Šikovný bilbord v Peru vyrobí 100 litrov pitnej vody denne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: UTEC

Univerzitní výskumníci v Peru sa spojili s reklamnou agentúrou Mayo DraftFCB, aby vytvorili najužitočnejšiu reklamu na svete. Ide o obrovský cestný bilbord, ktorý okrem toho, že láka mladých ľudí na štúdium na miestnej vysokej škole University of Engineering and Technology, zároveň dokáže vo vyprahnutej oblasti vyrobiť litre pitnej vody.

Bez názvu
Foto: UTEC

Bilboard stojí v meste Lima na severnom okraji púšte Atacama, ktorá je najsuchšou púšťou na Zemi. Mesto s okolitými dedinami ročne zavlaží len 1,3 cm zrážok. Lima sa dlhé roky spoliehala na odvodňovací systém z andských vrchov a zo zľadovatelých pahorkov, ten však kvôli meniacim sa klimatickým podmienkam postupne zlyháva. Z 8,5 milióna obyvateľov, ktorí žijú v hlavnom meste Peru, až 1,2 milióna nemá tečúcu pitnú vodu. Získavajú ju zo studní alebo od súkromných spoločností, ktoré pravidelne privážajú vodu v cisternách a predávajú ju za podstatne vyššie ceny. Miestna univerzita preto začala hľadať riešenie tohto problému, ktorým chce zároveň mladých Peruáncov presvedčiť, aby začali študovať technické a vedecké smery.

K výrobe bilbordu tím inšpirovala vlhkosť vzduchu na tomto území, ktorá dosahuje 83%. Práve z nej sa vedci rozhodli urobiť zdroj pitnej vody. Bilbord funguje na princípe reverznej osmózy – zachytáva vlhkosť a cez filtre ju privádza do kondenzátora, ktorý vytvorí vodu. Tá potom ešte prechádza cez karbónový filter a steká do nádrže, z ktorej si ju z kohútika môžu napustiť všetci okoloidúci. Systém nie je úplne sebestačný a na pohon využíva aj elektrinu, aké množstvo však spoločnosť neuviedla. Podľa informácií reklamnej agentúry Mayo dokáže bilbord denne vyrobiť až 100 litrov vody. Od decembra, kedy bol nainštalovaný pri ceste, tak obyvateľov mesta zásobil už takmer 10-tisícmi litrami vody.

Okrem toho šikovným spôsobom láka mladých ľudí, aby pri podobných projektoch prispeli aj vlastnou rukou. „Chceli sme našim budúcim študentom ukázať, ako aj technici dokážu vyriešiť základné sociálne potreby v každodenných situáciách,“ uviedol Alejandro Apote.

Výsledkom spolupráce je zatiaľ len jeden bilbord, ktorý leží na kilometrovníku 89,5 na Panamerickej magistrále vedúcej z Aljašky až do Panamy. Obyvatelia Limy však dúfajú, že ich čoskoro pribudne viac.

www.odditycentral.com, http://techland.time.com

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať