Motorkári sú po zime nevybúrení, idú šialene, tvrdí odborník

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Motorka motocykel
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 25. marca (WEBNOVINY) – Viacerí motorkári jazdia po zime ako nevybúrení, hodnotí riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity Gustáv Kasanický.

„Všimol som si na cestách stovky motorkárov a niektorí jazdili šialene,“ poznamenal. Uplynulý víkend zahynuli na cestách štyria ľudia, z toho dvaja motorkári. Podľa Kasanického by mali byť motorkári pri návrate na cesty opatrnejší.

„Človek by sa mal rozohriať a prvý týždeň – dva by mal jazdiť pomalšie. Ale to, čom som videl na cestách, tomu nenasvedčovalo,“ dodal.

Problém je v tolerancií

O chybách motorkárov hovorí aj viceprezident Policajného zboru Ľubomír Ábel. „Mám dojem, že ostatní vodiči nie sú k nim až tak tolerantní, na druhej strane aj motorkári sa dopustili chýb,“ povedal pre agentúru SITA Ábel. V jednom víkendovom prípade nezvládol motorkár riadenie a vyletel zo zákruty, pri druhej nehode vrazil do traktora, ktorý odbočoval doľava.

Okrem chýb motocyklistov zostáva podľa odborníka a polície faktom aj nízka tolerancia vodičov áut. „Nie sme až takí tolerantní v porovnaní s inými krajinami, napríklad s Talianskom,“ hovorí Ábel s tým, že ide aj o otázku dopravnej výchovy, ktorá bola v minulosti zanedbávaná. „Je pravdou, že u nás jazdia len šesť či sedem mesiacov a ostatní vodiči akoby zabúdali na tých, ktorých celú zimu nevideli a zrazu tu máme kopu cyklistov a motorkárov,“ doplnil Kasanický.

Podľa neho je problém v tolerancii na oboch stranách. „Ak máme byť tolerantní k motorkárom, tak žiadame, aby aj oni boli tolerantní a nejazdili vysokými rýchlosťami,“ hovorí s tým, že často sa motorkári priblížia k autu vysokou rýchlosťou a vodič tak nemá šancu zareagovať. Následky nehôd motorkárov bývajú pritom fatálne. „Motorka má len dve kolesá, každý pád znamená kontakt tela s vozovkou a čo je horšie, aj s ostatnými zariadeniami pri ceste,“ pripomína dopravný odborník.

Policajný viceprezident žiada osvetu

Policajný viceprezident prízvukuje disciplínu a osvetu. „Polícia môže ovplyvniť približne 30 percent dopravnej bezpečnostnej situácie,“ vysvetľuje Ábel a dodáva, že zvyšok je na vyspelosti a zručnosti vodičov. Kasanický súhlasí, že nemožno všetko pripisovať polícii. Tá by sa mohla podľa neho zamerať na takých účastníkov a tie miesta, ktorú sú problematické a s krycím dozorom sa zamerať aj na motorkárov. Policajti budú podľa Ábela pokračovať v dopravných akciách, ktorých je niekedy do týždňa aj viac ako desať.

V sobotu vyletel vodič motorky Harley Davidson zo zákruty medzi obcami Čaka a Kolta v okrese Levice. Po zrážke s traktorom zahynul tiež motorkár medzi obcami Hlinné a Čierne nad Topľou na východnom Slovensku. Vodička Hondy podľahla v nemocnici zraneniam z čelnej zrážky, ktorá sa stala v sobotu pred 18:00 pri obci Veľká Čausa v Prievidzskom okrese. Ďalšia tragická dopravná nehoda sa udiala v Trenčianskom kraji v nedeľu na ceste z Považskej Bystrice smerom na Prečín, kde havarovalo BMW. V nemocnici zomrel jeden člen posádky.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír Ábel