Finančná gramotnosť Slovákov je tretia najslabšia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Financie
Foto: Fotobanka Pixmac

BRATISLAVA 15. septembra (WEBNOVINY) – Možnosti finančného vzdelávania na slovenských školách sú podľa Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD) najlepšie, no napriek tomu je skóre finančnej gramotnosti Slovákov tretie najslabšie. Z osemnástich skúmaných krajín sa Slovensko umiestnilo na šestnástom mieste.

Slabšie skóre finančnej gramotnosti majú už len v Taliansku a Kolumbii. Finančne najviac vzdelaní sú Číňania. Vyplynulo to zo štúdie organizácie, ktorá testovala vzťah mladých k financiám.

Finančná negramotnosť sa týka aj dospelých

Podľa výsledkov prieskumu má 15 percent študentov finančné povedomie pod základnou úrovňou. „Je nutné, aby deti pochopili, ako fungujú úroky a napríklad aj to, ako sa pri poistení vyhodnocujú riziká a podmienky,“ povedala Brigitte Miksa, manažérka správy aktív Allianz Asset Management.

Prieskum zároveň ukázal, že problémy s finančnou gramotnosťou sa týkajú aj dospelých. Napríklad v USA rozumie fungovaniu úrokov len 30 percent ľudí. V Japonsku a Francúzsku boli výsledky podobné a v mnohých iných krajinách, bez ohľadu na ekonomickú situáciu, boli výsledky podľa organizácie ešte horšie.

Pôžičky sú obľúbenejšie než sporenie

Podľa štatistík skupiny Allianz sú náklady spôsobené finančnou negramotnosťou pre jednotlivca príliš vysoké. Výskumníci tvrdia, že ľudia majú v posledných rokoch omnoho vyššiu tendenciu si financie požičiavať ako sporiť z vlastných príjmov.

Mnohí využívajú peňažné zálohy a často ani poriadne nepoznajú podmienky svojich hypoték a ďalších úverov. „S ohľadom na demografický vývoj a na fakt, že vlády a korporácie majú čoraz väčšiu zodpovednosť za zabezpečenie obyvateľov na dôchodku, je nevyhnutné, aby sa prijali bezpečnostné opatrenia,“ povedala Miksa.

Pri výučbe finančnej gramotnosti má učiteľom pomôcť nová metodika

Pri vyučovaní finančnej gramotnosti má učiteľom pomôcť nová metodika, ktorú zverejnilo ministerstvo školstva na svojej stránke. „Vyučovanie finančnej gramotnosti bude efektívnejšie a žiakov bude sprevádzať počas celého štúdia,” uvádza hovorkyňa rezortu školstva Beáta Dupaľová Ksenzsighová s tým, že sú v nej načrtnuté možné metódy, formy, prípadne aktivity na rozvíjanie vedomostí a zručností detí v tejto oblasti.

Metodika k vyučovaniu finančnej gramotnosti v slovenských školách obsahuje návrh konkrétnych tém, ktoré možno zakomponovať počas vyučovania jednotlivých predmetov. „Napríklad v prvom ročníku základnej školy je možné finančnú gramotnosť rozvíjať na hodinách matematiky pri téme sčítania a odčítania prirodzených čísel a na etickej výchove pri téme ako si chrániť svoje veci i veci iných,” uvádza Dupaľová Ksenzsighová. Prílohou metodiky je aj slovník základných pojmov a učebné texty vybraných tém pre učiteľov.

Ako uvádza ministerstvo, finančná gramotnosť má charakter prierezovej témy, čo znamená, že sa nevyučuje ako samostatný predmet. Rovnako nie je určené, v ktorom ročníku sa táto téma musí učiť. Rozhodnutie je v kompetencii riaditeľa školy. Povinnosťou školy je však vyučovať finančnú gramotnosť tak, aby každý žiak na konci 1. a 2. stupňa základnej školy a strednej školy dosiahol zadefinované vedomosti.

Metodiku pre základné a stredné školy pripravili Štátny inštitút odborného vzdelávania a Štátny pedagogický ústav. Zverejnená je na internetovej stránke ministerstva školstva.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie OECD Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj