Slovenské banky riešili desiatky prípadov skimmingu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bankomat
Pri skimmingu sa útočníci snažia získať údaje z platobnej karty úpravou bankomatov skrytou čítačkou magnetického pásika na platobnej karte (cez tzv. skimmer) a skrytou kamerou alebo falošnou klávesnicou na zaznamenanie PIN klienta. Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 29. júla (WEBNOVINY) – Banky na Slovensku zaznamenali v minulom roku 52 prípadov podvodov s platobnými kartami, tzv. skimmingu. Ako ďalej informovala Slovenská banková asociácia, v medziročnom porovnaní je to pokles, keďže v roku 2013 to bolo 65 prípadov.

Podľa asociácie sa na Slovensku nevyskytuje často tento druh podvodu. Skimmingom vlani bolo napadnutých 1,92 percenta celkového počtu bankomatov na Slovensku a dotkol sa 0,0058 percenta celkového počtu platobných kariet.

Nepríjemná skúsenosť pre klienta

Hoci výskyt skimmingu je minimálny, pre bankového klienta ide vždy o veľmi nepríjemnú skúsenosť. Banky musia podľa asociácie v prvom rade podozrivé transakcie prešetriť. „Usilujú sa pritom o čo najrýchlejší priebeh skúmania, aby sa prostriedky mohli vrátiť klientovi v čo najkratšom čase,“ uviedla banková asociácia.

Podľa zákona o platobných službách celkové vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 kalendárnych dní. V zložitých prípadoch celkové vybavenie reklamácie môže trvať šesť mesiacov, pričom klient o tom musí byť informovaný.

Banky podľa asociácie pozorne monitorujú a vyhodnocujú podozrivé transakcie a v prípade potreby overujú ich reálnosť s držiteľom karty. Napríklad banka klientovi zavolá, či práve platil platobnou kartou na Bali. Každé podozrenie na skimming banky osobitne vyšetrujú.

Užívatelia musia byť obozretní

Zároveň investujú podľa asociácie významné prostriedky do posilňovania bezpečnosti bankomatov. „No pre plnú účinnosť opatrení je nevyhnutná obozretnosť aj na strane užívateľov, medzi ktorými sa neustále snažíme zvyšovať povedomie ako sa voči skimmingu brániť,“ uviedla asociácia.

Pri skimmingu sa útočníci snažia získať údaje z platobnej karty úpravou bankomatov skrytou čítačkou magnetického pásika na platobnej karte (cez tzv. skimmer) a skrytou kamerou alebo falošnou klávesnicou na zaznamenanie PIN klienta.

Ich cieľom je zo získaných dát vytvoriť klon platobnej karty a takýto duplikát použiť na výber peňazí z bankomatu, najčastejšie v zahraničí. A tak napriek tomu, že karta klienta neopustila jeho peňaženku a klient neopustil krajinu, mu začnú chodiť upozornenia na výbery hotovosti v Amerike či Ázii.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať