Stavbári predčasne prerazili železničný tunel Turecký vrch

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tunel
Za prítomnosti prvého podpredsedu vlády SR a ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Figeľa, generálneho riaditeľa ŽSR Vladimíra Ľuptáka, výkonného riaditeľa pre dopravné stavby OHL ŽS, a.s., Václava Bartoňka a zástupcov dodávateľov, priamo na mieste stavby sa uskutočnilo slávnostné prerazenie železničného tunela cez Turecký vrch, ktorý je súčasťou stavby: Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov. Nové Mesto nad Váhom, 25. november 2010. Foto: SITA/Ivan Kopčáni

BRATISLAVA 25. novembra (WEBNOVINY) – Stavbári vo štvrtok predčasne prerazili takmer 1 800 metrov dlhý železničný tunel Turecký vrch, ktorý je súčasťou prvej a druhej etapy modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce v dĺžke 17,5 kilometra. Výstavba tunela začala v januári tohto roka a podľa pôvodného harmonogramu jeho razba mala byť ukončená v júni 2012. Informovala o tom Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) ako investora projektu. Úplné dokončenie tunela, vrátane inžinierskych sietí je predpokladané v máji 2013.

Prerazenie tunela v jeho kalotovej časti umožňuje, aby razba jadra tunela bola dokončená v januári budúceho roka. Zámerom zhotoviteľa je urýchlenie výstavby tunelovej časti tak, aby sekundárne ostenie tunela bolo ukončené do konca roka 2011. Tunel by mal byť vybavený technologickým zariadením a pevnou jazdnou dráhou v júli 2012, potom by mala začať prevádzka tunela po jednej koľaji. Druhá koľaj má byť sprevádzkovaná v októbri 2012.

Modernizácia spomínaného úseku začala vlani v septembri a mala by stáť takmer 264 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Práce majú trvať zhruba tri a pol roka, do konca mája 2013. Financované sú z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava. Na prerazení tunela sa zúčastnili prvý podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ, generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták, ako aj zástupcovia zhotoviteľa stavby Združenia Nové mesto nad Váhom – Zlatovce 2009. Členmi združenia sú spoločnosti OHL ŽS, a.s. Brno, Skanska SK, a.s., Váhostav – SK, Doprastav, a.s. a Eltra, s.r.o. Modernizácia úseku z Nového Mesta nad Váhom do Zlatoviec je súčasťou modernizácie trate do Púchova pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Turecký vrch je najvýraznejším prvkom prvej etapy stavby, dosahuje dĺžku 1 775 metrov, z toho dĺžka razenej časti je 1 738,5 metra. Ide o prvý železničný tunel na Slovensku, ktorý je navrhnutý a realizovaný podľa technických špecifikácií pre interoperabilitu pre konvenčné trate. Je to pilotný projekt, z ktorého budú vychádzať aj projekty ďalších pripravovaných stavieb železničných tunelov. „Pôvodne boli posudzované tri varianty trasy okolo Tureckého vrchu v spracovanej zjednodušenej technickej štúdii – tunelový, odrezový s rozsiahlym zásahom do chránenej krajinnej oblasti a preložka trate s preložkou cesty prvej triedy a železničnej stanice Trenčianske Bohuslavice. Výsledky technickej štúdie svedčili jednoznačne v prospech tunelového variantu,“ informovali ďalej ŽSR. Výhodami tunelového variantu je zníženie nákladov na údržbu trate v tuneli, minimálny zásah do chráneného územia, ako aj skrátenie trasy, jazdného času a prevádzkových nákladov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján FigeľVladimír Lupták