Slovensko by sa vraj mohlo vyhnúť ruskému embargu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Spolupráca, práca
Foto: shutterstock.com

BRATISLAVA 19. augusta (WEBNOVINY) – Slovensko by sa mohlo vyhnúť dopadom ruského embarga na dovoz vybraných potravín prijatím dvoch opatrení. Navrhuje to riaditeľ Agentúry pre medzinárodnú cestnú dopravu (AMCD) František Turák s tým, že slovenská a ruská vláda by sa napríklad mohli dohodnúť na vzájomných ekonomických preferenciách. To by podľa neho znamenalo, že medzi oboma krajinami by napriek embargu neplatili colné poplatky a dane.

Viac o napätej situácii na Ukrajine sa dočítate

—-> TU.

Turák na stretnutí s médiami v utorok zároveň odporučil uplatniť štatút zvýhodneného obchodu mimo Svetovej obchodnej organizácie (WTO). „Je to systém, ako obísť embargo zvýhodnením iných oblastí a odvetví,“ uviedol Turák.

Tvrdí, že sa dá dohodnúť na určitých obmedzeniach alebo výnimkách z ruského embarga aj v prípade údeného mäsa, piva, destilátov, bielej techniky, spotrebnej elektroniky či výrobkov z kože, obuvi a nábytku.

Podľa Turáka sú Rusi ochotní so Slovákmi rokovať

„Je potrebné, aby naši ministri prerokovali tieto otázky s ruskými ministrami. Sme schopní ponúknuť koordináciu a zabezpečenie osobných kontaktov medzi slovenskými a ruskými ministrami,“ uviedol Turák. Myslí si, že Rusi sú ochotní rokovať o tom so Slovákmi.

SR podporila sankcie EÚ voči Rusku z dôvodu jeho pretrvávajúcej agresívnej politiky voči susednej Ukrajine, vrátane protizákonnej anexie polostrova Krym a podpory ozbrojených proruských separatistov na východe Ukrajiny.

Agentúra pre medzinárodnú cestnú dopravu vznikla v roku 1996, poskytuje služby dopravcov a firmám obchodujúcim s Ruskom. Zameriava sa na riešenie problémov v medzinárodnej cestnej doprave.

Ruská colná služba podľa Turáka rozhodla, že od prvého júla v Rusku neplatí doterajší karnetový systém TIR pre medzinárodnú cestnú dopravu. Výnimkou sú štyri colné posty na hranici Ruska s Fínskom.

„Karnetový systém TIR je starý, prekonaný a nevýhodný pre Ruskú federáciu. V 90-tych rokoch vznikol na území Ruskej federácie colný dlh vo výške 20 miliárd rubľov, čo je asi 500 miliónov eur, ale v skutočnosti ide o desaťnásobok,“ povedal Turák.

Na ruských hraniciach hrozí falšovanie faktúr

V prípade cestnej nákladnej prepravy z členských štátov EÚ do Ruska musia dopravcovia na hranici Ruska zaplatiť finančnú garanciu na základe druhu a hodnoty tovaru uvedeného na faktúre. „Môže ísť o stovky eur až do tisíc eur,“ odhaduje Turák.

Slovenskí dopravcovia by si podľa neho mali dávať pozor nielen na finančnú garanciu, ale aj na príjemcu, resp. konečného príjemcu tovaru, ako aj na to, aký tovar vozia.

„Niektorí dodávatelia chcú prepraviť tovar, na ktorý sa vzťahuje embargo. Dokumenty sa vystavia na úplne iný tovar,“ priblížil Turák. Na hraničných priechodoch štátov, ktoré susedia s Ruskou federáciou, však nie je možné vykonať kontrolu každého kamiónu.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia