Pokútni šmejdi kazia štandardný vzorec obchodu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peter Vanka - prezident Asociácie Osobného predaja
Peter Vanka, prezident Asociácie Osobného predaja na Slovensku Foto: SITA

V poslednom čase sa s príbehmi o ľuďoch podvedených nečestnými predajcami akoby vrece roztrhlo. Asi najvýstižnejšie svedectvo podal film Šmejdi. Je situácia naozaj taká kritická, čo sa s tým dá robiť?

Biznis od nepamäti sprevádzali čestné, ale aj nečestné praktiky. Niekto stavia na kvalite a radšej bude dlhodobo zarábať povestnú korunu ku korune, niektorí naopak vedome ignorujú pravidlá či dokonca sa znižujú k primitívnemu nátlaku s jediným cieľom – nepoctivo sa obohatiť na úkor straty druhého. To je rozdiel medzi poctivým a nepoctivým predajcom. Osobný predaj vždy bol win-win situáciou pre obe strany, predávajúci zarobil, kupujúci naplnil svoje potreby a osoh mal každý. Pokútni šmejdi kazia štandardný vzorec obchodu. Práve preto sme založili Asociáciu osobného predaja, ktorej cieľom je pomocou prísneho dodržiavania pravidiel a dôrazom na kvalitou predaja pomôcť vypudiť z trhu neseriózne firmy s nekalými praktikami.

Dá sa to?

Všetko sa dá, len treba chcieť. Vláda a polici môžu meniť zákony a hoci to primárne nie je naša parketa, sme radi, že sme našimi skúsenosťami prispeli k nedávno schválenej poslaneckej novele zákona „proti šmejdom“. Aj v budúcnosti je Asociácia pripravená spolupracovať na príprave legislatívy v prospech ochrany občanov. Teraz prikladáme ruku k dielu spôsobom, ktorý sa nám zdá najefektívnejší. AOP založili tri spoločnosti, ktoré za dvadsať rokov pôsobenia na trhu spolu získali okolo 200-tisíc spokojných zákazníkov. O kvalite našich služieb svedčí skutočnosť, že štvrtina zákazníkov sa k nám opakovane vracia.

Aké sú kritériá pre členstvo v Asociácii?

Kritériá na účasť v Asociácii sú nekompromisné, všetci predajcovia musia bezvýhradne dodržiavať Etický kódex, ktorý definuje zákonné, morálne a etické zásady. Firmy, ktoré chcú byť členmi asociácie, musia splniť náročné kritériá previerky ich serióznosti a korektného prístupu k zákazníkom. Porušovanie Etického kódexu zo strany ktoréhokoľvek člena má za následok okamžité pozastavenie členstva v asociácii, navrhnutie opatrení k náprave a v prípade ich neuskutočnenia aj definitívne ukončenie členstva. Chceme, aby príslušnosť k Asociácii predstavovala záruku kvality a poctivého remesla. Ľudia musia jednoznačne vedieť odlíšiť poctivých predajcov od diletantov a spoznať hodnoty, ktorými sa slušné firmy riadia.

Ako môže bežný človek odlíšiť poctivých predajcov od šmejdov?

Existuje niekoľko vecí, na ktoré sa môžu potenciálni zákazníci zamerať. V prvom rade je to jednoznačne história – ak je firma na trhu desaťročia, nemôže žiť z klamstiev. Dôležité sú aj formálne znaky, ako sídlo firmy a jej adresa, kde nemajú čo hľadať žiadne P.O.Boxy a podobne. Potom je to jasná majetková štruktúra, pretože firmy s neprehľadnou majetkovou štruktúrou sú rizikovejšie, často ich po nejakom čase nie je možné vôbec kontaktovať. No a napokon sú to servis a záruky, kde na rozdiel od renomovaných spoločností je u firiem s nekvalitnými výrobkami možnosť uplatnenia záruky a servisu výrobkov vysoko problematická. V neposlednom rade každá firma združená v AOP, bude mať spotrebiteľské zmluvy označené logom asociácie. Týmto zákazníkovi pomôžeme identifikovať spoľahlivú firmu.

Čo by malo charakterizovať poctivý osobný predaj?

Firmy, ktoré majú vo svojom etalóne kvalitu, musia zákazníkov presvedčiť o tom, že poctivý osobný predaj má svoje nezameniteľné výhody. Predajcovia musia byť slušní, ctiť si zákon a morálku, aby sa zákazníci vďaka kvalitným službám radi vracali k serióznym spoločnostiam v tomto segmente. Ľudia stále viac očakávajú, že budú môcť využívať priamo z pohodlia svojho domova čo najširšiu škálu služieb: kontakt s úradmi, finančnými inštitúciami, zásielkovým tovarom.

Predsa len, s výnimkou finančných produktov a niektorých ďalších špecifických komodít, ako napríklad domáce spotrebiče, sa dnes už osobný predaj akosi „nenosí“.

Máte pravdu, niekomu sa môže zdať, že osobný predaj priamo v jeho súkromí je niečím obťažujúcim. Niet však klamnejšej predstavy. Sami ste odpovedali, že sú produkty, ktoré sa vždy budú predávať doma, pretože to vyplýva z ich povahy. Stolár, ktorý vám robí nábytok na mieru, príde priamo do bytu, aby sa opýtal na vašu predstavu a pripravil kvalitný návrh. Podobne je to u iných produktov, ako sú napríklad vysávače, výrobky pre zdravie, či iná technika. Kde inde ako priamo u seba doma si môže zákazník tovar do ľubovôle vyskúšať, ohmatať, popýtať sa skutočne fundovaného predajcu na technické detaily? Domov je ideálnym prostredím na to, aby sme sa s pocitom vlastného zázemia rozhodli slobodne a k vlastnému prospechu. A žiaden „šmejd“ sa Vám doma nemôže vyhrážať, že ak si jeho zbytočnosti nekúpite, nevráti Vám občiansky preukaz.

Fungujú podobné asociácie aj v zahraničí?

Asociácia osobného predaja chce riešiť predovšetkým problémy domáceho trhu, no jasne priznáva aj ambíciu pridať sa k podobným medzinárodným združeniam na rovnakom princípe, ktoré majú v oblasti osobného predaja dlhodobé a opodstatnené miesto. Základným cieľom však je pomôcť zákazníkovi jasne identifikovať na trhu kvalitu a zreteľne ju oddeliť od nekvality či priamo šmejdov. Aby poctivý osobný predaj dostal aj na Slovensku známu a rešpektovanú visačku kvality.

Zhováral sa Martin Guzi

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať