Prezidentskí kandidáti zrátajú cenu kampane, hrozí aj pokuta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prezidentsky_palac
Foto: SITA/Marián Peiger

BRATISLAVA 2. apríla (WEBNOVINY) – Prezidentskí kandidáti majú necelý mesiac na to, aby vyčíslili náklady na svoju predvolebnú kampaň. Podľa zákona musia výšku výdavkov oznámiť ministerstvu financií do 30 dní od vyhlásenia výsledkov druhého kola volieb. Za prekročenie finančného limitu na kampaň hrozí pokuta – desaťnásobok sumy, o ktorú by kandidát prekročil limit. Pokutu udeľuje ministerstvo financií. Za nesplnenie oznamovacej povinnosti hrozí od ministerstva pokuta do výšky 66 387 eur.

Kandidát na funkciu prezidenta môže na svoju propagáciu počas kampane pred voľbou vynaložiť podľa zákona najviac 132 775 eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Do tejto sumy sa rátajú aj čiastky, ktoré kandidát ešte len má uhradiť a tiež sumy, ktoré za neho uhrádzajú tretie osoby.

Kandidát musí viesť evidenciu

Kandidát môže získavať dary a iné bezodplatné plnenia na podporu svojej kandidatúry iba od fyzických osôb, ktoré majú trvalý pobyt na Slovensku, a od právnických osôb, ktoré majú svoje sídlo v tejto krajine, respektíve od politických strán a hnutí, ktoré sú registrované v Slovenskej republike. Kandidát nemôže prijať dar od štátu či územnej samosprávy.

O všetkých daroch, ktoré dostal kandidát na svoju propagáciu, musí viesť evidenciu. Ministerstvu financií musí písomne oznámiť sumu peňazí, ktorú získal na svoju propagáciu, a tiež konečnú sumu, ktorú vynaložil na svoju propagáciu. K tomuto oznámeniu kandidát pripojí meno, priezvisko, trvalý pobyt a hodnotu daru každého darcu, ak je ním fyzická osoba a hodnota jej daru prevýšila 331 eur.

Všetko o prezidentských voľbách nájdete —>> TU.

Meria sa hodnota daru

Ak je darcom právnická osoba a hodnota jej daru prevýšila 3319 eur, kandidát v oznámení rezortu financií uvedie jej názov, sídlo a hodnotu daru. Oznamovaciu povinnosť voči ministerstvu financií majú aj vydavatelia, vysielatelia, reklamné agentúry aj iné fyzické alebo právnické osoby, ktoré v prospech kandidáta zhotovili reklamný program, plagát, leták alebo iný propagačný materiál či predmet. Rezortu financií musia písomne oznámiť výšku prostriedkov jednotlivých kandidátov na propagáciu, ktorú im tieto subjekty zverejnili, odvysielali alebo zhotovili.

Kampaň pred marcovou voľbou prezidenta oficiálne odštartovala 28. februára. Podľa zákona o spôsobe voľby prezidenta sa kampaň začína vždy 15 dní pred voľbou a končí sa 48 hodín pred začiatkom voľby. Podobné pravidlá platia aj pre druhé kolo voľby. V týchto voľbách kandidovalo 14 kandidátov. Víťazom sa stal občiansky kandidát Andrej Kiska, ktorý získal v druhom kole 1 307 065 hlasov oprávnených voličov, čo predstavuje 59,38 percenta odovzdaných hlasov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej Kiska