Slováci viac kupujú domáce výrobky, najmenej ich predal Lidl

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Hydina
Aj dlhodobé vedenie spotrebiteľa k spotrebe slovenských potravín je tiež nevyhnutnosťou. Foto: ilustračné, SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 23. augusta (WEBNOVINY) – Slováci siahajú po domácich výrobkoch čoraz častejšie. Za posledné dva roky možno v maloobchodných predajniach vidieť nárast predaja slovenských potravín. Kým totižto v roku 2011 tento podiel predstavoval 45,1 %, za prvý polrok toho roka to bolo už 63,5 %.

Podľa ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomíra Jahnátka nárast je dôsledkom rôznych opatrení, vrátane toho, že spotrebiteľ dostáva viac informácií o potravinách. Úlohu mali podľa neho zohrať aj potravinové škandály. „Ľudia si začínajú uvedomovať, že bezpečná potravina je hodnota číslo jedna pri rozhodovaní pri nákupe,“ povedal šéf agrorezortu na stredajšej tlačovej besede.

Najmenší podiel slovenských potravín predal Lidl

Najviac predaných slovenských potravín eviduje rezort za prvý polrok toho roka v obchodoch spoločnosti Globus Zvolen, a to až 74,8 %, nasledovala COOP Jednota Slovensko s 71,2 %. O čosi menší podiel, 61,8%, mala Sintra Poprad, či CBA Slovakia s 57,3-percentným predajom. Viac slovenských produktov ako tých zahraničných mizlo aj z pultov obchodov Nitrazdroj (55,2 %), Diligentia (52,4%) a Carrefour (51,5 %).

Za nimi skončili Kaufland (50,1 %), Tesco (49 %) a Billa (46 %). Ako Jahnátek skonštatoval, všetky tieto spomínané spoločnosti zaznamenali počas prvých šiestich mesiacov tohto roka nárast predaja domácich produktov. Na opačnom konci rebríčka sa umiestnil Lidl, ktorý za prvý polrok predal len 16,4 percenta slovenských potravín.

Zvyšuje sa zamestnanosť

Agrorezort hodnotil v obchodoch celkovo 22 komodít. Najväčšej obľube spomedzi nich sa tešila domáca hydina, ktorej podiel z celkového predaja hydiny bol 85,8 %. Spotrebitelia často siahali aj po slovenskom mede (85,6 %), či liehovinách (80 %).

Cítime to z rokovaní s obchodnými reťazcami, s obchodnými partnermi, že je tu stále väčšia požiadavka na domáce potraviny, čo nás veľmi teší. Skutočne slovenský spotrebiteľ prejavil v prvom polroku 2014 patriotizmus a podporil predaj, a tým pádom aj výrobu domácich potravín,“ skonštatoval minister. To, že potravinársky priemysel sa vzmáha, možno podľa Jahnátka vidieť aj na tom, že mu začína stúpať zisk, ako aj to, že prvýkrát sa zvyšuje zamestnanosť v tomto sektore.

Údaje o predajnosti pochádzajú z polročných výkazov spoločností, ktorých ročných obrat je vyšší ako 10 mil. eur. Povinnosť im vyplýva zo zákona o potravinách. Ministerstvo tentoraz hodnotilo celkovo 50 subjektov, ktoré reprezentujú 92 % celkového predaja potravín v maloobchodnom predaji.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír Jahnátek
Firmy a inštitúcie MPRV Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR