Cestu smrti medzi Nitrou a Zlatými Moravcami nahradila R1

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
R1 Nitra Tekovské Nemce
Novovybudovaná rýchlostná komunikácia R1 pred uvedením do prevádzky. Nitra, 21. september 2011. Foto: SITA/Martin Havran
NITRA 28. októbra (WEBNOVINY) – Po 46-kilometrovom úseku rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce môžu od piatku jazdiť autá.

Cestu dopoludnia slávnostne otvorili politici, pre motoristickú verejnosť ju sprístupnia o 14:00. Výstavba R1 trvala 26 mesiacov a stála 800 miliónov eur.

Podľa odhadov by malo novou cestou denne prejsť 20 tis. vozidiel v jednom smere. Minister dopravy Ján Figeľ zdôraznil, že neslávne známa „cesta smrti“ medzi Nitrou a Zlatými Moravcami by mala tento prívlastok po otvorení R1 stratiť. Výrazné odľahčenie podľa neho pocíti aj mesto Nitra, cez ktoré dnes denne prechádza okolo 30 000 vozidiel.

R1 Nitra – Tekovské Nemce

R1 Nitra Tekovské Nemce
Novovybudovaná rýchlostná komunikácia R1 pred uvedením do prevádzky. Nitra, 21. september 2011. Foto: SITA/Martin Havran

R1 Nitra Tekovské Nemce
Novovybudovaná rýchlostná komunikácia R1 pred uvedením do prevádzky. Nitra, 21. september 2011. Foto: SITA/Martin Havran
R1. rýchlostná cesta
Foto: ilustračné, SITA/Martin Havran
R1 Nitra Tekovské Nemce
Foto: ilustračné, SITA/Martin Havran
R1 Nitra Tekovské Nemce
Novovybudovaná rýchlostná komunikácia R1 pred uvedením do prevádzky. Nitra, 21. september 2011. Foto: SITA/Martin Havran

Najdrahšia rýchlostná cesta

R1 je najdlhšia, najrýchlejšie vybudovaná, ale aj najdrahšia cesta, aká bola kedy na Slovensku naraz postavená, zdôraznil Figeľ. „Terajšia aj budúce vlády by mali pokračovať vo výrazných verejných investíciách (…), ale udržateľným a pre spoločnosť a štát výhodným spôsobom,“ skonštatoval šéf rezortu dopravy.

Bývalý premiér a predseda strany Smer-SD Robert Fico, ktorý na otvorení tiež vystúpil s príhovorom, prízvukoval, že PPP projekty sú jediným možným spôsobom, ako stavať cesty na Slovensku. „Stavebné práce boli v priemernej až podpriemernej cene. Prosím, neporovnávajte PPP projekty s výstavbou za hotové peniaze alebo za pôžičku, pretože tu je do tejto ceny zarátaná aj údržba cesty na 30 rokov,“ povedal novinárom po otvorení Fico.

Dokončená pred mesiacom

R1 Nitra Tekovské Nemce
Foto: SITA/Martin Havran

Koncesionár stavby Granvia mal cestu podľa zmluvy odovzdať do predčasného užívania 28. septembra, nedodal však ministerstvu dopravy potrebnú dokumentáciu. Mesiac zdržania ju bude stáť približne osem miliónov eur, ktoré zaplatí štátu.

PPP projekt rýchlostnej cesty R1 s celkovou dĺžkou 51,6 kilometra je rozdelený na štyri úseky: Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat. Prvé tri úseky odovzdali do užívania v piatok, severný obchvat Banskej Bystrice s dĺžkou 5,7 kilometra má byť hotový v júli 2012. Po odovzdaní všetkých troch úsekov R1 budú môcť motoristi plynule jazdiť z Bratislavy do Banskej Bystrice po diaľnici.

Za dostupnosť takmer štyri miliardy eur

Rýchlostná cesta R1 s názvom PR1BINA spojila 14 obcí Nitrianskeho kraja. Nachádza sa na nej šesť mimoúrovňových križovatiek a 84 mostných objektov v celkovej dĺžke 6 843 metrov. Na výstavbu mostov sa spotrebovalo 300 tis. metrov kubických betónu. „V čase najväčšieho stavebného boomu tu bolo 3000 pracovníkov a asi 850 stavebných strojov a zariadení. Vysadili sme 275 000 nových kríkov a stromov,“ informoval generálny riaditeľ stavebnej skupiny Eurovia Martin Borovka.

Na stavbe sa podieľalo zhruba 150 miestnych dodávateľov. Odhlučnenie cesty zabezpečí viac ako 32,6 kilometrov protihlukových stien. V rámci PPP projektu má koncesionár povinnosť zabezpečiť financovanie, projektovanie, výstavbu a nasledujúcu 30-ročnú prevádzku a údržbu štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1. Štát má zaplatiť koncesionárovi za dostupnosť R1 počas platnosti 30-ročnej koncesie do roku 2041 spolu 3,92 mld. eur.

Cesta pod dohľadom

R1 Nitra Tekovské Nemce
Foto: SITA/Martin Havran Foto: SITA/Martin Havran

O údržbu a prevádzku cesty sa bude starať spoločnosť Granvia Operation. Uplatní know-how skupiny Vinci, ktorá vo Francúzsku spravuje 2 500 km diaľnic a rýchlostných ciest. O údržbu cesty sa bude starať 40 ľudí. „Je tu najmodernejší kamerový systém sledovania dopravy, operátori v stredisku majú k dispozícii 12 obrazoviek a 36 kamier, takže majú celú stavbu pod dohľadom. Zároveň im počítanie intenzity dopravy umožňuje vidieť, či sa blíži nejaká zápcha,“ uviedol Borovka.

Granvia pre meškanie príde o peniaze

R1 Nitra Tekovské Nemce
Foto: SITA/Martin Havran Foto: SITA/Martin Havran

Za mesačné meškanie s odovzdaním rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami nedostane koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. od štátu platbu za dostupnosť cesty. Podľa ministerstva dopravy tak príde približne o 8,2 mil. eur. „Ministerstvo dopravy hodnotí tento PPP projekt ako príliš drahý a pre Slovensko z dlhodobého hľadiska nevýhodný. Sme radi, že slovenskí motoristi budú môcť jazdiť po kvalitnejšej a bezpečnejšej ceste, ale cena je veľmi vysoká. Dnes vysúťažené ceny sú o 30 % až 50% lacnejšie ako pri PPP projektoch Ficovej vlády,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič v súvislosti s piatkovým otvorením troch úsekov R1 v dĺžke takmer 46 kilometrov do predčasného užívania.

Koncesionár mal odovzdať tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami 28. septembra. Nestihol to však, pretože neodovzdal načas potrebnú dokumentáciu. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že cesta je už v plnej prevádzke a vodičom na ceste z Bratislavy do Banskej Bystrice môže ušetriť pri dodržaní všetkých predpisov približne 30 minút.

„Neustále sme tlačili na spoločnosť Granvia a zároveň sme hľadali v zákone všetky možnosti, aby sme túto cestu otvorili ešte v piatok. Skôr sa kvôli meškaniu koncesionára a lehotám vyplývajúcim zo zákona nedala otvoriť,“ uviedol Krajčovič.

Exminister Vážny PPP obhajuje

Ľubomír Vážny, R1
Foto: SITA/Martin Havran

Výstavba cesty R1 začala v auguste 2009 a koncesnú zmluvu s Granviou podpísal vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). „Mrzí ma mesačný sklz, ktorý bol zapríčinený tým, že ministerstvo dopravy nezabezpečilo vhodné mechanizmy na zabezpečenie prevzatia takého významného diela,“ informoval agentúru SITA Vážny, ktorý je v súčasnosti poslancom parlamentu.

„Ak štát nemá prostriedky na urýchlenie budovania diaľnic a rýchlostných ciest, musí siahnuť k iným formám financovania. Je to to isté, akoby ste sa opýtali mladej rodiny, či nebude nevýhodná pre nich hypotéka, ktorú existenčne potrebujú,“ obhajuje exminister dopravy využitie PPP projektu pri výstavbe úsekov R1. Investičné náklady na kilometer cesty podľa neho dosiahli 17 mil. eur. „Čo je cena pri takejto charakteristike stavby nižšia ako sme očakávali a určite je to priemer trhových cien v našom priestore,“ dodal.

Ďalšie dva PPP projekty, ktoré pripravila ešte bývalá vláda a cez ktoré mali byť postavené úseky diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom v dĺžke 105 kilometrov, súčasný minister dopravy Ján Figeľ (KDH) zrušil. Zdôvodnil to tým, že dohodnuté finančné podmienky boli nevýhodné pre štát a veľmi by zaťažili štátny rozpočet počas splácania platieb koncesionárom počas 30 rokov.

Na budúci rok ďalšie úseky R2 a R3

Podľa slov ministra Figeľa by na budúci rok mali ísť do výstavby nové úseky ciest R2 a R3. „Pôjde o úseky na ceste od Trenčína smerom na Lučenec, hlavne úsek pri Bánovciach nad Bebravou, pri Žiari nad Hronom, dva úseky pri Zvolene smerom na Lučenec a dva úseky na Orave smerom na Poľsko,“ povedal minister. Ďalší PPP projekt ministerstvo dopravy pripravuje na obchvat Bratislavy, čo je diaľnica D4.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján FigeľĽubomír VážnyRobert Fico