiliny. Bude sa pokračovať v pripravených úsekoch ďalej na východ a tiež na Kysuciach smerom k hraniciam s Českou republikou,“ načrtol Kóňa.

Ekologické vozidlá MHD

Na rozvoj verejnej osobnej dopravy vo viacerých väčších mestách je určených 591 mil. eur. Tieto peniaze majú ísť na nákup 35 regionálnych vlakov, 118 električiek a trolejbusov, na modernizáciu 36 kilometrov električkových a trolejbusových tratí. Nové regionálne vlaky budú jazdiť aj v Banskobystrickom kraji, najmä na trati Zvolen – Banská Bystrica.

Vo viacerých väčších mestách pribudnú ekologické vozidlá mestskej hromadnej dopravy. Napríklad, v Žilinskom kraji budeme mať projekty zamerané na integráciu prímestskej a regionálnej dopravy (Integrovaný dopravný systém Žilina),“ dodal Kóňa. Bratislava získa kompletnú električkovú trať cez Petržalku až po Janíkov dvor. Pôjde o pokračovanie súčasného projektu, v rámci ktorého bude zrekonštruovaný Starý most cez Dunaj a vybudovaná trať pre električky zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu.

Novinkou bude podpora projektov v oblasti vodnej dopravy v objeme 137 mil. eur. Zamerajú sa najmä na zvýšenie konkurencieschopnosti tohto druhu dopravy – na odstraňovanie prekážok celoročnej splavnosti Dunaja a modernizáciu verejného prístavu Bratislava.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR