Pred výstavbou diaľnice budú monitorovať veľké šelmy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnica
Foto: ilustračné, SITA/Milo Fabian
Národná diaľničná spoločnosť_NDS
Foto: SITA/Diana Černáková Foto: archívne, SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 11. decembra (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) v rámci prípravy výstavby diaľnice D1 Turany – Hubová pripravuje tender na vykonávanie monitoringu veľkých šeliem.

Odhadované náklady na poskytovanie uvedenej služby sú 750 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), vyplýva z predbežného oznámenia vo Vestníku verejného obstarávania.

Výstavba 13,5-kilometrového úseku D1 Turany – Hubová s tunelmi Rojkov a Havran by mala začať v polovici roka 2015 a trvať do roku 2019. Odhadované stavebné náklady dosahujú 700 mil. eur bez DPH.

Výstavba sa rozdelí

Ministerstvo dopravy navrhuje rozdeliť výstavbu tejto diaľnice na dve časové fázy, aby mohla byť financovaná zo zdrojov Európskej únie v súčasnom aj budúcom programovom období eurofondov.

Environmentálni aktivisti žiadali prehodnotiť projekt výstavby diaľnice medzi Turcom a Liptovom a navrhovali novú trasu diaľnice s tunelom Korbeľka.

Európska komisia (EK) akceptovala postup Slovenska pri skúmaní vplyvov výstavby diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie. Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie EK odsúhlasilo finálnu správu nezávislého experta Petra Rotha, ktorá konštatovala, že výstavba úseku medzi Martinom a Ružomberkom nebude mať významný negatívny vplyv na integritu území Natura 2000 a stavba môže byť financovaná z eurofondov.

Ministerstvo dopravy a NDS teraz rozpracujú navrhnuté zmierňujúce opatrenia, pričom všetky zmeny projektu od roku 2002 prejdú procesom posúdenia vplyvu na životné prostredie (EIA) a tiež územným a stavebným konaním.

Diaľnicu dokončia v roku 2014

Dialnica
Foto: SITA/Milo Fabian

Diaľničiari medzitým vyhlásili verejnú súťaž na vypracovanie dokumentácií na stavebné povolenie, ponuku a stavebného zámeru, ako aj na výkon autorského dozoru pre stavbu trvalého vysunutého pracoviska Strediska správy a údržby diaľnic Žilina a veľkého odpočívadla Turany pre diaľnicu D1 Dubná Skala – Turany.

Predpokladaná cena zákazky je 100 tis. eur bez DPH. Vybudovanie vysunutého pracoviska diaľničného strediska v blízkosti mimoúrovňovej križovatky Dubná Skala má zabezpečiť prevádzku a údržbu úseku D1 Dubná Skala – Turany do sprevádzkovania oboch susediacich stavebných úsekov D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a Turany – Hubová.

Následne bude slúžiť pre optimalizáciu, resp. dostupnosť správy a údržby tunela Višňové po jeho vybudovaní a sprevádzkovaní. Práce na diaľnici Dubná Skala – Turany v dĺžke 16,5 kilometra začali v lete 2011 a dokončené majú byť v roku 2014. Spoločnosť Váhostav – SK, a.s. má diaľnicu postaviť za zmluvnú cenu 137,75 mil. eur bez DPH.

OĽaNO chce tunelový variant

Podľa poslancov Národnej rady SR (NR SR) Mikuláša Hubu a Martina Fecka (OĽaNO) je tunelový variant výstavby diaľničného úseku Turany – Hubová kratší a podľa niektorých nezávislých expertíz aj lacnejší. Celková úspora nákladov pri tunelovom variante by bola 315 miliónov eur. Informovali o tom v utorok na tlačovej konferencii v Bratislave. Povrchový variant je podľa dopravného inžiniera Jána Snopka neporovnateľne drahší – priemerná cena jeho výstavby je 51 565 eur za meter diaľnice.

„Po započítaní ceny zmierňujúcich prírodno-ochranných opatrení a sanácie kraľovnianskeho zosuvu bude výsledná suma povrchového variantu v priemere 60 400 eur na jeden meter,“ priblížil Snopko a dodal, že v porovnaní s tým je cena za meter tunelového variantu 44-tisíc eur, teda o štvrtinu lacnejšia. „Povrchový variant je teda dlhší, drahší a časovo rovnako náročný,“ dodal.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť