Prestavbu Hlavnej stanice investor stihne, ak začne v lete

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Stanica
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 22. marca (WEBNOVINY) – Investor projektu Predstaničné námestie v Bratislave musí začať stavať najneskôr v júni tohto roka. Vtedy by mohol stihnúť do konca roka 2016 vybudovať podzemnú električkovú trať na Hlavnú stanicu Bratislava a postaviť cesty aj križovatky tak, ako sa zaviazal v zmluve o budúcej kúpnej zmluve s mestom. Vyplýva to zo znaleckého posudku, ktoré si dalo vypracovať mesto Bratislava a mestskí poslanci o ňom budú rokovať koncom marca.

Stavať musia začať v lete

Znalecký posudok si dalo vedenie mesta vypracovať na základe uznesenia mestských poslancov z novembra minulého roku. Podľa posudku musí investor, spoločnosť Transprojekt, začať so stavebnými prácami najneskôr v júni tohto roka, dovtedy však musí mať všetky právoplatné stavebné povolenia. O prvé dve z desiatok povolení požiadal vlani v lete.

Stanica
Foto: SITA/Marián Peiger

Podľa zástupkyne projektu Predstaničné námestie Márie Adamovej, spoločnosť má v súčasnosti stavebné povolenie k prvým prácam na pozemku investora. Stále im však chýba rozhodnutie stavebného úradu k vydaniu stavebného povolenia k prácam na pozemkoch mesta. Niektoré tieto pozemky však spravujú tretie strany, napríklad Dopravný podnik Bratislava.

Investor už v minulosti žiadal vedenie mesta, aby vzťahy na pozemkoch vyriešil, pozemky okolo hlavnej stanice chceli aj odkupovať. Investor sa totiž obával, že ak by na pozemkoch začali pracovať, hrozili by im súdne spory. S predajom však mesto nesúhlasilo.

„Prvé rozhodnutie úradu, týkajúce sa začatia prác na pozemkoch mesta, nám vytvorí právny základ pre ďalšie naše žiadosti o stavebné povolenie. Ide o pozemky, ku ktorým investor podľa svojich právnych analýz nemá vzťah a vedenie mesta mu ich odmietlo previesť do dočasného užívania na obdobie realizácie tzv. vyvolaných investícii, práve v prospech mesta. Rovnako negatívne sa postavilo aj k návrhu na odkúpenie pozemkov,“ uviedla Adamová.

Vlak, cestujuci, stanica, zeleznice, cakanie
Foto: SITA/Jozef Jakubčo Foto: archívne, SITA/Jozef Jakubčo

Pozemky majú tretie strany

Primátor Milan Ftáčnik ešte vlani priznal, že niektoré pozemky okolo hlavnej stanice spravujú tretie strany. Ide napríklad o pozemok v správe Dopravného podniku Bratislava, ktorý mu musí mesto odňať a dať do vzťahu k spoločnosti Transprojekt. Ftáčnik však vlani uviedol, že to nie je problém, ktorý by investora brzdil v podávaní žiadosti o stavebné povolenie.

Podľa mestského poslanca a predsedu dopravnej komisie Jozefa Uhlera (SDKÚ-DS) mesto už vyzvalo investora na protokolárne prevzatie pozemkov, ktoré boli v správe Dopravného podniku Bratislava. Uhler to uviedol v utorňajšom vydaní Hospodárskych novín. Proti tomu sa však ohradil investor, spoločnosť Transprojekt. „Vedenie Hlavného mesta zaslalo v uplynulých dňoch investorovi list, v ktorom otvára možnosť protokolárneho odovzdania pozemkov, ale za podmienky, že mu investor predloží právoplatné stavebné rozhodnutia v danej veci,“ tvrdí za investora Adamová.

Mestskí poslanci vlani poverili primátora, aby dal vypracovať znalecký posudok, ktorý určí, aký je minimálny čas potrebný na vybudovanie podzemnej električkovej trate. Podľa posudku investor prestavbu hlavnej stanice stihne, ak s ňou začne najneskôr v júni tohto roku.

Poslanci o plánoch pochybovali

„Analýza, ktorú si nechalo vypracovať vedenie Hlavného mesta Bratislava nepriniesla žiadne nové informácie. Realizovateľnosť a reálnosť projektu už v minulosti potvrdilo niekoľko renomovaných medzinárodných firiem a spoločností,“ uviedla Adamová. Ako dodala, investor pokračuje v prípravách realizačných projektov a v dokumentačných prácach. Dokonca už majú aj ponuky na prenájom budúcich obchodných priestorov, ktoré môže postaviť až po tom, čo vybudujú električkovú trať a ostatné investície pre mesto.

O tom, že investor raz vybuduje podzemnú električkovú trať na Hlavnú stanicu a ostatné vyvolané investície, ku ktorým sa v zmluve s mestom zaviazal, bratislavskí mestskí poslanci už niekoľkokrát zapochybovali. Od investora žiadali finančné garancie či podanie žiadosti o stavebné povolenia. Mesto si dalo vypracovať dokonca i právnu analýzu možného odstúpenia od zmluvy s investorom.

Už teraz investovali milióny

Mesto podľa súčasnej Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve od projektu jednostranne odstúpiť nemôže, investor totiž zatiaľ svoje záväzky podľa zmluvy plní. Prvú časť kúpnej ceny zaplatil v stanovenom čase, termín odovzdania dokončenej a skolaudovanej stavby ešte nevypršal. Podľa Adamovej je realizácie projektu Predstaničné námestie prioritou investora. „Nevidíme dôvod, prečo by tento projekt, ktorý prispeje k vyriešeniu situácie pre desaťtisíce cestujúcich denne, nemal byť realizovaný,“ reagovala Adamová. Dôkazom záujmu spoločnosti o projekt má byť podľa Adamovej aj fakt, že dodnes preinvestovali na projekte viac než 16 miliónov eur.

Spoločnosť Transprojekt má pri stanici do konca roka 2016 vybudovať infraštruktúru, cesty a križovatky i podzemnú električkovú trať. Za plnej prevádzky má tiež postaviť novú stanicu.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Milan Ftáčnik