Slováci kupujú lacnú zeleninu a ovocie, sankcie za to nemôžu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ovocie, zelenina, jedlo
Foto: detoxaustralia.com.au

BRATISLAVA 21. septembra (WEBNOVINY) – Potravinárske sankcie medzi Európskou úniou a Ruskom pulty obchodných reťazcov na Slovensku zatiaľ neovplyvnili. Tvrdí to Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), ktorá je novým združením piatich významných obchodných reťazcov na slovenskom trhu, spoločností Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco. Najmä domáci prvovýrobcovia sa totiž obávali, že vplyvom sankcií bude ich produkcia vytláčaná lacnejšími prebytkami z iných krajín únie.

Zmeny nezasiahli sortiment

„Do dnešného dňa nenastali žiadne zmeny sortimentu, ktoré by boli výsledkom daných politických rozhodnutí. Potvrdili to generálni riaditelia všetkých piatich sietí na včerajšom spoločnom stretnutí,“ informovala aliancia vo štvrtok.

Podľa hovorcu SAMO Milana Kisztnera síce niektorí domáci dodávatelia najmä mliečnych a mäsových produktov avizujú, že stratili možnosť dodávať do Ruska, čoho negatívny dopad vyčíslili na niekoľko miliónov eur. Efekt umiestňovania prebytkov z členských krajín Európskej únie sa však podľa Kisztnera nedostavil.

Nízke ceny nespôsobila sankčná vojna

Hovorca SAMO tvrdí, že členské organizácie asociácie majú uzatvorené kontrakty so svojimi dodávateľmi a tieto dohody dodržiavajú a dodržiavať budú. „Sú zárukou dodávok tovaru v požadovanej kvalite a cene pre slovenských zákazníkov. Z tohto dôvodu ani nenastalo zníženie objemu slovenských produktov v ponuke obchodov združených v SAMO v porovnaní s obdobím pred zavedením sankcií,“ píše sa vo vyhlásení asociácie.

Za nízke ceny potravín teda podľa obchodníkov sankčná vojna Európskej únie a Ruska nemôže. Stojí za nimi predovšetkým dobrá úroda, ktorá tlačí nadol najmä ceny ovocia a zeleniny. Tie totiž už niekoľko mesiacov klesajú a sú podľa SAMO hlavným zdrojom celkového poklesu maloobchodných cien.

„Ak teda prvovýrobcovia vnímajú tlak na nižšie ceny, nie je spôsobený sankciami, ale veľmi dobrou úrodou, ktorá prirodzene vedie k nižším cenám,“ uvádza asociácia.

SAMO

združuje päť obchodných spoločností, a to Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco. Na Slovensku tieto firmy prevádzkujú 449 maloobchodných a šesť veľkoobchodných prevádzok. Členovia združenia od začiatku svojho pôsobenia na slovenskom trhu doteraz preinvestovali spolu takmer 2,5 miliardy eur a zamestnávajú viac ako 23 tisíc ľudí.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať