CHLPÍK: Film odpovedá, čo sú identity Petržalky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Chlpík
Juraj Chlpík Foto: SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 2. júna (WEBNOVINY) – Fotograf, kameraman a režisér Juraj Chlpík v auguste 2006 nainštaloval na bratislavský Nový most výstavu fotografií s názvom Identity Petržalky. V utorok večer predstavil v kinosále Vysokej školy múzických umení v Bratislave rovnomenný dokumentárny film. Na výstavu mal veľmi pozitívne reakcie, ľudia sa chceli dozvedieť viac, a preto stále myslel na to, ako príbehy naznačené fotografiami dopovedať, vysvetlil autor námetu, scenárista a režisér snímky Juraj Chlpík, prečo sa rozhodol fotografie preniesť na filmové plátno. Námet a scenár napísal spolu s Kalom Karmanom. „Vznikol tento film, ktorý sa nejakým spôsobom snaží odhaliť realitu toho života v Petržalke, toho človeka, ktorý sa tam ocitol náhodne, alebo dočasne, alebo trvalo. Chceli sme sa dozvedieť o jeho túžbach, o tom, ako sa tam žije,“ povedal. Do 22-minútovej snímky vybral dvanásť postáv, pričom sa snažil, aby vystihol akýsi prierez spoločnosťou. Vo filme tak starší aj mladí, muži aj ženy, ľudia rôznych osudov, vzdelania, povolaní hovoria o svojom pocite zo života či prežívania v Petržalke.

Princíp fotografickej výstavy bol v tom, že na ľavej strane bol portrét a na pravej záber z bytu. Juraj Chlpík vo filme zvolil iný jazyk – to, čo ľudia hovoria o svojom pocite z bývania v Petržalke sprevádzajú zábery z ich bytov. „Televízna obrazovka je limitovaná svojím rozmerom a nemohol som použiť tento istý kľúč k tomu, pretože obraz bytu by bol malý a nečitateľný … Potom som to narušoval a menil, aby to nebolo veľmi stereotypné,“ vysvetlil. „Viac som sa chcel venovať bytom a ľuďom ako nejakým obchodným centrám alebo zábavným športoviskám,“ doplnil.

V čom teda spočívajú identity Petržalky, čo spája Petržalčanov a Petržalčanky? „To aj mňa zaujíma, čo ich spája. Či je to len prechodné bydlisko, alebo je to núdza, východisko životné, prečo tam žijú. Ja myslím, že odpovede sú v tom filme. Nechcem ten film hodnotiť, alebo Petržalku, aká je, takže divák by si to mal nájsť sám,“ tvrdí režisér. „Možno za také dva, tri, desať rokov sa na to človek bude pozerať inak, z nejakého iného uhla, ale mňa zaujímala táto doba – rok 2008, 2009, kedy to bolo snímané, a pocit obyvateľov,“ vysvetlil.

Projekt Identity Petržalky bude pokračovať knihou. „Fotografická publikácia bude vychádzať z tých fotografií, ktoré boli na moste. Bude tam presne 36 dvojíc, plus doplnené o nejaké archívne fotografie, ako sa to sídlisko stavalo, ako vyzerala Petržalka predtým, plus nejaké texty. Chcel by som to vydať tento rok, ak sa mi to podarí. Bude to pre mňa uzavretá téma, nejakým spôsobom tie fotografie zachovať, archivovať, pretože fotografie boli zničené na moste po nejakých dvoch – troch týždňoch. Neexistuje žiadny dôkaz, iba spomienka,“ vysvetlil Juraj Chlpík.

Juraj Chlpík sa okrem projektu Identity Petržalky ako kameraman podieľal na dokumentárnom filme Slepé lásky (2008), krátkometrážnej hranej snímke Noc v hoteli (2003), ale aj na oceňovanej predvolebnej kampani Nie je nám to jedno (2002).

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia