Bratislavské letisko pripravuje zmeny, pre ktoré prídu o prácu ďalší zamestnanci

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
flydubai, Letisko M. R. Štefánika
Foto: archívne, SITA/Ján Slovák.

Napriek tomu, že Letisko M. R. Štefánika v Bratislave poberá štátu finančnú pomoc na udržanie zamestnanosti, počet jej zamestnancov stále klesá. Kým ku koncu roka 2019 mala spoločnosť 647 pracovníkov, ku koncu apríla tohto roka to bolo už len 564.

Za rok a štvrť tak letisku ubudlo 83 zamestnancov, čo predstavuje pokles o takmer 13 percent. Prepúšťaniu na bratislavskom letisku pritom podľa informácií portálu NašaDoprava.sk nie je koniec.

Nová organizačná štruktúra

Pre výrazné prepady prevádzkových výkonov, počtu cestujúcich a tým aj výnosov z hlavnej činnosti letisková spoločnosť aktuálne pripravuje zmenu svojej organizačnej štruktúry.

Dotkne sa to aj zamestnancov, keďže v rámci nej už nepočítajú so všetkými doterajšími pozíciami. Niektoré pracovné miesta tak zaniknú bez náhrady.

Letisko nekonkretizovalo, koľko pozícií bude zrušených. Organizačnú štruktúru paradoxne mení preto, aby v budúcnosti už nedochádzalo k zmenám v počte pracovníkov.

„Cieľom novej organizačnej štruktúry je nastaviť organizáciu práce v letiskovej spoločnosti tak, aby nebolo potrebné v budúcnosti zvyšovať či redukovať počet zamestnancov pri neočakávaných výkyvoch v letectve,“ uviedla hovorkyňa letiska Veronika Ševčíková.

Dôvody reorganizácie

Kompletný prechod na novú organizačnú štruktúru by mal byť realitou v priebehu štyroch až šiestich mesiacov. Podľa vedenia spoločnosti sú zmeny reakciou na zlú finančnú situáciu spôsobenú obmedzeniami súvisiacimi s pandémiou.

Hospodárenie bratislavského letiska

rok 2016: – 6,3 milióna eur

rok 2017: – 3,6 milióna eur

rok 2018: – 944 707 eur

rok 2019: – 4,4 milióna eur

rok 2020: zatiaľ nedostupné

Zdroj: Finstat

Navyše letisko nepredpokladá v tomto ani v budúcom roku rovnaké objemy leteckej prevádzky, ani počty vybavených cestujúcich, ako to bolo v rekordných rokoch 2018 a 2019, keď na príletoch a odletoch vybavilo takmer 2,3 milióna cestujúcich.

Letisko v roku 2020 vybavilo už len 405-tisíc pasažierov a v tomto roku by to podľa odhadov mohlo byť približne 600-tisíc osôb.

V prvom štvrťroku tohto roka dosiahol počet cestujúcich len niečo viac ako 15-tisíc. V tom istom období minulého roku letisko vybavilo vyše 288-tisíc pasažierov, čo znamenalo medziročný prepad o 95 percent.

Úbytok pracovníkov napriek pomoci

Počet zamestnancov letiska priebežne klesá napriek tomu, že prijíma od štátu finančnú pomoc na udržanie zamestnanosti. Podľa Ševčíkovej boli doterajšie úbytky pracovníkov spôsobené skončením pracovných pomerov uzatvorených na dobu určitú.

Tvrdí, že letisko nepristupuje k hromadnému prepúšťaniu zamestnancov, avšak z dôvodu nižších prevádzkových výkonov nepredlžilo niektoré zmluvy so zamestnancami na dobu určitú či v skúšobnej lehote.

Zároveň postupne zaviedlo kumuláciu pracovných činností vykonávaných zamestnancami.

Príspevok kryje iba časť miezd

Letisko síce aktuálne poberá štátny príspevok v rámci projektu Prvá pomoc na podporu udržania zamestnanosti, no tá podľa neho pokrýva len časť mzdových nákladov na zamestnancov.

Výšku doteraz prijatej finančnej pomoci spoločnosť neuviedla.

„Zároveň letisková spoločnosť reagovala na výzvu Ministerstva dopravy a výstavby SR a rezortu predložila žiadosti o poskytnutie príspevku v civilnom letectve. Výška príspevku bude známe po jeho poskytnutí rezortom dopravy,“ poznamenala hovorkyňa letiska.

Utajené výmeny

Aby toho nebolo málo, popri finančných problémoch v dôsledku koronakrízy sprevádzajú činnosť letiska aj personálne turbulencie. V tomto roku má už tretieho predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) ešte vo februári prekvapujúco odvolal z čela spoločnosti Jozefa Pojedinca, ktorý letisko riadil takmer štyri roky od apríla 2017.

Namiesto neho najprv dočasne vymenoval Petra Csicsaya a od apríla Mateja Hambálka na základe výberového konania na člena predstavenstva. Hambálek bol členom predstavenstva letiska už od júla 2018 ako finančný riaditeľ.

Vo všetkých týchto prípadoch sa tak stalo bez toho, aby o tom rezort dopravy oficiálne informoval. Zmeny vo vedení letiska začal vysvetľovať s odstupom času až potom, ako sa o to začali zaujímať médiá.

Konflikt záujmov

V prípade najnovšie vymenovaného šéfa letiska, syna poslanca Augustína Hambálka za stranu Smer-SD, minister dopravy priznal, že bol pri jeho menovaní nedôsledný.

Zároveň potvrdil, že pri ňom existujú viaceré podozrenia z možných konfliktov záujmov, ktoré siahajú do minulosti. Ak ich Hambálek nevysvetlí, minister pripustil, že ho odvolá.

Tak ako pri iných spoločnostiach v rámci rezortu dopravy, verejnosť sa ani pri bratislavskom letisku nedozvedela, kto konkrétne, respektíve koľko uchádzačov sa zúčastnilo na výberovom konaní.

Utajené zostali aj ich životopisy, plány rozvoja spoločnosti a tiež zloženie členov výberovej komisie. Tieto tajnosti neprispievajú k transparentnosti v rozhodovaní a k predchádzaniu možných konfliktov záujmov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej DoležalJozef PojedinecMatej HambálekPeter CsicsayVeronika Ševčíková
Firmy a inštitúcie Letisko M. R. ŠtefánikaMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR