Bratislava chce obnoviť električkovú trať na Hlavnú stanicu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Električka
Foto: SITA

BRATISLAVA 4. januára (WEBNOVINY) – Pri obnove električkovej trate na Hlavnú stanicu v Bratislave mesto už nebude čakať na investora projektu Predstaničné námestie. Mesto plánuje trať až na Hlavnú stanicu začať opravovať samo. Ako agentúru SITA v rozhovore informoval bratislavský primátor Milan Ftáčnik, časť trate od Radlinského po Ministerstvo financií plánujú modernizovať z európskych peňazí natrvalo, odtiaľ až na stanicu chcú trať sprevádzkovať zatiaľ v provizórnom režime.

Električkovú trať na Hlavnú stanicu, ktorá už niekoľko rokov nefunguje, má v rámci projektu rekonštrukcie Predstaničného námestia zabezpečiť spoločnosť Transprojekt. Do konca roku 2016 tu má investor postaviť podzemnú električkovú trať, ktorá má nahradiť povrchovú električku. Projekt sa však už vyše desať rokov nepohol a povrchovú trať na Hlavnú stanicu pred dvoma rokmi zastavil dráhový úrad, ktorým je BSK. Primátor Ftáčnik preto začal hľadať spôsoby, ako vrátiť električku na Hlavnú stanicu.

Cítime kritiku zo strany obyvateľov, že električka na Hlavnú stanicu nejazdí. Bol by som veľmi rád, keby sme to mohli riešiť už dávno, ale čakali sme na projekt investora, s ktorým má mesto zmluvu ešte z minulého obdobia“ povedal primátor.

Projekt rekonštrukcie sa ťahá dlhé roky

Keďže investor stále svoj projekt nerozbehol a nemá ešte ani potrebné povolenia, mesto začne električkovú trať opravovať vo vlastnej réžii. Prvú časť trate od Radlinského po Ministerstvo financií trvalo zmodernizujú vďaka eurofondom. Ako vysvetlil primátor, pri ministerstve by mala ísť električka pod zem a prejsť do projektu investora. Mesto však plánuje trať dočasne opraviť v povrchovom variante až po otočku pri Hlavnej stanici. „V provizórnom režime by sme opravili aj tú otočku, aby už v budúcom roku sme tam nechali jednu časť trate trvale zmodernizovanú a druhú časť trate pripravenú na prevádzku a na to, či sa bude alebo nebude prestavovať,“ priblížil plány Ftáčnik.

Ak by sa ten projekt, ktorý je tam plánovaný, nerealizoval, tak budeme skôr uvažovať o električke v jej dnešnej podobe a zmodernizovali by sme za mestské peniaze definitívne aj tú trať s otočkou a mali by sme problém Hlavnej stanice z hľadiska električkového prístupu vyriešený,“ dodal Ftáčnik.

Projekt rekonštrukcie električkovej trate na Hlavnú stanicu a prestavba predstaničného priestoru sa ťahá už dlhé roky. Poslanci mestského zastupiteľstva tento rok niekoľkokrát vyslovili pochybnosti o jeho reálnosti, žiadali od investora finančné garancie či podanie žiadostí o stavebné povolenia. Finančné garancie investor mestu nedoložil. V minulosti však spoločnosť tvrdila, že financovanie obnovy predstaničného priestoru zastrešuje renomovaná svetová spoločnosť Savills a na projekte sa chce podieľať aj Európska investičná banka.

Mesto môže vypovedať zmluvu

V lete investor podal aj prvé tri z desiatok žiadostí o stavebné povolenie. „Tri žiadosti o stavebné povolenie sú málo, keďže by tam malo byť okolo 40 stavebných objektov a k nim aj príslušné stavebné povolenia. Zatiaľ to vidím tak, že investor akoby prešľapoval na mieste,“ uviedol Ftáčnik.

Mestskí poslanci zrejme majú podobný názor, v novembri primátora totiž požiadali, aby dal vypracovať analýzu alebo znalecký posudok, ktorý určí, aký je minimálny čas potrebný na vybudovanie podzemnej električkovej trate. Podľa primátora, ak posudok ukáže, že investor projekt do určeného dátumu z objektívnych dôvodov nestihne dostavať, mohol by to byť aj dôvod na vypovedanie zmluvy so spoločnosťou.

Ak to bude preukazné, tak si viem predstaviť, že to poslanci zoberú ako dôvod na vypovedanie zmluvy,“ uviedol Ftáčnik. Tú dnes podľa právnej analýzy mesto môže vypovedať, len ak je zjavné, že investor nedodrží dohodnuté podmienky, teda dokončenie podzemnej trate do konca roku 2016. Prvú časť kúpnej ceny však zaplatil a termín dokončenia projektu ešte stále nevypršal.

Investor nechce podpísať dodatok

Mesto a investor projektu sa už niekoľko mesiacov dohadujú aj na znení dodatku k Zmluve o budúcej kúpnej zmluve z roku 2010. Dodatok má zmluvu doplniť o práva a záväzky pre investora, presný harmonogram prác i garancie pre mesto. Stále však nie je podpísaný. „Dodatok nie je podpísaný najmä preto, že ho nechce podpísať investor,“ vysvetlili Ftáčnik. Ako dodal, spoločnosť Transprojekt by rada do dodatku doplnila ešte ďalšie veci. Investor napríklad žiadal, aby mu mesto poskytlo pozemky okolo Hlavnej stanice ako garanciu na bankový úver. S tým však bratislavskí poslanci nesúhlasili.

Ako dodal Ftáčnik, odvtedy už pokusy o podpísanie dodatku zo strany investora nezaznamenal. „Naším záujmom je zrealizovať revitalizáciu stanice, ale nevidíme dostatok pozitívnej odozvy na strane investora,“ priblížil Ftáčnik postoj mesta. Podľa neho tým, že investor nepodpísal dodatok, mesto nemá možnosť kontrolovať či investor plní harmonogram prác, ktorý si sám stanovil.

Spoločnosť Transprojekt má pri stanici vybudovať infraštruktúru, cesty a križovatky i podzemnú električkovú trať. Za plnej prevádzky má tiež postaviť novú stanicu.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Milan Ftáčnik
Firmy a inštitúcie Hlavná stanica v Bratislave