Štát vraj rozpredá Cargo, tichú privatizáciu odmieta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Železničiari skončili prvý projekt na nákup 32 nov
Nová vlaková súprava pred odovzdaním na bratislavskej hlavnej stanici počas ukončenia projektu Operačného programu Doprava (OPD 2007-2013) a odovzdania poslednej jednotky Push Pull. Foto: SITA/Marián Peiger

BRATISLAVA 5. júna (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. by mala presunúť nákladné vozne, prekladiská či depá do dcérskych firiem.

Štátny nákladný vlakový dopravca má podiely v nich následne predať súkromníkom. Informoval o tom v stredu denník SME s odvolaním sa na pracovnú verziu materiálu ministerstva dopravy, ktorú má k dispozícii.

V dokumentoch ministerstva dopravy sa podľa novín nikde nespomína, že by malo Cargo záujemcov o podiely hľadať cez súťaž. Dlh štátnej firmy sa ráta na pol miliardu eur, z toho vyše 136,7 mil. eur má vrátiť štátu.

„Rokovania o budúcnosti Carga stále prebiehajú. Jediné, čo dnes vieme vylúčiť, je privatizácia Carga,“ zareagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa s tým, že na detaily je ešte príliš skoro.

Zlaté vajcia pre mecenášov

Železničiari skončili prvý projekt na nákup 32 nov
Štátny osobný vlakový dopravca plánuje v druhom projekte obnovy mobilného parku získať ešte 29 nových vlakov spolu za 180 mil. eur do konca roka 2015. Foto: SITA/Marián Peiger

Riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva Ondrej Matej (SDKÚ-DS), ktorý bol poradcom premiérky Ivety Radičovej pre dopravu, si myslí, že je to skrytá privatizácia.

Súkromníci sa podľa neho dostanú k ziskovým častiam Carga a štátu zostanú dlhy. Predošlý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tvrdí, že zarobiť na tom môžu „mecenáši Smeru“.

Štát by podľa materiálu rezortu dopravy mal mať 100-percentný podiel iba v zadlženej materskej spoločnosti Cargo. Tá bude naďalej prepravovať tovar, ale vozne prejdú do starostlivosti dcérskej firmy.

Cargo by malo vložiť 12 700 z 13 300 vozňov do dcérskej firmy, od ktorej si ich bude prenajímať. Za predaj dcéry s vozňami môže Cargo získať okolo 200 mil. eur. Druhá dcérska firma, dodáva SME, sa má vytvoriť na to, aby prevzala opravy vozňov a tretia by mala zastrešovať prekládku tovarov.

Pri opravách vozňov zvažuje Cargo do dcérskej firmy zapojiť aj partnerskú Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s., ktorá vykonáva osobnú dopravu. Tá nedávno od Carga kupovala časť jeho opravovní asi za 50 mil. eur, aby si opravy nemusela objednávať v Cargu.

Spolupráca s Rusmi

Cargo Slovakia
Foto: SITA/Ivan Fleischer

Do opravovní by mohol vstúpiť súkromná firma, tejto činnosti sa venuje napríklad trnavská ŽOS podnikateľa Vladimíra Poóra.

Cargo už jednu dcérsku firmu má. Bulk Transshipment Slovakia prekladá železnú rudu v Čiernej nad Tisou. Majoritu v nej má súkromná firma Budamar Logistics.

„Do dcérskych spoločností sa predpokladá vstup partnerov,“ uvádza sa v plánoch ministerstva dopravy. „Výnos z odpredaja majetkového podielu v dcérskych spoločnostiach bude použitý na zníženie dlhu,“ uviedol rezort.

Materská firma v rukách štátu má mať vplyv na riadenie v dcérskych firmách, ale podľa predpokladov by v nich nemala mať majoritu.

Cargo a ruská spoločnosť Centrum pre prepravu tovarov v kontajneroch TransContainer podpísali 4. apríla memorandum o spolupráci v oblasti kontajnerovej prepravy medzi Európskou úniou a Ruskou federáciou cez územie Slovenska.

Podľa Carga je to prvý krok k vytvoreniu spoločného podniku medzi oboma spoločnosťami v intermodálnej preprave tovaru v kontajneroch po železnici Európskej únie so železničným rozchodom 1 435 milimetrov.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján FigeľOndrej Matej
Firmy a inštitúcie Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.