Potravinovú sebestačnosť Slovenska môžu zvýšiť investície

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Potraviny, múka
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 12. septembra (WEBNOVINY) – Potravinovú sebestačnosť Slovenska by mohli zvýšiť investície do technologickej modernizácie výroby a spracovania, či efektívnejšie využívanie existujúcich kapacít, ale aj inovácie a výroba nových druhov potravín. Vyplýva to z analýzy sebestačnosti vybraných komodít, ktorú v rámci prípravy Koncepcie rozvoja potravinárskeho priemyslu 2014 až 2020 vypracovalo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR.

„Potravinársky priemysel je veľmi dôležité odvetvie, ktoré má potenciál zabezpečiť do roku 2020 potravinovú sebestačnosť našej krajiny na úrovni 80 percent, čo patrí medzi strategické ciele koncepcie,“ uviedla generálna riaditeľka sekcie potravinárstva a obchodu MPRV Zuzana Nouzovská.

Najväčšie pokrytie spotreby má produkcia ražnej múky

Rezort pôdohospodárstva čerpal v analýze z údajov z roku 2012 o výrobe a spotrebe, pričom nezohľadnil vývoz. „Situácia nie je vôbec uspokojivá v konzervárenskom, cukrovarníckom, tukovom priemysle a v mäsopriemysle, ďalej vo výrobe hydinového mäsa, mlieka, mliečnych produktov, trvanlivého pečiva a vína,“ upozornila Nouzovská.

Najväčšie pokrytie spotreby bolo v prípade produkcie ražnej múky (124,7 percenta), pšeničnej múky (96,7 percenta), hovädzieho mäsa (108 percenta) a vajec (93 percenta).

Najmenšiu sebestačnosť vykazuje konzervárenské odvetvie

Najnižšie hodnoty sebestačnosti sa vyskytli v konzervárenskom odvetví, kde sa spracované ovocie pohybuje na úrovni 48,8 percenta a spracovaná zelenina na 16,1 percenta. Vysoká nie je ani sebestačnosť vo výrobe jedlých olejov a tukov, ktorá predstavuje v priemere 53,5 percenta.

Priemysel nealkoholických nápojov pokrýva svojou výrobou spotrebu Slovenska na 96,3 percenta, pričom výroba vína v SR nepokrýva ani polovicu domácej spotreby (46,8 percenta).

Spomínaná koncepcia rozvoja sa bude podľa MPRV snažiť posilniť postavenie slovenského potravinárskeho priemyslu na domácom trhu, ale aj zvýšiť export a konkurencieschopnosť.

Okrem strategických cieľov má vytýčené aj strategické oblasti, a to rast efektívnosti a produktivity potravinárskeho priemyslu, či zvýšenie významu potravinárskeho priemyslu v zamestnanosti a rozvoji vidieka.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať