Ľubomír Bortlík: Energetika sa dnes nachádza v bode zlomu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ľubomír Bortlík
Ľubomír Bortlík Foto: archív

Je dnes nevyhnutné, aby ekonomika i domácnosti boli postavené na obnoviteľných zdrojoch?

Obnoviteľné zdroje, či už je to fotovoltika, alebo veterná energia, nie sú prediktabilné. Ich výroba je premenlivá, s čím majú distribučné spoločnosti veľké problémy. Existujú rôzne formy dotácií pre rozbeh nových technológií súvisiacich s obnoviteľnými zdrojmi. Ak sa však pozrieme na to, koľko stál výskum jadrových elektrární, či úložísk pre jadrový odpad, sú tieto dotácie skoro zanedbateľné. Energetika sa dnes nachádza v bode zlomu. V budúcnosti bude prevádzkovaná iným spôsobom, keďže niektoré krajiny uvažujú o výraznom posilnení obnoviteľných zdrojov. Taktiež sa bude klásť dôraz na akumuláciu, reguláciu a úplne iný chod energetiky.

Elektromobilita vo svete sa rozvíja. Slovensko však v tomto zatiaľ zaostáva.

Slovensko ako malá krajina neurčuje trendy vo svete. Vývojový potenciál sme mali vždy obmedzený, žiaľ, aj ten, čo sme mali, výrazne poklesol. To znamená, že sledujeme a kopírujeme to, čo sa deje okolo nás.

Sú riešením na cestách napríklad elektromobily?

Elektromobily môžu výrazne znížiť spotrebu fosílnych palív v doprave. Bohužiaľ, dnes nikto nevie povedať kedy to bude a akým podielom. Určite sú však riešením pre individuálnu dopravu vo väčších mestách.

Na Slovensku zatiaľ veľa elektromobilov nejazdí. Nie sú ani nabíjacie stanice. Vy chcete sprevádzkovať jednu.

Chceme elektromobily dostať do povedomia širokej verejnosti. Preto sme vybudovali nabíjaciu stanicu tam, kde je vysoká koncentrácia ľudí teda v obchodnom centre.

Koľko je na Slovensku elektromobilov?

Približne do 50. Vo svete sú však tieto čísla vyššie a predpokladá sa, že každým rokom sa ich počet bude zdvojnásobovať. Napríklad Nemci chcú mať v priebehu niekoľkých rokov milión vozidiel na elektrickú energiu.

V čom je výhoda elektromobilu?

Ľudia sa dnes nečudujú prečo nejazdia parné lokomotívy, ktorých motor mal účinnosť do 12 percent. Účinnosť spaľovacieho motora je približne 40 percent teda tiež nízka. Naproti tomu, motor elektromobilu dosahuje účinnosť 90 percent. Jeho obrovská výhoda je tiež v tom, že neprodukuje škodlivé splodiny CO2 ani ťažké kovy.

Sú nabíjacie stanice nevyhnutné pre prevádzku elektromobilov?

Elektromobil je možné si nabíjať zo zásuvky, ktorá spĺňa podmienky napojenia automatickej práčky. Kto si pamätá na nástup automatických práčok vie, že sa musela skontrolovať elektroinštalácia, či zásuvka vydrží daný výkon. Nabíjacie stanice sú však nevyhnutnou súčasťou infraštruktúry elektromobility.

Nie sú elektromobily pre bežného občana pridrahé?

Áno, pre bežného občana, ktorý si kúpi nové auto do 10 000 eur. Cena elektromobilu je približne dvojnásobná. Každá vec musí nejako začať. Niektoré krajiny prispievajú na nákup elektromobilov štátnou dotáciou. Nepredpokladám, že sa tak stane aj na Slovensku. Prispieť by však mohli firmy, prípadne nadšenci, ktorí neľutujú peniaze a kúpia si elektromobil ako druhé auto do domácnosti.

Elektromobil sa zrejme dá dnes využiť len na mestskú prevádzku.

Staršie elektromobily majú dojazd približne sto kilometrov. Nové vozidlá majú dojazd 200 kilometrov. Dojazd samozrejme klesá s „poveternostnými podmienkami“. To znamená, že ak zapnete klimatizáciu, alebo kúrenie, ide prudko dole. V pláne už sú technológie, ktoré by umožňovali aj dlhší dojazd. To je však otázka vývoja. Primárne, je dnešný elektromobil stvorený pre mestá, v ktorých je dýchať čistý vzduch nemožné.

Aká je drahá prevádzka elektromobilu?

Pri elektromobiloch odpadá starostlivosť o celé pohonné ústrojenstvo, pretože motor je bezúdržbový. Vozidlo má teda výrazne nižšie náklady na údržbu ako to jazdiace na naftu, alebo benzín. Čo sa týka spotreby, elektrina je na kilometer lacnejšia ako nafta. Nemôžme zabudnúť na to, že éra fosílnych palív pomaly končí, preto je dôležité začať znižovať závislosť od nich už dnes.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať