CIRKEV: Gréckokatolíci začínajú v pondelok pôst

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kostol sv. Juraja v Kostoľanoch pod Tríbečom
Slovensko-český archeologický tím objavil počas výskumu Kostola sv. Juraja v Kostoľanoch pod Tríbečom pozostatky kostola z včasného stredoveku. Archeológovia zatiaľ nepoznajú dôvody postavenia dreveného kostola v Kostolianskej doline, nepochybujú však, že ide o unikátny nález. Bratislava, 22. február 2011. Foto: SITA/Pamiatkový úrad SR

BRATISLAVA 5. marca (WEBNOVINY) – Veľký pôst sa v byzantskom obrade začína v pondelok a trvá až do piatku pred Lazárovou sobotou. Do 40 dní pôstu počítajú gréckokatolíci aj soboty a nedele. V latinskom obrade sa do obdobia pôstu nedele nepočítajú, preto sa tu Veľký pôst začína až v stredu tzv. Popolcovou stredou a trvá do Zeleného štvrtka. Pred začiatkom Veľkého pôstu má byzantský obrad päť prípravných nedieľ, ktoré osvetľujú jeho zmysel. Cieľom tohto času je príprava na oslavu vzkriesenia – najväčší kresťanský

Pôst je obdobím, keď sa majú veriaci usilovať o obrátenie, zmenu svojho života, zmenu postojov a vzťahov k Bohu, k sebe i k blížnym. Je tiež obdobím vnútorného stíšenia, kedy sú Cirkvou vyzývaní k vnútornému stíšeniu a pôstu od hluku tohto sveta. Bohoslužby okrem osobitných veľkopôstnych melódií charakterizujú rôzne kajúce prvky – najmä hlboké poklony. V stredy a piatky sa slúžia liturgie vopred posvätených darov – ide o bohoslužbu bez anafory, ktorá je vlastne spojením večierne spojená s rozdávaním eucharistie. Táto bohoslužba sa slúži len vo Veľkom štyridsaťdňovom pôste.

Počas Svätej štyridsiatnice sa gréckokatolíci osobitne modlia aj za mŕtvych – druhá, tretia a štvrtá sobota Veľkého pôstu sú označované ako zádušné soboty. Intenzívne rozjímanie a sprítomnenie Kristovho spásonosného utrpenia je v byzantskom obrade vyhradené až na Veľký týždeň.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať