Matovič: Stovky ľudí pracujú na stavbách diaľnic bez výplat

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
MATOVIČ: Vyzval Fica,aby prekazil plán Danka nezmraziť plat poslancov
Predseda strany OĽaNO Igor Matovič počas brífingu na tému: Zaslúžia si poslanci vyššie platy?. Bratislava, 4. november 2016. Foto: SITA/Marek Mrviš

BRATISLAVA 9. decembra (WebNoviny.sk) – Na Slovensku aj v 21. storočí existuje otrokárstvo a stále sú tu zamestnanci, z ktorých robia niektorí zamestnávatelia otrokov pracujúcich načierno, bez pracovnej zmluvy a bez vyplatenia mzdy. Vyhlásil to na piatkovej tlačovej besede líder hnutia OĽaNO-NOVA Igor Matovič. Povedal to na základe výpovede a dôkazov svedkov, bývalých zamestnancov firmy, ktorá dodávala ľudí na stavby diaľnic na Slovensku.

Zamestnávateľ sa vozí na Ferrari, jeho manželka na Mercedese tridy ML

Podľa výpovede svedka Tomáša Diškanca, ktorý bol aj na tlačovej besede, na stavbe pracovali zamestnanci bez pracovných zmlúv, 12 hodín denne aj 27 dní bez voľna.

„Zamestnávateľ z Kysuckého Nového Mesta sa vozí na Ferrari, manželka na Mercedese triedy ML a má aj Mercedes triedy S asi za 200-tisíc eur,“ povedal Matovič s tým, že podľa prístupných informácií v daňových priznaniach jeho firmy vykazujú veľké obraty, náklady na mzdy a odvody ale zároveň vykazujú straty. „Pán zamestnávateľ zamestnáva asi 400 ľudí načierno dlhodobo bez toho, aby sa mu čokoľvek stalo,“ povedal.

Navyše upozornil na to, že keď na stavbu prišiel neohlásene inšpektor z inšpektorátu práce, bol zastrašovaný s výčitkou, že „ako ste si dovolili prísť na našu stavbu“. „Majiteľ firmy z Kysuckého Nového Mesta robí z ľudí otrokov, môžeme to takto verejne pomenovať,“ uviedol Matovič.

Svedok Tomáš Diškanec povedal, že po tom, čo koncom novembra odvysielala televízia TA3 reportáž o tom, že na stavbe v Žiline pracujú desiatky ľudí načierno, niektorým zamestnancom postupne mzdy vyplácajú. Podľa slov bývalého zamestnanca, firmy spomínaného zamestnávateľa dodávali ľudí napríklad aj pre firmu Skanska, ktorá sa podieľa na výstavbe slovenských diaľnic. Načierno pracovali ľudia podľa Matoviča aj na stavbe úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov a spolupracovali aj na oprave Starého mosta v centre Bratislavy. Bývalý zamestnanec pracoval pre podnikateľa päť rokov, z čoho posledný rok zabezpečoval pre jednu z jeho firiem ľudí cez inzeráty.

Matovič sa pýta, čo urobili ministri

Rudolf Kubica, hlavný inšpektor Inšpektorátu práce Žilina pre TA3 v novembri povedal, že „po tej kontrole v Žiline bolo veľa telefonátov, prečo sme tam išli, čo bolo prekvapivé“. „Máme tu podľa zákona nezávislý inšpektorát práce, a keď urobia kontrolu a požiadajú o súčinnosť políciu, prídu tam a následne im z vedenia Národnej diaľničnej spoločnosti volajú, že ako si tam dovolili ísť bez ich vedomia,“ povedal Matovič.

Podľa Matoviča by mali byť chránení zamestnanci, ktorí by mali mať pracovné zmluvy a poctiví ľudia, ktorí sú v štátnej správe, ktorých zastrašujú iní.

„Ako zakročil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) zodpovedný za NDS, čo urobil minister práce Ján Richter (Smer-SD), aby inšpektorát nasadil viac ľudí po medializovaní prípadu a čo urobil minister vnútra, policajný prezident a generálny prokurátor z vyššej moci?“ pýta sa Matovič. Podľa neho by bolo spravodlivé, aby ľudia, ktorí pracujú načierno, neboli vystavení šikane alebo pokute, ale aby takíto zamestnávatelia znášali dôsledky.

Národná diaľničná spoločnosť porušovanie zákona odmieta

Národná diaľničná spoločnosť však akékoľvek porušovanie zákona odmieta a dôrazne sa ohradzuje voči tvrdeniam, že by kedykoľvek podporovala čiernu prácu alebo iné nelegálne aktivity. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková s tým, že nie je pravda ani to, že by zamestnanec Národnej diaľničnej spoločnosti ovplyvňoval alebo zastrašoval hlavného inšpektora Inšpektorátu práce Žilina. Spoločnosť, ktorú Matovič na dnešnej tlačovej konferencii spomínal, nie je podľa hovorkyne NDS schválená „v zmysle zmluvy stavebným dozorom ako poddodávateľ pre zhotoviteľa stavby úseku D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno„. Pravdepodobne ide podľa nej o spoločnosť, ktorá dodáva pracovnú silu pre odsúhlasených poddodávateľov prác, na čo NDS nemá akýkoľvek vplyv.

Národná diaľničná spoločnosť plne spolupracovala pri neohlásenej kontrole pracovníkov Inšpektorátu práce Žilina. Kontrolóri sa spolu s políciou na stavbu dostali bez problémov a kontrolu riadne vykonali,“ uviedla Žgravčáková s tým, že z pozície NDS je veľmi zložité, až nemožné, kontrolovať niekoho, s kým nemajú zmluvný vzťah. „Zodpovednosť za pracovnoprávne vzťahy na stavbe nesie výhradne zhotoviteľ stavby. Zhotoviteľov sme už skôr dôrazne vyzvali, aby dodržiavali zákony platné v SR,“ dodala Žgravčáková.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád ÉrsekIgor MatovičJán Richter