Z boja proti biopalivám sa môže stať boj za benzín a diesel

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať

BRATISLAVA 5. marca (WBN/PR) – Hovoriť o návrhu Európskej únie sprísniť limit pre biopalivá z potravinárskych plodín na 6% je predčasné a konečný výsledok môže vyzerať úplne inak.

Intenzívne rokovania na pôde Európskej komisie, ktoré prebehli v týchto dňoch aj v Europarlamente, sú len pokračovaním rokovaní, trvajúcich od roku 2012, ktoré pod vedením spravodajkyne Corinee Lepage neprešli ani do debaty s Európskou komisiou a Radou. Po roku sa vrátili do ďalšieho čítania Európskeho parlamentu s novým spravodajcom Nilsom Torvaldisom. Posledný návrh, ktorý pred pár dňami prešiel na februárovom zasadaní ENVI výboru, postupuje na rokovania tripartity a až potom, ak sa nájde kompromis, bude o návrhu hlasovať Európsky parlament. Súčasťou tripartity je Európska rada, zložená z ministrov členských štátov. A práve tam sa očakáva, že každá krajina bude hájiť svoje záujmy.

Predstava slovenských producentov biopalív je jasná. Navrhujú limit 7% pre konvenčné biopalivá, vyrábané z potravinárskych plodín a záväzný cieľ 0,5% pre biopalivá druhej generácie. Dodržiavanie kritérií udržaťeľnosti a započítavanie faktoru ILUC (nepriamej zmeny vo využívaní pôdy) navrhujú len pre plodiny pestované v krajinách tretieho sveta.

Ani my nesúhlasíme s tým, aby sa rúbal dažďový prales a ničili ekosystémy, či už sa to pripisuje biopalivám alebo hľadaniu novej pôdy pre pestovanie potravín. Prísne kritériá udržateľnosti, ktoré platia pre biopalivárske plodiny, dovážané v malom množstve z tretích krajín do EÚ, by sa mali začať uplatňovať aj na dovoz potravinárskych plodín ako napríklad kakao, káva či palmový olej,“ hovorí zástupca Združenia pre výrobu a využitie biopalív Peter Kostík.

Upozorňuje, že biopalivá sú prvým precedensom, kde sa musí preukázať každý jeden gram uvoľnených emisií skleníkových plynov v celom životnom cykle. „Ak chceme naozaj znižovať emisie CO2, potom by sme ich mali rátať pri pestovaní a spracovaní všetkých plodín a pri každej výrobe,“ dodáva.

Posledný návrh Európskej rady o limite 7% pre konvenčné biopalivá by mohol zredukovať skleníkové plyny o viac ako 14.6 miliónov ton. To je rovnaké ako keby z ciest na 1 rok zmizlo približne 9 miliónov áut.

Europarlament, ani Európska komisia zatiaľ nepredstavili žiadnu alternatívu ako chcú momentálne riešiť znižovanie emisií CO2 v doprave, ak obmedzia biopalivá. Pri unáhlených rozhodnutiach môže dôjsť k situácii, ktorú popísal člen Europarlamentu Christofer Fjellner: „Je tu riziko, že z boja proti zlým biopalivám sa stane boj za benzín a diesel. Namiesto podpory a rozvoja lepších biopalív môžeme ohroziť celý sektor.

Biopalivá druhej generácie sa v našich podmienkach komerčne nevyrábajú a potrvá roky, kým budú môcť plniť vážnejšie ciele, ktoré im chce Europarlament a Európska komisia už dnes určiť. Prechod od konvenčných k vyspelým biopalivám by sa preto mal diať postupne a na základe osvedčených poznatkov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať