Podpísali zmluvu o stavbe prvého úseku diaľnice pri Levoči

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Národná diaľničná spoločnosť
Národná diaľničná spoločnosť. Foto: ilustračné, qex.s

BRATISLAVA 16. júna (WEBNOVINY) – Výstavba prvej časti z 18,5-kilometrovej diaľnice pri Levoči môže začať. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) a Združenie Jánovce- Jablonov podpísali vo štvrtok zmluvu o vykonaní stavebných prác na 9-kilometrovom západnom úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov za takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľničného úseku v plnom profile má začať v pondelok 20. júna a má trvať dva a pol roka, financovaná bude z eurofondov a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.

Členmi združenia, ktoré časť diaľnice pri Levoči postaví, sú spoločnosti Váhostav – SK, a.s., Žilina a Bögl a Krýsl, k.s.. Generálny riaditeľ VáhostavuJán Kato na brífingu po podpise zmluvy povedal, že nepočítajú s dodatočným navýšením vysúťaženej ceny. „Cena je udržateľná, ale neposkytuje možnosti na rozvoj firmy a reaguje na stav na trhu,“ dodal Kato. „To, že naša cena bola najlepšia, ešte neznamená, že sme boli mimo podmienok trhu. Minimálne tri firmy skončili v tesnom závese za nami,“ povedal Kato. Za povinnosť združenia označil dodržanie podmienok zmluvy a stavbu včas a v kvalite odovzdať. Prevádzkový riaditeľ NDS Ján Kotuľa, ktorý je zároveň poverený riadením spoločnosti, uviedol, že príprava tejto diaľničnej stavby trvala najmenej desať rokov, hoci patrí medzi jednoduchšie.

Odhadované náklady na výstavbu prvej etapy D1 Jánovce – Jablonov boli takmer 95 mil. eur bez dane. Úspešná ponuka združenia bola nižšia o 37 % a takmer o 35 mil. eur oproti predpokladanej hodnote prác. Vysúťažené cena je zároveň o vyše 40 % nižšia, než keby bola diaľnica postavená cez pôvodný projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Súčasťou stavby bude desať mostov, križovatka Spišský Štvrtok, dve protihlukové steny a oplotenie v celej dĺžke.

Pre stavbu úseku diaľnice pri Levoči má NDS na všetky pozemky uzavreté minimálne zmluvu o budúcej zmluve. „Umožňuje právo vstupu na pozemok a vykonávať tam práce so súhlasom vlastníka pozemku. V tomto prípade máme všetky pozemky vysporiadané,“ uviedla investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.

Zástupcovia NDS a oboch firiem zmluvu podpísali na ministerstve dopravy za účasti ministra Jána Figeľa (KDH). Minister ocenil, že výsledok tendra sa zrodil v kvalitnej a férovej súťaži. „Vďaka využitiu eurofondov tento takmer 10-kilometrový úsek vyjde občanov Slovenska podstatne lacnejšie, než by to bolo v inom prípade,“ povedal Figeľ. Megabalík PPP, cez ktorý mal byť úsek diaľnice pri Levoči tiež postavený, by podľa neho nebol doteraz odblokovaný. Európska komisia totiž stále nedala súhlas na financovanie výstavby úseku D1 Turany – Hubová pre výhrady ochranárov.

Minister pripomenul, že pôvodná cena na výstavbu prvej časti diaľnice pri Levoči cez PPP bola 136 mil. eur. „Na Slovensku sa dá stavať lacnejšie a som presvedčený, že sa dá stavať aj viac,“ dodal Figeľ v súvislosti s poklesom vysúťaženej ceny. Z nej štát zaplatí necelých 30 mil. eur. Lacnejšia výstavba však podľa neho musí dodržiavať podmienky bezpečnosti a kvality. Pokles pôvodne očakávanej ceny na diaľnicu označil za odpoveď na všetky obvinenia, ktoré expremiér Robert Fico vzniesol proti rozhodnutiam súčasného ministra dopravy a vlády o diaľniciach.

NDS koncom mája požiadala ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava o nenávratný finančný príspevok na stavbu prvého úseku D1 pri Levoči. Ministerstvo dopravy žiadosť vyhodnocuje spolu s expertmi Európskej komisie, ktorí by ju mali koncom júna podporiť. Ministerstvo potom bude môcť podpísať s NDS zmluvu o poskytnutí financií a môže začať ich reálne čerpanie. SR následne začiatkom júla pošle Európskej komisii žiadosť o nenávratný finančný príspevok na túto diaľnicu.

Nedávno začala nová verejná súťaž na dodanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie prác aj na druhom úseku D1 Jánovce – Jablonov. Predpokladaná cena za vypracovanie projektu a výstavbu diaľnice dosahuje 270,482 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o 9,5-kilometrovú východnú časť budúcej diaľnice. Práce majú trvať tri roky a financované budú z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v rámci Operačného programu Doprava. Súčasťou diaľnice sa stane dvojrúrový tunel Šibenik v dĺžke 635,5 metrov. Lehota na predkladanie a otváranie ponúk je 13. septembra, o súťažné podklady je možné požiadať do 8. júla a o vysvetlenie podmienok účasti do 18. augusta.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Robert Fico
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť