Monitor mal priveľa úloh na porozumenie, kritizujú učitelia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Deviataci
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 14. marca (WEBNOVINY) – Viac ako 42-tisíc deviatakov tento týždeň otestovali z toho, čo sa počas základnej školy naučili z matematiky a slovenčiny. Výsledky testovania ešte známe nie sú, učitelia však už teraz majú k testom niekoľko výhrad. Vyčítajú im napríklad to, že sa až príliš zameriavajú na čítanie s porozumením.

„Autorov testov už dlhší čas upozorňujeme na fakt, že testy zo slovenského jazyka a literatúry nevychádzajú zo školskej praxe. V testoch sa nachádza prehnané množstvo úloh na čítanie s porozumením, ktorému slovenčinári nemôžu počas vyučovania venovať toľko času,“ hovorí podpredseda Slovenskej komory učiteľov Ivan Dudáš.

Test nezodpovedal osnovám

Súhlasí s ním aj predsedníčka Združenia samosprávnych škôl Slovenska Alena Petáková. „Slovenčinári hovoria, že testy boli zamerané na čitateľskú gramotnosť a nie na vedomosti zo slovenského jazyka, teda na to, čo oni v školách učia,“ povedala.

Ucitel skola skolaci
Foto: SITA/Diana Černáková

V tohtoročných testoch bolo v teste zo slovenčiny deväť úloh z 25 zameraných na čitateľskú gramotnosť, hovorí Dudáš. V takýchto úlohách nejde len o znalosť vyučovacieho jazyka, ale o porozumenie a prácu s textom.

„Pri takomto pomere by mali slovenčinári venovať každú tretiu hodinu čítaniu s porozumením. Lenže vďaka tomu by nestihli prebrať učivo, ktoré im predpisuje štátny vzdelávací program,“ dodáva podpredseda komory učiteľov. „Čitateľská gramotnosť sa okrem toho netýka len slovenského jazyka, ale všetkých predmetov,“ doplnila ho Petáková. Myslí si preto, že by sa mohlo zvážiť, či by sa čitateľská gramotnosť netestovala samostatne, čo navrhuje aj Slovenská komora učiteľov.

Celoslovenské testovanie deviatakov – tzv. monitor, robí u nás od roku 2003 Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). Úlohy na čitateľskú gramotnosť sú inšpirované medzinárodným testovaním PISA, ktoré porovnáva výsledky žiakov rôznych krajín sveta. Ústav spolu s učiteľmi základných aj stredných škôl už vytvára úlohy na čitateľskú gramotnosť, aby mohli byť v osobitných testoch, informuje riaditeľka NÚCEM Romana Kanovská.

Analýzu zašlú autorom

Tvoria ich v národnom projekte. „Do budúcna zvažujeme, že testy na čitateľskú gramotnosť s úlohami, kde majú žiaci sami tvoriť odpovede, by písala každoročne vybraná vzorka deviatakov základných škôl,“ dodáva Kanovská. Šlo by pritom o úlohy s otvorenou odpoveďou. Predsedníčka Združenia samosprávnych škôl Slovenska upozorňuje na ďalší problém, ktorý si učitelia počas tohtoročného testovania všimli. „Viacerí hovoria, že žiaci mali málo času na vypracovanie úloh z matematiky. Buď žiaci ten čas maximálne využili, alebo nestihli dokončiť úlohy,“ hovorí Petáková.

„Doposiaľ NÚCEM nedostal pripomienky na nevyhovujúcu dĺžku testu z matematiky, resp. na krátkosť času,“ hovorí riaditeľka ústavu Kanovská. Predtým, ako test z matematiky vytvorili, jednotlivé úlohy odskúšali na vzorke žiakov. „Čiže máme zaznamenanú aj dĺžku riešenia jednotlivých úloh, pričom „ostrý“ test z matematiky pre deviatakov bol zostavený tak, aby ho priemerní žiaci bez problémov zvládli v danom časovom limite,“ reagovala Kanovská.

Slovenská komora učiteľov chystá ešte podrobnú analýzu testov pre deviatakov, ktorú zašle ich autorom. Stretnutie k testovaniu bude mať i združenie samosprávnych škôl.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať