Každý advokát musí prijať klienta v hmotnej núdzi

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kladivko
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 26. apríla (WEBNOVINY) – Advokátov ich samotná stavovská organizácia – Slovenská advokátska komora (SAK) – nabáda, aby nepredlžovali súdne konanie. Tvrdí to jej nový šéf Ľubomír Hrežďovič.

„Dlhodobo pôsobíme na našich členov, aby pri rýchlosti konania nevytvárali najmä súdom prekážky neodôvodnenými ospravedlneniami na jednotlivých pojednávaniach,“ povedal Hrežďovič pre agentúru SITA. K tomuto sa snažia viesť podľa predsedových slov už aj začínajúcich advokátov.

Šéf advokátskej organizácie pripomína, že rýchlosť konania na súdoch ovplyvňuje viacero faktorov.

„Mnohokrát sa dĺžka konania, resp. spomaľovanie, personifikuje s nečinnosťou alebo obštrukciami advokátov. Ale vzhľadom k tomu, že som sám výkonný advokát, tak mám skutočne pomerne podrobné objektívne poznatky, že tie prieťahy zapríčiňujú samotní účastníci konania a samozrejme aj samotný spôsob práce súdov nie je vždy adekvátny, aby bola dĺžka konania skrátená,“ dodal Hrežďovič.

Podľa neho k urýchleniu konania prispeje elektornizácia justície. „Ale tu treba pamätať aj na mnohé ďalšie aspekty ako je archivácia spisov a podobne,“ upozornil predseda SAK. Zrýchlenie by prinieslo oprávnenie advokáta, nahliadnuť do tohto spisu elektronickou cestou, takže by nemusel ísť kvôli tomu na súd. Okrem toho by mohol súd elektronickou formou poskytovať advokátom niektoré informácie, ako napríklad vytýčenie termínov, ktoré v súčasnosti dostávajú klasickou poštou.

Pomoc musia i chudobným

Ľubomír Hrežďovič agentúre SITA tiež potvrdil, že povinnosťou advokáta je štyrikrát ročne prijať zastupovanie klienta prostredníctvom Centra právnej pomoci, ktoré zabezpečuje bezplatné a čiastočne hradené právne služby pre ľudí v hmotnej núdzi.
Ľubomír Hrežďovič
Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

Osobitný zoznam vybraných advokátov na poskytovanie služby prostredníctvom Centra právnej pomoci zrušili.

Okrem toho sa ukončila aj dvojkoľajnosť pri možnosti ustanovenia advokáta. Doteraz bolo možné o ustanovenie advokáta požiadať centrum aj súd.

Po novom je centrum jediným orgánom, ktorý môže žiadateľovi ustanoviť advokáta na zastupovanie.

Zmenil sa aj systém odmeňovania advokátov, ktorý má byť motivačný. Ak bude úspešný, bude mu prináležať odmena na úrovni plných trov, ako je zvyknutý podľa tarify. Pri neúspechu dostane len nižší paušál.

Novela umožnila, že táto právna pomoc je dostupnejšia pre viac ľudí. Norma rozširuje vecnú pôsobnosť Centra právnej pomoci aj na oblasti práva, v ktorých centrum doteraz nemohlo poskytovať právnu pomoc, a to o oblasť obchodného práva, správneho súdnictva a konania pred ústavným súdom. Zároveň sa zvýšila aj finančná hranica, ktorou je vymedzený nárok na právnu pomoc hradenú štátom.

Právo na rady zadarmo má takmer 17 percent Slovákov

Hranica materiálnej núdze sa posúva z 1,4 na 1,6-násobok životného minima. V praxi to znamená, že kým v minulosti spĺňalo túto podmienku na poskytnutie bezplatnej právnej pomoci približne 11 percent populácie, po novom to je vyše 17 percent ľudí. Uvedená hranica je jedna z troch podmienok, ktorá musí byť splnená pre priznanie nároku na právnu pomoc hradenú štátom.

V prípade, že príjmy žiadateľa sú vyššie ako 1,4-násobok sumy životného minima, ale nebudú presahovať 1,6-násobok sumy životného minima, rozhodne centrum o poskytnutí právnej pomoci, forme poskytnutia právnej pomoci a zaviaže oprávnenú osobu podieľať sa na financovaní právnej pomoci 20 percentami nákladov na právnu pomoc.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať