SaS viní zo zrušenia IC vlakov socialistickú politiku vlády

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlak
Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 26. marca (WEBNOVINY) – Rušenie IC vlakov štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) je podľa strany Sloboda a Solidarita (SaS) dôsledkom „nesystémovej a socialistickej politiky“ vlády Roberta Fica. Zavedením bezplatnej prepravy v dotovaných vlakoch vlani v novembri totiž vláda podľa opozičnej strany zasiahla do podnikateľského trhu v preprave osôb.

Liberáli chcú na trhu viac priestoru pre súkromníkov

Za odlivom cestujúcich z IC vlakov vidia liberáli dve príčiny – „kanibalizmus“ vo vlakovej doprave samotného štátneho prepravcu, keď jeho vlastné bezplatné rýchliky preberajú cestujúcich IC vlakov a neschopnosť ZSSK bez dotácií konkurovať súkromnému prepravcovi.

„To všetko len potvrdzuje nutnosť čo najrýchlejšie začať liberalizáciu trhu vo vlakovej osobnej preprave,“ uviedol vo štvrtok tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Štát by mal podľa neho zrušiť dominantné postavenie štátneho prepravcu, zabezpečené v Zmluve o dopravných službách vo verejnom záujme až do konca roku 2020. Otvorením zmluvy by sa mal umožniť vstup súkromných prepravcov na trh.

Zmluva umožňuje vstup iným prepravcom, ale obmedzene na maximálnu medziročnú zmenu 10 percent objemu celej prepravy a pri zachovaní 65 percent trhu štátnemu dopravcovi do konca roka 2020. „Vstupom ďalších prepravcov na trh a hlavne súťažou medzi nimi by získali nielen cestujúci, ale aj štátna kasa. Prevádzkovanie linky Bratislava – Komárno súkromným prepravcom, spoločnosťou RegioJet je toho jasným dôkazom,“ dodal Ivan.

Ivan avizuje potrebu súťaže na dopravnom trhu

Súťažou by sa podľa SaS dosiahlo skvalitnenie služieb pre cestujúcich, zníženie dotácii do štátom objednaných dopravných služieb a štát by si nemusel kupovať cestujúcich formou bezplatného cestovania. „Strana SaS podporuje slobodný trh bez štátnych zásahov a liberalizáciu vlakovej aj autobusovej prepravy osôb a v prípade účasti v budúcej vláde bude presadzovať zrušenie deformácií trhu v preprave osôb, ktoré zaviedla vláda Roberta Fica,“ uzavrel Ivan.

ZSSK v utorok oznámila, že zníži počet stratových IC vlakov z Bratislavy do Košíc a späť z troch na dva páry v pracovných dňoch od 15. apríla. Zredukuje aj počet IC vlakov v sobotu a nedeľu. Týždenne tak bude prevádzkovať 25 namiesto súčasných 41 expresných vlakových spojov jazdiacich bez podpory štátu.

Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor toto rozhodnutie zdôvodnil tým, že odmietajú nezmyselnú cenovú vojnu, ktorú na uvedenej trase podľa neho rozpútal súkromný dopravca RegioJet. Toto obvinenie súkromný prepravca odmietol s tým, že všetky zľavy a zvýhodnené cestovné ponúka cestujúcim najmä preto, aby cenovo dokázal konkurovať ZSSK. Štátne IC vlaky boli stratové aj pred príchodom žltých vlakov na trať Bratislava – Žilina – Košice a späť.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Miroslav Ivan
Firmy a inštitúcie SaS Sloboda a SolidaritaVláda SR