Na výstavbu diaľnic pribudne 639 mil. eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Iveta Radičová
Iveta Radičová Foto: SITA/Michal Svitok

BRATISLAVA 2. februára (WEBNOVINY) – Na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest pribudne 639 mil. eur. Z piatich operačných programov Informatizácia spoločnosti, Výskum a vývoj, Vzdelávanie, Zamestnanosť a sociálna inklúzia a Konkurencieschopnosť a hospodársky rast prejde na uvedený účel do Operačného programu Doprava celkom 389 mil. eur. V rámci samotného programu Doprava bude na diaľnice presunutých ďalších 250 mil. eur. Návrh premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) na realokáciu štrukturálnych fondov schválila vláda na stredajšom zasadnutí. Pôvodne malo byť zo štyroch operačných programov presunutých do programu Doprava 350 mil. eur, napokon budú peniaze presunuté aj z programu Konkurencieschopnosť a hospodársky rast. Vláda zároveň poverila svojho prvého podpredsedu a ministra dopravy Jána Figeľa (KDH), aby rokoval s Európskou komisiou o presune prostriedkov v Národnom strategickom referenčnom rámci na roky 2007 až 2013. Brusel by mal o zmenách rozhodnúť najneskôr do piatich mesiacov. Do programu Doprava prejde z programov Informatizácia spoločnosti takmer 157 mil. eur, Výskum a vývoj okolo 119 mil. eur, Vzdelávanie skoro 61 mil. eur, Zamestnanosť a sociálna inklúzia 23 mil. eur a Konkurencieschopnosť a hospodársky rast 30 mil. eur.

„Vláda uložila príslušným ministrom, aby pripravili do konca februára revíziu príslušných operačných programov, aby ju vláda mohla odsúhlasiť a následne sa stala súčasťou rokovaní s Európskou komisiou,“ povedal minister Figeľ po rokovaní vlády. Podľa neho totiž nestačí zmeniť len čísla o presune peňazí, ale treba presne určiť aj to, medzi akými prioritami či cieľmi budú presunuté. Ak vláda tieto dodatočné zmeny schváli začiatkom marca, môže SR začať oficiálne rokovať s Bruselom o presune finančných prostriedkov medzi operačnými programami. „Po odsúhlasení revízie operačných programov v rámci Európskej komisie je možné pristúpiť k posudzovaniu jednotlivých projektov,“ povedal Figeľ. Predpokladá, že Brusel bude mať porozumenie a schváli presun zdrojov v operačných programoch. „Ak Slovensko pripraví návrh, tak môže o ňom začať rokovať. Ak bude návrh kvalifikovaný, o to skôr môže dospieť k dohode s Európskou komisiou,“ dodal Figeľ s tým, že nepredpokladá, aby sa nedohodli.

Prostriedky z iných operačných programov, ktoré spadajú do Regionálneho operačného programu alebo Európskeho sociálneho fondu, nemôžu byť použité na projekty financované zo zdrojov Kohézneho fondu. „V rámci programu Doprava pôjdu presunuté prostriedky na diaľnice a z iných operačných programov pôjdu viac na rýchlostné cesty,“ uviedol minister. Navýšené prostriedky v programe Doprava sú podľa Figeľa dostačujúce na to, aby sa z nich začal stavať aj najdlhší cestný tunel Višňové na diaľnici D1 medzi Žilinou a Martinom.

Vláda o tomto bode prerušila rokovanie ešte minulý týždeň. Jednotlivé ministerstvá, ktoré zodpovedajú za riadenie príslušných operačných programov, sa ešte potrebovali dohodnúť o presune konkrétnej sumy finančných prostriedkov. Presunutie časti finančných prostriedkov z iných operačných programov do programu Doprava si vyžiadal alternatívny návrh zabezpečenia financovania diaľnic, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Presunutie peňazí umožní podľa návrhu premiérky znížiť celkovú sumu nákladov štátu na diaľnice pod 3,5 mld. eur v prípade, že všetky úseky budú financované s využitím eurofondov.

O príprave presunu štrukturálnych fondov už Figeľ už hovoril v utorok v Bruseli s eurokomisárom pre regionálny rozvoj Johannesom Hahnom. Riešili aj výmenu expertov Európskej komisie na urýchlenie implementácie programu Doprava. Figeľ pred príchodom na post ministra dopravy vyhlásil, že Slovensko by malo významnejšie využívať eurofondy pri budovaní cestnej infraštruktúry. Vláda prijala 15. decembra minulého roka uznesenie, podľa ktorého malo byť presunutých z iných operačných programov v prospech programu Doprava 400 mil. eur.

ČAPLOVIČ: Vláda kašle na vzdelávanie, vedu a výskum

Deklarovaný vzťah vlády k vzdelávaniu, vede a výskumu, bol len klamstvom. Tvrdí to šéf školského parlamentného výboru a podpredseda Smeru-SD Dušan Čaplovič v reakcii na dnešné rozhodnutie vlády o realokácii európskych štrukturálnych fondov na výstavbu diaľnic. „Je smutné, že tento návrh predložila premiérka, a to za tichého súhlasu ministra školstva, vedy, výskumu a športu Eugena Jurzycu,“ konštatuje Čaplovič. Okrem iných chce vláda presunúť na výstavbu diaľnic aj 119 miliónov eur určených z eurofondov na podporu výskumu a vývoja a tiež 61 miliónov eur určených na

Podpredseda Smeru-SD označil postup kabinetu Ivety Radičovej za nezodpovedný a hanbu pre Slovensko. „Je v zásadnom rozpore s formovaním vedomostnej spoločnosti v SR a európskej stratégie Európa 2020,“ myslí si Čaplovič. Podľa neho sa Slovensko zabetónuje na chvost nielen štátov EÚ, ale celej Európy. Popri rozhodnutí vlády o realokácii sú vraj dôvodom aj nedostatočné verejné zdroje v oblasti vzdelávania, výskumu a vývoja a nedostatok peňazí na informatizáciu spoločnosti v štátnom rozpočte na rok 2011 a výhľadovo aj na roky 2012-2013. „Je to dôkaz, že táto vládna koalícia kašle na vzdelanie a na vedu, že nepotrebuje múdre, vzdelané a rozhľadené hlavy, že je schopná našu budúcnosť len zabetónovať,“ dodáva Čaplovič.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Dušan ČaplovičIveta Radičová