Vo Volkswagene padli pre kauzu emisie ďalšie hlavy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Volkswagen, logo
Foto: SITA/AP

BERLÍN/RÍM 28. septembra (WebNoviny.sk) – Nemecká automobilová skupina Volkswagen (VW) pozastavila výkon funkcie vedúcim manažérom pre výskum a vývoj vo vlajkovej značke VW, divízii luxusných vozidiel Audi a výrobcovi športových áut Porsche.

Informovala o tom v pondelok agentúra Reuters, pričom sa odvolávala na zdroje oboznámené s problematikou. Dozorná rada Volkswagenu v piatok oznámila, že do vyšetrenia škandálu s falšovaním emisných testov posiela viacerých zamestnancov na nútenú dovolenku. Ich mená spoločnosť nezverejnila. Audi, VW ani Porsche medializované informácie nekomentovali.

Volkswagen dostal varovanie

Technickí pracovníci spoločnosti Volkswagen a jeden z jej dodávateľov už pred rokmi varovali pred softvérom, ktorý skresľuje emisné testy. Informovali o tom noviny Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung a Bild am Sonntag. Vyšetrovanie spoločnosti VW sa pravdepodobne bude zameriavať na to, kto všetko v rámci hierarchie vedenia firmy o podvádzaní vedel a ako dlho si boli títo predstavitelia tejto situácie vedomí.

Noviny Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung s odvolaním sa na člena dozornej rady VW uviedli, že predstavenstvo spoločnosti dostalo v piatok počas svojho zasadnutia k dispozícii interný dokument, podľa ktorého technici VW varovali pred nelegálnymi emisnými praktikami už v roku 2011. Vysvetlenie toho, prečo automobilka následne nekonala, však chýba.

Väzby spoločnosti Bosh a Volkswagenu sú dôverné

Zároveň noviny Bild am Sonntag informovali, že vnútorné vyšetrovanie firmy VW odhalilo dokument od spoločnosti Bosch, ktorý varuje pred potenciálne ilegálnym použitím jej softvéru. Noviny svoj zdroj neuviedli. Spoločnosť VW situáciu nekomentuje.

„Uskutočňuje sa závažné vyšetrovanie, ktoré sa sústreďuje aj na technické riešenia,“ uviedla spoločnosť VW vo svojom stanovisku. „Keď budeme mať spoľahlivé fakty, budeme môcť poskytnúť odpovede,“ doplnila automobilka. Spoločnosť Bosch označila väzby so spoločnosťou VW za dôverné.

Európska centrálna banka (ECB) stále prijíma dlhopisy vydané automobilkou Volkswagen (VW) ako zábezpeku. Banka o tom informovala v pondelok na svojej internetovej stránke. Dlhopisy vydané finančnými inštitúciami spoločnosti VW sú stále na zozname zábezpek, ktoré môžu byť použité na získanie úveru z centrálnych bánk členských štátov eurozóny.

Martin Winterkorn
Foto: SITA/AP

Otvorili vyšetrovanie bývalého generálneho riaditeľa

Najčastejšie ide o cenné papiere kryté aktívami (ABS), v tomto prípade pôžičkami na autá. ECB používa zrážku z hodnoty zábezpeky, ktorú prijíma. Táto zrážka záleží hlavne od ratingu spoločnosti, ktorá vydala dlhopis ako zábezpeku.

Minulý týždeň medzinárodná ratingová agentúra Fitch však začala proces revízie ratingov nemeckej automobilky Volkswagen s možnosťou ich zníženia. Rozhodnutie revidovať ratingy odzrkadľuje poškodenie mena značiek skupiny po správe o údajnom manipulovaní emisných testov automobilky v USA a očakávaný finančný vplyv v sume niekoľkých miliárd eur vzhľadom na možné pokuty, náklady na zvolávanie áut a náklady na právne služby.

