Obce očakávajú od diaľnice Fričovce - Svinia najmä pozitíva

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
D1 Fričovce Svinia
V tomto mieste bude most ponad cestu a stavebný dvor výstavby D1 Fričovce-Svinia. Foto: dialnice.info.sk

Po súbežnej hlavnej ceste na úseku Fričovce – Svinia prejde denne takmer 14 tis. automobilov, z toho skoro 4 tis. nákladných. Výskumný ústav dopravný, a.s. v Žiline očakáva, že na budúcu diaľnicu po jej dokončení prejde okolo 78 až 80 % súčasnej dopravy a zvyšok zostane na ceste prvej triedy. Dočasný ročný prínos pre región zo stavebných prác odhaduje na 169 tis. eur a trvalý prínos cez nové pracovné miesta by mal byť 620 tis. eur. Užívatelia diaľnice by mali na prevádzkových nákladoch ušetriť za rok 4,1 mil. eur.

BRATISLAVA 24. novembra (WEBNOVINY) – Od vyše 11-kilometrového úseku diaľnice D1 Fričovce – Svinia pri Prešove, ktorú postavia spoločnosti Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o. za takmer 115 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, očakávajú okolité obce najmä odľahčenie dopravy na súbežnej ceste prvej triedy. Zároveň si sľubujú využitie miestnych obyvateľov v spojitosti so stavebnými prácami. Neskrývajú však ani niektoré negatívne dopady zo stavby diaľnice, napríklad možné odklonenie autobusových spojov. Výstavba diaľnice je plánovaná na vyše tri roky a vo štvrtok oficiálne začína.

„Výstavbu nového diaľničného úseku hodnotíme, samozrejme, kladne. Ja osobne, ako aj naši obyvatelia sme už pomerne dlhé obdobie netrpezlivo čakali, kedy sa so stavbou začne, vzhľadom na neustále obnovovanie a presúvanie termínu začiatku výstavby,“ informoval agentúru SITA starosta Fričoviec Ján Mikula.

Pozitívne efekty

Dialnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič Foto: SITA/Tomáš Benedikovič.

Spomínaný úsek diaľnice začína na hranici katastrov Fričoviec a Hendrichoviec, preto negatívne dôsledky stavby v podobe prašnosti, veľkého hluku alebo nadmerných otrasov podľa neho už nie sú pre obyvateľov obce aktuálne. Podobné problémy boli skôr v minulosti počas výstavby diaľnice s tunelom Branisko, keď v obci popraskali budovy.

Vzhľadom na to, že 14-kilometrový úsek diaľnice Beharovce – Fričovce je už v prevádzke, vplyv stavby nového diaľničného úseku na miestnu dopravu by nemal byť až taký významný. Pozitívne efekty, ako napríklad odklonenie dopravy, zníženie hluku a prašnosti z dopravy vnímajú v obci už teraz. Fričovský starosta sa skôr obáva, že po dokončení diaľnice môžu byť niektoré linky pravidelnej autobusovej dopravy odklonené cez diaľnicu.

Ekonomické a obchodné aktivity

„Z regionálneho hľadiska bude veľmi prospešné urýchlenie dopravy k Prešovu. Od diaľnice očakávame aj pozitívny dopad na ekonomické a obchodné aktivity podnikateľských subjektov pôsobiacich vo Fričovciach, ale aj samotnej obce,“ pokračoval Mikula. Stavba diaľnice môže podľa neho pomôcť nárastu zamestnanosti a príjmov obyvateľov obce, ako aj príjmov obce, napríklad z prenájmu voľných priestorov. Starosta Fričoviec predpokladá ešte väčší záujem o stavebné pozemky, čo môže zvýšiť ich hodnotu.

Pozitívne očakávania zo stavby diaľnice Fričovce – Svinia majú aj v neďalekej obci Chmiňany. „Doprava sa veľmi zlepší, odbremení terajšiu cestu prvej triedy, ktorá vedie cez obec Chminianska Nová Ves, kde vznikajú časté dopravné nehody aj so smrteľnými následkami,“ uviedol pre agentúru SITA starosta Cyril Miškuf. Vybudovanie diaľnice podľa neho priláka aj investorov, čím sa zníži veľmi vysoká nezamestnanosť. Chminiansky starosta uviedol, že požiada dodávateľské firmy, aby zamestnali občanov z obce a regiónu. Miestni živnostníci a stavebníci by sa podľa neho tiež mohli podieľať na stavbe ako subdodávatelia, či ako dopravcovia.

Negatíva – záber stavebných pozemkov

Tunel Branisko
Foto: SITA/Viktor Zamborský Foto: archívne, SITA/Viktor Zamborský

Už postavený úsek diaľnice Beharovce – Fričovce podľa fričovského starostu priniesol obci aj pomerne veľké negatíva. „Zabrala najlukratívnejšie potenciálne miesta pre stavebné pozemky na južnej svetelnej strane, čím obci veľmi obmedzila možnosti rozširovania sa a rastu obyvateľov. Druhým negatívom je významný pokles spodných vôd našim obyvateľom, k čomu prišlo po výstavbe diaľnice,“ poznamenal Mikula. Potrebné boli nové investície do prehlbovania studní, objavili sa problémy s hľadaním zdrojov vody v súkromných domoch, čo len vyvolalo nevyhnutné zriadenie obecného vodovodu. „Kompetentní sa k tomuto problému postavili alibisticky,“ dodal starosta Fričoviec. Za problém považuje aj nedôsledné a nedostatočné postavenie protihlukových bariér popri diaľnici. Mikula však priznáva, že diaľnica s tunelom Branisko má veľmi veľký význam pre odľahčenie dopravy, čo sa priaznivo prejavuje aj na živote v obci a náraste návštevníkov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať