Vedci plánujú vzkriesiť mamuta do 21. storočia

Bez názvu
Foto: www.notepaper.ru

Ľudia sa zahrávajú s prírodou rovnako, ako sa príroda zahráva s ľuďmi. Najnovšie skupina výskumníkov z Japonska a Ruska odhalila svoje plány na pokus o vyklonovanie niekoľko tisícok rokov vyhynutého cicavca. Podnet na to im poskytol nález stehennej kosti mamuta, ktorú bádatelia objavili koncom augusta v zamrznutej pôde na Sibíri.

Mamut
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

Práve klimatické zmeny sa postarali o to, že zamrznutá pôda vo východnom Rusku sa pomaly zahrieva a odkrýva doteraz schované pozostatky obrovských cicavcov. Podľa vedcov by zvyšujúce sa teploty, ktoré rok 2011 zaradili medzi jeden z najteplejších, mohli viesť k prudkému vzrastu objavov týchto šesť až dvanásť ton vážiacich tvorov. Nález stehennej kosti je špeciálny tým, že sa v ňom nachádza aj kostná dreň, ktorú doteraz udržiaval okolitý ľad. Zárodky bunkového jadra by sa tak potenciálne dali vyňať a vložiť do jadra vaječnej bunky slonice, keďže mamuty aj slony sa sú geneticky príbuzným rodom z radu chobotnatcov. Výsledkom pokusu by mohlo byť embryo s mamutími génmi.

Tím výskumníkov z múzea Sakha Republic’s mammoth museum a z japonskej Kinki University plánuje takto vyvinuté embryá vložiť do maternice vybranej slonice, ktorá by následne mohla porodiť prvého mamuta 21. storočia.

Mamut srstnatý (Mammuthus primigenius), ktorý vyhynul pred päť až desaťtisíc rokmi, bol údajne už roky kandidátom na klonovanie a výskumníci len čakali na úlovok takého DNA, ktoré by bolo dostatočne zachované na celú procedúru. K pokusu o klonovanie mamuta malo dôjsť aj v roku 2007, keď bádatelia objavili mláďa mesačného mamuta.
Mamut
Foto: Ilustračné foto flickr.com

Alexi Zikhonov zo Zoologického inštitútu Ruskej akadémie vied zamietol návrh na klonovanie a rozhodol sa namiesto toho nájsť spôsob, ako splodiť nového mamuta. Po tom, ako koncom augusta 2011 istý pastier sobov objavil na severe Ruska zmrznutú kosť mamuta srstnatého vo veľmi zachovalom stave, vedci viac neváhali a začali skúmať stav kostnej drene.

Zostáva dúfať, že sa nezopakuje prípad z januára 2009, kedy sa vedci pokúsili priviesť na svet nedávno vyhynutého kozorožca iberského. Využili na to podobný proces, aký sa chystajú použiť na vzkriesenie mamuta – z kože kozorožca odobrali DNA a vložili ho do vajíčok domácich kôz. Hoci pokus vyzeral sľubne, mláďa krátko po narodení zomrelo kvôli ťažkostiam s dýchaním.

www.wired.co.uk