Slovensko stavia diaľnice najmä vďaka peniazom od Únie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica Dubná Skala – Turany
Foto: ilustračné, SITA/Ľudovit Vaniher

BRATISLAVA 1. decembra (WEBNOVINY) – Na trinástich rozostavaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 141 kilometrov vykonali stavbári za desať mesiacov tohto roku práce v celkovom objeme takmer 297 miliónov eur. Čerpanie peňazí Európskej únie v rámci tejto sumy predstavovalo vyše 200 miliónov eur.

Ako na stretnutí s médiami informoval generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Milan Gajdoš, úroveň prestavanosti v októbri dosiahla historické maximum vyše 59 miliónov eur.

Rozostavané úseky platia najmä eurofondy

Znamená to trojnásobok priemeru mesačnej prestavanosti v hlavných stavebných mesiacoch apríl až október v rokoch 2007 až 2013. Všetky rozostavané diaľničné úseky sú financované najmä z európskych peňazí. Za celý minulý rok sa na diaľnice z Operačného programu Doprava 2007-2013 použilo zo zdrojov EÚ 148 miliónov eur.

„Všetko, čo je disponibilné na Slovensku a použiteľné na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, je na našich stavbách. Miera voľných kapacít sa výrazne redukovala,“ tvrdí Gajdoš. Vplyv na rekordnú výšku prestavanosti v októbri mal podľa neho nielen historicky najvyšší počet diaľničných stavieb, ale aj úroveň rozostavanosti jednotlivých úsekov.

„Niektoré stavby nemajú také objemy a ich podiel na čísle 59 miliónov eur je minoritný,“ povedal šéf diaľničiarov s tým, že ide o stavby v začiatočnom štádiu. Uvedené sumy nezahŕňajú náklady NDS na projektovú prípravu.

Na objeme prestavanosti v októbri sa najviac podieľali tri úseky – D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile a dĺžke 12,4 km (12,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty), R2 Pstruša – Kriváň v dĺžke 10,4 km (11 miliónov eur) a R2 Ruskovce – Pravotice v polovičnom profile a dĺžke 9,6 km (9,3 milióna eur).

Medzi zhotoviteľmi je 14 firiem

Okrem uvedených troch úsekov je vo výstavbe aj sedem úsekov D1 Jánovce – Jablonov (dve časti v dĺžke 9 a 9,5 km), Dubná Skala – Turany (16,5 km), Fričovce – Svinia (11,2 km), Hubová – Ivachnová (15,3 km), Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 km) a Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala (13,5 km). Viac, či menej sú rozostavené ešte úseky R2 obchvat Žiaru nad Hronom v polovičnom profile (5,8 km), R2 Zvolen, východ – Pstruša (7,85 km) a D3 Žilina, Strážov – Brodno (4,25 km). Súčasťou stavby D3 Svrčinovec – Skalité je úsek po štátnu hranicu s Poľskom (3,2 km).

Celkový súhrn pôvodných zmluvných cien na trinástich stavbách diaľnic a rýchlostných ciest dosahuje 2,549 miliardy eur bez dane z pridanej hodnoty, resp. 3,059 miliardy eur vrátane dane. V združeniach zhotoviteľov je spolu štrnásť stavebných firiem.

Váhostav – SK, a. s. má účasť na stavbe šiestich úsekov, Strabag, s. r. o. na piatich, Doprastav, a. s. na štyroch, Metrostav, a. s. a Eurovia SK, a. s. na dvoch úsekoch. Firmy Inžinierske stavby, a. s., OHL ŽS, a.s., Stavby mostov Slovakia, a. s., Dúha, a. s., Chemkostav IS, s. r. o., Bögl a Krýsl, k. s., Hochtief CZ, a. s., taliansky Salini Impregilo, S.p.A. a španielsky Corsan Corviam Construcción, S.A.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť