Najviac úplatkov si pýtajú chirurgovia a ženskí lekári

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Lekár, doktor, pacient, prehliadka
Foto: Shutterstock

BRATISLAVA 24. novembra (WEBNOVINY) – Najviac neformálnych platieb v zdravotníctve dávajú pacienti všeobecným lekárom, nie však v podobe vyžiadaných úplatkov, ale vo forme ďakovného či tzv. nevyžiadanej korupcie (akejkoľvek neformálnej platby, ktorú poskytli svojvoľne).

V dožadovaní sa úplatkov zase vedú chirurgovia a gynekológovia. Najčastejšie sa pacienti snažia dobrovoľne zavďačiť lekárom bonboniérou či inou sladkosťou, prípadne alkoholom. Vyžadované od nich na druhej strane sú skôr peniaze, najčastejšie vo výške od sto do 333 eur.

Vyplýva to z projektu Health Policy Institute (HPI) Bez úplatku. Údaje vyhodnocovali za prvé dva mesiace jeho fungovania, projekt pokračuje aj naďalej.

Respondenti prejavovali vďaku

Ako však upozorňuje analytik HPI Roman Mužik, neformálne platby nie sú automaticky úplatkom, radí sa medzi ne aj spomínané ďakovné či nevyžiadaná korupcia. „Nie všetko čo je neoficiálne, je automaticky aj nelegálne,“ konštatuje Mužik.

Peniaze, korupcia
Foto: Shutterstock

Do projektu sa zapojilo 1 190 respondentov. Až 843 z nich priznalo, že dalo neformálnu platbu v akejkoľvek podobe. V 41,3 percenta išlo o nevyžiadanú korupciu, 32,9 percenta tvorilo ďakovné a 25,9 percenta prípadov boli vyžiadané úplatky.

„Treba sa pozrieť na obe strany tejto korupčnej transakcie, na jednej strane sú lekári, ktorí si v 25 percentách vypýtali, na druhej strane je značná časť pacientov, ktorá úmyselne a svojvoľne platby dáva,“ podotýka Mužik.

Ako ďalej uviedol, najčastejším dôvodom, prečo respondenti dávali neformálnu platbu, bolo prejavenie vďaky, aby nemuseli čakať, ako i preto, aby sa dostali ku kvalitnému odborníkovi. Objavili sa však aj názory, že je to zo zvyku a patrí sa to.

Poplatok nie je úplatok

„Lekári si od pacientov najčastejšie vyžiadali neformálnu platbu z dôvodu, aby bolo o pacienta lepšie postarané, aby sa dostal ku kvalitnému odborníkovi, a aby vôbec pacientovi liečbu poskytli,“ povedal analytik HPI. Podľa inštitútu nie je možné výsledky prieskumu zo štatistického hľadiska považovať za reprezentatívne.

HPI na základe zistení sformuloval niekoľko odporúčaní ako znížiť výskyt neformálnych platieb v zdravotníctve. Inštitút odporúča zadefinovať zákonný nárok, zaviesť možnosť oficiálnej platby, či ochraňovať a motivovať ohlasovateľov korupcie. Za dôležité považuje aj obnovu dôvery v spravodlivosť či osvetu spotrebiteľov.

Na základe prieskumu prichádza HPI s ďalším projektom Poplatok nie je úplatok. „Cieľom je informovať o prítomnosti, nekoordinovanosti, v niektorých prípadoch aj nelegitímnosti niektorých poplatkov v zdravotníctve,“ uviedol Mužik.

Pacienti
Foto: SITA

Podnety dávajú pacienti

Projekt je založený na podnetoch od pacientov, resp. fotografií cenníkov v ambulanciách, ktoré im zašlú. Na základe tejto galérie vytvárajú analytici mapu poplatkov, pacienti tak môžu jednoducho zistiť, aké platby a v akej výške vyberá ten ktorý lekár. Doposiaľ zozbierali cez dvesto cenníkov.

Najabsurdnejším poplatkom, ktorí zaznamenali, bolo predplatné na telefónne číslo za 200 eur ročne, služba zahŕňala súkromné telefónne číslo na lekára.

Témou poplatkov v zdravotníctve sa zaoberá aj ministerstvo zdravotníctva, ktoré ich aktuálne analyzuje. „Právne je veľmi ťažké upratať poplatky, ale máme istú víziu, ktorú chceme v najbližšom čase predstaviť, ale nechceme už teraz dopredu hovoriť aký termín, veríme, že sa to podarí čo najrýchlejšie,“ uviedla hovorkyňa rezortu Zuzana

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie HPI Health Policy Institute