Nemeckí prokurátori v pondelok otvorili vyšetrovanie bývalého generálneho riaditeľa VW Martina Winterkorna, ktorý minulú stredu po takmer deviatich rokoch odstúpil zo svojej funkcie. Martin Winterkorn pri rezignácii povedal, že o falšovaní emisných testov nevedel.

Nemecká vláda o podvodoch nevedela

Nemecká vláda sa o manipuláciách s výsledkami emisných testov v automobilke Volkswagen dozvedela až tento mesiac po prevalení škandálu v USA. Informoval o tom v pondelok hovorca nemeckého ministerstva dopravy. Potvrdil tiež, že Spolkový úrad pre automobilovú dopravu (KBA) dal koncernu čas do 7. októbra na predloženie plánu, ako chce zosúladiť emisie dieselových modelov s nemeckou legislatívou.

„Ministerstvo dopravy sa o obvineniach dozvedelo predminulý víkend. O používaní tohto systému sme predtým nemali vedomosť,“ uviedol hovorca na tlačovej konferencii.

Prokuratúra v meste Braunschweig v spolkovej krajine Dolné Sasko medzitým informovala, že proti bývalému generálnemu riaditeľovi Volkswagenu Martinovi Winterkornovi začala viesť vyšetrovanie pre „podozrenia z podvodu pri predaji áut so zmanipulovanými údajmi o emisiách“.

Hrozí mu pokuta až 18 miliárd dolárov

Podľa zistení amerických regulačných úradov VW inštaloval do niektorých dieselových modelov softvér, ktorý zatajuje skutočné množstvo vypúšťaných emisií. Koncernu, ktorý pochybenie priznal, hrozí v USA pokuta až 18 miliárd USD. Vyšetrovanie kauzy sa medzitým rozšírilo na ďalšie európske a ázijské krajiny a zaoberá sa ňou aj Európska komisia.

V reakcii na škandál minulý týždeň odstúpil generálny riaditeľ skupiny Volkswagen Martin Winterkorn. Podozreniam z manipulácií emisných testov pri svojich dieselových modeloch čelí aj nemecký výrobca luxusných automobilov BMW.

Škandál zasiahol 129 tisíc švajčiarskych áut

Takmer 129 tisíc vozidiel vyrobených skupinou Volkswagen (VW), ktoré sú registrované vo Švajčiarsku, má nainštalovaný softvér falšujúci emisné testy. V pondelok o tom informoval švajčiarsky distribútor VW AMAG. Podľa vyhlásenia distribútorskej spoločnosti 128 802 automobilov má inštalovaný softvér, ktorý pri bežnej prevádzke vypína kontrolu emisií a systém aktivuje v okamihu, keď je vozidlo testované na emisie. Predstavuje to 2,2 percenta z celkového počtu 5,8 mil. cestných motorových vozidiel v Švajčiarsku. Malo by ísť o značky Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda a komerčné vozidlá VW. Minulý týždeň švajčiarske úrady pritom odhadovali, že týchto vozidiel je približne 180 tis.

Pre škandál VW vo Švajčiarsku AMAG pozastavil predaj nových modelov s dieselovým motorom. Podľa distribútorskej spoločnosti sa má pozastavenie predaja dotknúť len pár stoviek vozidiel. V rámci akčného plánu VW na vyriešenie krízy AMAG uviedol, že v októbri by mal predstaviť švajčiarskym dopravným úradom plán na dodatočnú opravu áut so spomínaným softvérom.

V Dánsku môže byť až do 91 tis. vozidiel, ktoré majú nainštalovaný softvér, ktorý spoločnosti VW spôsobil najväčší škandál v jej 78-ročnej histórii. „Zatiaľ sme nedostali čísla podvozkov, takže ešte nemôžeme vyhľadať vozidlá ani kontaktovať zákazníkov. Ale pracujeme na tom,“ povedala hovorkyňa dánskej pobočky VW Sos Ilum. Dodala, že autá nebudú zvolávať, ale zákazníkom navrhnú technické alebo softvérové aktualizácie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Volkswagen